כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
ארנקים דיגיטליים

כך מימן החמאס את פעולות הטרור שלו: מטבעות קריפטו

חמאס היה צריך דרך חדשה להשיג כסף מאיראן והשתמש במטבעות קריפטו. המטבעות הדיגיטליים סייעו לחמאס לקבל סכומים גבוהים מאיראן בשנתיים שקדמו לתקיפות על ישראל

כך מימן החמאס את פעולות הטרור שלו: מטבעות קריפטו
אילוסטרציה צילום: unsplash

באמצע 2019 צה"ל חיסל אחמד חודרי מפקד בחמאס, שהיה איש הכסף של איראן בעזה והיה מקורב ליחיא סינוואר.

המפקד ניהל מערכת העברות חוץ שבה סוכנים מהימנים העבירו מזומנים וסחורות פיזיות מעבר לגבולות. הרשת העבירה מימון של עשרות מיליוני דולרים מאיראן לזרוע הצבאית של חמאס.

הזרוע המזוינת של חמאס, כינתה בזמנו את חודרי "מוג'אהדין נדיב ונאמן". כלי תקשורת פלסטיני דיווח כי חודרי היה אחד מסוחרי המטבעות הגדולים בשטח, וחילק משכורות לתושבים עניים ולחמושים כאחד.

מחליפו, איש עסקים פלסטיני בשם זוהיר שאמלאק, שינה אסטרטגיה וכדי להתחמק מישראל הוא פנה למטבעות דיגיטליים.

חילופי הכספים של שאמלאק שלחו יותר ויותר מטבעות דיגיטליים למפעילים בחו"ל, כך על פי מקורות בישראל ששוחחו עם ה'וול סטריט ג'ורנל', גם פקידים אמריקאים לשעבר אישרו את הדברים. קריפטו שנשלח לארנקים הדיגיטליים שבשליטת בורסות הכספים המזוהות עם חמאס יכול גם להחליף את המזומן במשרדיהם ברצועת עזה.

ציר זה עזר לחמאס ולשלוחות כמו הג'יהאד האסלאמי לקבל סכומים גבוהים מאיראן במהלך השנתיים שקדמו להתקפות על ישראל באוקטובר, כך אמרו גורמים רשמיים. זה היה ניסיון להשתמש בטכנולוגיה פיננסית חדשה כדי להפחית את הסיכונים של העברת כסף וסחורות באופן פיזי.

מאז 2021, הלשכה הלאומית של ישראל למימון טרור פרסמה שבעה צווים לתפוס כספי קריפטו שבידי שלוש מבורסות אלה בעזה.

בורסה אחת קיבלה 41 מיליון דולר בקריפטו, על פי מחקר של חברת האנליטיקס והתוכנה BitOK התל אביבית. ארנקים דיגיטליים המקושרים על ידי הלכו לג'יהאד האסלאמי שקיבלו 93 מיליון דולר נוספים.

גורמים במטה הלאומי ללוחמה כלכלית בטרור אמרו כי חלק ניכר מהכספים שקיבלו הבורסות בעזה היו עבור חמאס.

חלק מהבורסות שזוהו על ידי ישראל נראות כמו פעולות רגילות המציעות העברות כספים בינלאומיות. חלק מהעסקים שלהם היו מעורבים בפעילות לגיטימית כמו תשלומי סחר והעברות על מנת לייצר תזרים מזומנים מספיק כדי לטשטש את המימון של קבוצות הטרור.

בתחילה, חמאס השתמש בקריפטו רק כדי לקבל תרומות בקנה מידה קטן מתומכים כחלק ממימון המונים, שלדברי גורמים ישראליים, ככל הנראה הצליח לגייס כמה מיליוני דולרים.

בסביבות 2020, הקריפטו הפך לשיטה של ​​העברות בקנה מידה גדול בין איראן לקבוצות טרור בעזה בתוך רשתות ההעברה.

ארה"ב הגדירה את חמאס כארגון טרור ב-1997, והגבילה את הגישה של הארגון למערכת הבנקאות הבינלאומית. המצור של ישראל על עזה מקשה על חמאס להשיג מזומנים. העיתון דיווח כי חמאס הבריח מזומן דרך רשת של מנהרות. גורמים רשמיים ישראלים אמרו שבשנים האחרונות רוב המימון האיראני לחמאס עבר דרך שרשרת סוחרי הקריפטו ונותני שירות המרת מטבע חוץ בעזה, לבנון, סוריה וטורקיה.

גורמי מודיעין וביטחון מערביים אומרים כי איראן ושלוחותיה מחזיקות או שולטים בשירות המרת מטבע חוץ במקומות שונים למימון פעולותיהן.

"זו הדרך השקטה עבורם להכניס כסף לעזה", אמר תום אלכסנדרוביץ', מנהל חטיבת הגנת הסייבר במנהל הסייבר הלאומי של ישראל.

 

חמאס עזה איראן קריפטו מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד