כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
סערה בישיבה

כך תקף המשגיח את היוזמות שבצל המלחמה

"אנחנו צריכים להיות שותפים למאמץ המלחמתי ולקשור להם ציציות?! לעשות להם שבע ברכות?!..." זעק משגיח ישיבת 'בית מתתיהו' הגאון הצדיק רבי שלמה ברויאר בדבריו בישיבה עקב כך שבחורים ערכו שבע ברכות לחיילים. התמליל המלא והסערה בישיבה

כך תקף המשגיח את היוזמות שבצל המלחמה
הגאון רבי שלמה ברויאר צילום: באדיבות המצלם

הדים רבים בעולם הישיבות לשיחה החריפה ויוצאת הדופן שנשמעה השבוע בהיכל ישיבת 'בית מתתיהו' מפי המשגיח הגה"צ רבי שלמה ברויאר, במהלכה תקף באופן חסר תקדים את היוזמות שהתעוררו בתקופה האחרונה מצידם של בחורים משולי המחנה שערכו כמה מיזמים שמגמתם לתמוך ולהשתתף עם חיילי צה"ל בדרכים ואמצעים שונים.

בישיבת בית מתתיהו סערו הרוחות בשבוע האחרון, לאחר שנודע כי קבוצת בחורים מהישיבה קיימו מסיבת שבע ברכות לחייל צה"ל שהתחתן בצל הלחימה בעזה, ולא זו בלבד אלא שגם בשבת האחרונה (חיי שרה) ערכו הבחורים לאותו החייל שבת שבע ברכות, כשלצורך כך נרתמו כמה מהבחורים והתרימו סכום אדיר של עשרות אלפי שקלים.

כאשר נודע דבר המאורע והשמועה עשתה לה כנפיים, התעוררה סערה רבתית בקרב בני הישיבה, תוך שרובם ככולם מוקיעים את שיבוש הדעות שגרם לצעד שבא מצידם של אותם בחורים. אחדים מבני הישיבה וממקורביו אף עלו למעונו של ראש הישיבה הגאון רבי ברוך (בן צביה) ויסבקר ושאלוהו כדת מה לעשות אחר שהתפרסם קלונם של אותם בחורים ברבים, וכיצד מוטלת החובה למחות בתופעה הפסולה שקנתה לה שביתה בשולי המחנה. במענה לאותם שואלים השיב ראש הישיבה כי מפאת חולשתו אין כוחו עמו לעסוק בכך אך הוסיף והורה כי מן הראוי לפנות בנידון ולהעלות את דבר המאורע על שולחנו של המשגיח הגה"צ רבי שלמה ברויאר.

כאמור, תגובתו של המשגיח לא איחרה לבוא, וכבר בשיחתו הקבועה במוצאי השבת בה משתתפים מאות מבני הישיבה ומחוצה לה, תקף המשגיח בחריפות את אותם בחורים תוך שהוא מתייחס באופן ברור לאותה מסיבת שבע ברכות שנערכה על ידם.

בתחילת דבריו עמד המשגיח על החובה הגדולה המוטלת עלינו להיות 'נושא בעול עם חברו', להשתתף בצערם של אחב"י ולצאת מהאדישות לנוכח האבדות הכבדות שספג כלל ישראל בשמח"ת, והסכנה הגדולה בה שרויים רבים מאחינו הנמצאים בחזית ומשפחותיהם האפופות דאגה, אך עם כל זאת, ציין כי אסור לטעות ולחשוב כאילו בני הישיבות רק מסייעים ללוחמים - "בני הישיבות הם הלוחמים בעצמם", הדגיש המשגיח.

כפי שצוין, בהמשך הדברים התייחס המשגיח ליוזמות הבאות מצידם של בחורים שרואים צורך להיות שותפים למאמץ המלחמתי, כשהוא חוזר ומדגיש כי המלחמה האמיתית מתנהלת בבית המדרש, וכל סיוע והשתתפות במיזמים אחרים, גם אם לא מדובר בתופעות פסולות מצד עצמם, מכל מקום אין זה מחובתו של בן ישיבה, ואדרבא, יש בזה מן הזלזול בהכרת חשיבות תפקידם ומעלתם של העוסקים בתורה ומקיימי העולם.

מדובר בהתבטאות נדירה יחסית, שכן המשגיח אינו נוהג להתייחס בשיחותיו באופן מוצהר לנושאים אקטואליים, אלא רק בצורה עקיפה. כאמור, לנוכח הסערה הגדולה שגררה מסיבת בשבע ברכות שנערכה ע"י אותם בחורים, חרג המשגיח ממנהגו ותקף את התופעה לא רק בועדים המצומצמים אלא גם בשיחה המרכזית אותה הוא מוסר בהיכל הישיבה בפני מאות הבחורים.

ל'בחדרי חרדים' הגיע קטע קצר מהשיחה המדוברת, להלן: "...אנחנו לא שותפים למאמץ המלחמתי שלהם, הם שותפים למאמץ המלחמתי שלנו. כך בן תורה צריך לחשוב. אנחנו צריכים להיות שותפים למאמץ המלחמתי ולקשור להם ציציות?! לעשות להם שבע ברכות?! הם שותפים למאמץ המלחמתי שלנו, אנחנו 'הגזירה אמת' והם 'החריצות שקר', כך בן תורה צריך לחשוב.... נכון, צריך לחשוב על הצרה, על המשפחות שנמצאות בצרה, ולהתפלל עליהם, אבל ח"ו שזה ישבש לנו את ההשקפה האמיתית, ההשקפה הנכונה.... כשאנחנו מתפללים ולומדים אנחנו לומדים כי אנחנו לומדים, אנחנו לא לומדים בשבילם. אנחנו לומדים כי אנחנו לומדים וזו הסיבה האמיתית. בעל מלחמות זורע צדקות, לא לשכוח את זה. בעל מלחמות – הוא בעל המלחמות וכלי המלחמה שלו זה זורע צדקות, לא שום דבר אחר. כל הכלים המלחמתיים זה הכל רק כדי שיהי' 'קל מסתתר'. אנחנו – כאן תלוי' המלחמה, כאן המפקדה. זה קשה להרגיש את זה, הסיבה החושית סותרת לזה, צריך להתעלות ולהתנתק מהסיבה החושית..."

מלחמת חרבות ברזל בית מתתיהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 61 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד