ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024
כך נאסף המודיעין

זו היתה התוכנית המלאה של חמאס בשמחת תורה

עדויות שנאספו מאז ה-7 באוקטובר מראות שמחבלי חמאס התכוננו ל"גל שני" של תקיפות על רקע התקווה לעורר אלימות בגדה המערבית ומחוצה לה. רמזים ראשונים הגיעו מגופות המחבלים שנהרגו: מפות, ציורים, פתקים וכלי הנשק והציוד שהם נשאו

זו היתה התוכנית המלאה של חמאס בשמחת תורה
מבצע חרבות ברזל - היום הראשון צילום: צלמי פלאש90

התוכנית של חמאס היתה רחבה יותר מכפי שנדמה, לפי אנליסטים ביטחוניים היא נועדה לא רק להרוג ולחטוף ישראלים, אלא לעורר התלקחות שתסחף את האזור ותוביל לסכסוך רחב יותר כולל הגדה המערבית. ה'ווושינגטון פוסט' בסיקור נרחב על הטבח ועל התכניות שבחסדי שמים נגנזו בתקווה לצמיתות.

עדויות הגיעו מיותר מ-12 גורמי מודיעין וביטחון בהווה ובעבר מארבע מדינות מערביות ומזרח תיכוניות, הן חשפו כוונה של חמאס לתת מכה בממדים היסטוריים, מתוך ציפייה שמעשיהם יחייבו תגובה ישראלית מוחצת. 

עדויות חדשות מצביעות על כך שהם היו מוכנים ללכת אפילו רחוק יותר. כמה מחבלים נשאו מספיק מזון, תחמושת וציוד שיספיקו למספר ימים, כך אמרו גורמים רשמיים, ונשאו הנחיות להמשיך עמוק יותר לתוך ישראל אם גל התקיפות הראשון יצליח, שעלול לפגוע בערים ישראליות גדולות יותר.

יחידה אחת נשאה מידע ומפות המצביעות על כוונה להמשיך בתקיפה עד לגדה המערבית, על פי שני בכירים במודיעין במזרח התיכון ובכיר אמריקאי לשעבר אחד עם ידע מפורט על העדויות. חמאס הגדיל את היקף ההוראות לחמושים בגדה המערבית בחודשים האחרונים, אם כי לא הודיע ​​לבעלי בריתו בגדה המערבית מראש על תוכניותיו ל-7 באוקטובר.

חמאס תכנן והתכונן בקפידה לטבוח באזרחים ישראלים בקנה מידה שיביא חיילים ישראלים לעזה, כך אמרו אנליסטים צבאיים. ואכן, מנהיגי חמאס הביעו בפומבי נכונות לקבל אבדות כבדות לרבות מותם של אזרחים עזתים רבים החיים תחת שלטון חמאס.

"איסוף המודיעין לא היה מתוחכם במיוחד, אבל הוא היה שיטתי", אמר עלי סופאן, פקיד לשעבר ביחידה ללוחמה בטרור ב-FBI ומייסד קבוצת אבטחה פרטית בניו יורק שעובדת בשיתוף פעולה הדוק עם ממשלות המזרח התיכון.

כדי להשיג מידע מודיעיני מפורט על ישראל, חמאס פרס רחפני מעקב זולים כדי לקבל מפות של הערים הישראליות והמתקנים הצבאיים בטווח של קילומטרים ספורים ממערכת הגדר בשווי מיליארד דולר שישראל בנתה בגבול עם עזה. עובדים מעזה שהורשו להיכנס לישראל לצורך עבודה נתנו מידע לחמאס. הם אפילו עקבו אחר אתרים ישראלים, בחנו צילומי נדל"ן ופרסומים ברשתות החברתיות המתארים את החיים בקיבוצים ואת פריסות המבנים והבתים.

האדריכל הבכיר של התוכנית, סבורה ישראל, היה יחיא סינוואר, המנהיג הצבאי של חמאס. סינוואר, בילה שני עשורים בבתי הכלא הישראליים, שולט בעברית ובתרבות הפוליטית ובתקשורת הישראלית. חמוש בהבנה עמוקה בצורה יוצאת דופן של הזרמים הפוליטיים בישראל, הוא ומנהיגי חמאס אחרים החלו להוציא בשנים האחרונות איתותים עדינים המרמזים על פרגמטיות חדשה.

זה היה מסר שישראלים רצו לשמוע, ש"חמאס לא רוצה יותר מלחמות", אמר מיכאל מילשטיין, לשעבר בכיר באמ"ן, מילשטיין, שפגש את סינוואר לפני שנים, אמר כי ה-7 באוקטובר נשא סימן היכר מהותי של פעולותיו הקודמות של סינוואר: "הכרת התודעה הבסיסית של הציבור הישראלי".

כדי לבסס את תפיסת המתינות הזו, העימותים בין חמאס וישראל פסקו לאחר 2021. הארגון נמנע מלהצטרף לג'יהאד האסלאמי, כשמחבליו ירו רקטות לעבר ישראל. לרבים בישראל הייתה זו עדות נוספת לכך שחמאס השתנה ואינו מחפש עוד "סכסוך עקוב מדם". מכמה דיווחים עלה כי חמאס אף העביר מידע על הג'יהאד האסלאמי לישראל כדי לחזק את הרושם שהם משתפים פעולה.

"הם היו מאוד ברורים מה יקרה לעזה ביום שאחרי", אמר גורם צבאי ישראלי בכיר עם גישה למודיעין רגיש לעיתון ה'וושינגטון פוסט'. "הם רצו לקנות את מקומם בהיסטוריה - מקום בהיסטוריה של הג'יהאד - על חשבון חייהם של אנשים רבים בעזה".

זה לא אומר שסינואר ומנהיגי חמאס אחרים לא קראו מדי פעם להשמדה של ישראל. בנאום ב-2022 הזהיר סינוואר את הישראלים כי חמאס יבוא יום אחד "לצעוד דרך חומותיכם כדי לעקור את המשטר שלכם". עם זאת, הוא ומנהיגים אחרים גם הצהירו על מחויבות כוללת לבניית התשתית של הרצועה ולשיפור המצב הכלכלי של 2 מיליון תושביה. מאז 2020, האיחוד האירופי ותורמים בינלאומיים אחרים תרמו לעשרות פרויקטים חדשים, מבתי ספר ומתקני ספורט לנוער ועד לכבישים ולמכוני טיהור שפכים.

חמאד, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר בראיון לתקשורת הערבית כי היו "סיבוכים בשטח" במהלך התקיפה, חלקם נגרמו על ידי פלסטינים שאינם חמאס שהצטרפו לפשיטה.

"הם תכננו שלב שני, כולל בערים גדולות בישראל ובבסיסים צבאיים", אמר גורם ישראלי בכיר שדיבר בעילום שם. בחסדי שמים התוכנית לא צלחה.

יחיא סינוואר חמאס עזה מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד