כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
מכחיש כל קשר

קצין צבא אוקראיני תיאם את פיצוץ צינור הגז של נורד סטרים

רומן צ'רווינסקי, קולונל בכוחות המבצעים המיוחדים של אוקראינה, היה חלק בלתי נפרד ממבצע חבלה נועז בעומק הים, כך אמרו אנשים הבקיאים בתכנון. באמצעות עורך דינו הכחיש צ'רווינסקי כל תפקיד בחבלה בצינורות. "כל ההשערות לגבי מעורבותי במתקפה על נורד סטרים מופצות על ידי תעמולה רוסית"

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: צילום מסך

קצין צבאי אוקראיני בכיר, בעל קשרים עמוקים עם שירותי הביון של המדינה, מילא תפקיד מרכזי בהפצצת צינור הגז הטבעי נורד סטרים בשנה שעברה, פיצוץ שעורר סערה גדולה באירופה. כך לדברי גורמים באוקראינה וממקומות אחרים באירופה, כמו גם אנשים אחרים הבקיאים בפרטים של הפעולה החשאית.

תפקידו של הקצין מגלה את הראיות הישירות ביותר עד כה הקושרות את ההנהגה הצבאית והביטחונית של אוקראינה לפעולת חבלה שנויה במחלוקת שהולידה חקירות פליליות רבות. לאחר התקיפה פקידים אמריקאים ומערביים אמרו כי "המתקפה מסוכנת על תשתית האנרגיה של אירופה".

רומן צ'רווינסקי, קולונל מעוטר בן 48 ששירת בכוחות המבצעים המיוחדים של אוקראינה, היה ה"מתאם" של מבצע נורד סטרים, כך אמרו אנשים שמכירים את תפקידו, הוא היה אחראי על ניהול הלוגיסטיקה בצוות בן שישה אנשים ששכר סירת מפרש בזהות בדויה והשתמשו בציוד צלילה עמוק בים כדי להניח מטעני חבלה על צינורות הגז. ב-26 בספטמבר 2022, שלושה פיצוצים גרמו לדליפות מסיביות בצינורות נורד סטרים 1 ו-2, העוברים מרוסיה לגרמניה מתחת לים הבלטי. המתקפה הותירה רק צינור אחד מתוך ארבע על כנו כשהחורף התקרב.

ה'וושינגטון פוסט' מדווח, כי צ'רווינסקי לא פעל לבדו, והוא לא תכנן את המבצע. הקצין קיבל פקודות מבכירים אוקראינים נוספים, שדיווחו בסופו של דבר לגנרל ולרי זלוז'ני, קצין הצבא הבכיר ביותר באוקראינה. הפעולה גררה התנגדויות מצד גורמים אמריקאים.

אוקראינה פתחה בפעולות נועזות וחשאיות רבות נגד הכוחות הרוסיים. אבל התקפת הצינור כוונה לתשתית אזרחית שנבנתה כדי לספק אנרגיה למיליוני אנשים באירופה. חברת גזפרום הרוסית בבעלות המדינה, מחזיקה ב-51% מנורד סטרים, חברות אנרגיה מערביות, כולל מגרמניה, צרפת והולנד, שותפות בחברה והשקיעו מיליארדים בפרויקט. אוקראינה התלוננה זמן רב על כך שנורד סטרים תאפשר לרוסיה לעקוף צינורות אוקראינים, מה שמונע מקייב הכנסות ענק.

באמצעות עורך דינו הכחיש צ'רווינסקי כל תפקיד בחבלה בצינורות. "כל ההשערות לגבי מעורבותי במתקפה על נורד סטרים מופצות על ידי תעמולה רוסית ללא כל בסיס", אמר צ'רווינסקי בהצהרה כתובה ל'וושינגטון פוסט' ול'דר שפיגל', שניהלו חקירה משותפת של תפקידו.

הוא גם סייע בביצוע פעולות חשאיות אחרות. בשנת 2020, צ'רווינסקי פיקח על תוכנית לפתות לוחמים מכח וגנר ברוסיה להגיע לבלארוס, במטרה ללכוד אותם ולהביאם לאוקראינה כדי לעמוד לדין. בהצהרתו לוושינגטון פוסט ולדר שפיגל, אמר צ'רווינסקי כי הוא גם תכנן ויישם פעולות להרוג מנהיגים פרו-רוסים באוקראינה וחטיפת אדם שיכול לאשר את תפקידה של רוסיה בהפלת מטוס של חברת מלזיה איירליינס בחבל הדונבאס הכבוש ב-2014, 298 נוסעים ואנשי הצוות שהיו על הסיפון נהרגו. בשנה שעברה הרשיע בית משפט הולנדי שני רוסים ואוקראיני בהפלת המטוס שנגרם מעל ידי טיל קרקע-אוויר רוסי.

צ'רווינסקי עצור בכלא בקייב באשמת ניצול לרעה את כוחו לפתות טייס רוסי לערוק לאוקראינה ביולי 2022. הרשויות טוענות כי צ'רווינסקי, שנעצר באפריל, פעל ללא רשות וכי המבצע חשף את הקואורדינטות של שדה תעופה אוקראיני, מה שגרם למתקפה רוסית שהביאה למותו של חייל ולפציעת 17 אחרים.

צ'רווינסקי אמר שהוא לא אחראי למתקפה הרוסית וכי בניסיון לשכנע את הטייס לטוס לאוקראינה ולמסור את מטוסו, הוא פעל לפי פקודות. הוא אמר כי נעצר בשל ביקורת על נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי והממשל שלו. צ'רווינסקי אמר בפומבי כי הוא חושד באנדריי ירמק, אחד מיועציו הקרובים ביותר של זלנסקי, בריגול למען רוסיה. הוא גם האשים את ממשל זלנסקי בכך שלא הכין מספיק את המדינה לפלישה של רוסיה.

השתתפותו של צ'רווינסקי בהפצצת נורד סטרים סותרת את ההכחשות הפומביות של זלנסקי שמדינתו הייתה מעורבת. "אני נשיא, ואני נותן פקודות בהתאם", אמר זלנסקי בראיון לעיתונות ביוני האחרון. "שום דבר כזה לא נעשה על ידי אוקראינה. לעולם לא הייתי מתנהג כך", אמר זלנסקי.

אבל מבצע נורד סטרים נועד לשמור על זלנסקי מחוץ למעגל, אמרו לעיתון אנשים שמכירים את המבצע.

"כל המעורבים בתכנון ובביצוע דיווחו ישירות לזלוז'ני, כך שזלנסקי לא היה יודע על כך", על פי דיווח מודיעיני שהגיע לידי ה-CIA, גורמים רשמיים במספר מדינות אמרו באופן פרטי שהם בטוחים שזלנסקי לא אישר באופן אישי את התקפת נורד סטרים.

ולדימיר פוטין מלחמת אוקראינה רוסיה ולודימיר זלנסקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד