י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

גדרות לגינה: השיקולים בבחירת סוג הגדר

גדרות לגינה נועדו למגוון שימושים, ביניהם: הפרדה בין השטח הפרטי לשטח הציבורי, הענקת פרטיות, הענקת ביטחון ובטיחות, הגדרת אופי חלל הגן והסגנון העיצובי.  אם בעבר, גדר העץ הייתה הגדר הנפוצה ביותר, כיום קיימים מגוון סוגי גדרות מחומרים שונים ובעיצובים ייחודיים ומסוגננים

גדרות לגינה: השיקולים בבחירת סוג הגדר
גדרות צילום: Freepik

בחירת גדר לגינה כרוכה בכמה שיקולים משמעותיים כמו, החומר המועדף להקמת הגדר, טקסטורה, עיצוב, סגנון וצבעים, שיתאימו לבית המגורים ולגינה שסביבו, וכמובן שיקולי עלות תועלת - עמידות, תחזוקה ועלויות. פנינו לגורם בכיר בחברת אביב פרגולות, המתמחה בתכנון והקמה של פרגולות, גדרות חיפויים ודקים, שהרחיב בנושא השיקולים בבחירת הגדר לגינה (לאתר:  aviv-pergola.co.il).

גדרות עץ – גדר העץ הקלאסית, עדיין עומדת במבחן הזמן ובמבחן הסגנון העל זמני, ונותנת מענה טבעי, עמיד ואסתטי לכל סגנון של גינה. העצים המועדפים לשימוש בגדר לגינה הם אורן, ארז, ברוש איפאה, סקויה. עצים אלה עמידים בפני פגעי מזג אוויר ומחזיקים מעמד לאורך זמן.

עץ הארז, שצבעו חום אדמדם, ועץ הסקויה שצבעו אדמדם עמוק ועשיר, עמידים באופן טבעי בפני ריקבון וחרקים . לארז,  שמנים טבעיים התורמים לעמידותו לאורך זמן.
גם הברוש עמיד באופן טבעי בפני ריקבון וחרקים. צבעו בהיר ואפשר לצבוע אותו בכל צבע רצוי. איפאה הוא עץ אקזוטי הידוע בחוזקו ובעמידותו בפני חרקים וריקבון. יש לו צבע יפה ועשיר שניתן לשמור עליו עם שימון. יחד עם זאת הצפיפות שלו מקשה על העבודה במהלך ההתקנה. האיפאה הוא אחד מהעצים היקרים לשימוש.
האורן, שעלותו זולה יותר, מקבל את עמידותו רק לאחר טיפול  כימי נגד חרקים וריקבון.
גדרות מעץ מצריכות תחזוקה קבועה של איטום או צביעה, המסייעים להגן על הגדרות מפני פגעי מזג האוויר. חומרי איטום שקופים מאפשרים ליהנות מיופיו הטבעי של העץ.

גדרות אבן – אף הן מעניקות מראה טבעי לגינה. גדרות אלו עשויות מאבן טבעית, כמו שיש, גרניט, או אבן סלע. הן חזקות וחסינות בפני כוחות הטבע ההרסניים ביותר. גשם, רוח, שלג וחום הקיץ לא ישפיעו כמעט בכלל על גדר אבן. גדרות האבן עמידות בפני חרקים, נמלים ושאר זוחלים ואף עמידות בפני אש.
הן יפות למראה, ומשתלבות באופן הרמוני בגינת הבית. המראה הטבעי ויכולת עמידותן משתמרים למשך שנים רבות מאוד. דרישות התחזוקה שלהן – מינימליות.

גדרות מתכת – גדרות מברזל מחושל, אלומיניום ופלדה, חומרים חזקים ועמידים, המעניקים לגדרות יופי יוקרתי. את החומרים הללו אפשר לעצב כיד הדמיון הטובה, מסגנון קלאסי ועד סגנון מודרני. בשל חוזק החומרים, הגדרות הללו מעניקות תחושת ביטחון ובטיחות.

על גדרות המתכת נמנית גדר מברזל מחושל. גדרות אלה הן מרשימות מאוד, בעלות נוכחות כאלמנט משמעותי בגינה. ניתן לעצב אותן באופנים שונים, לשלב בהן אלמנטים דקורטיביים, לחרוט ואף לצבוע אותן בצבעים האהובים על בעלי הבית. גדרות אלה עמידות, חזקות וקלות לתחזוקה.

בין גדרות המתכת, גדרות האלומיניום הן המענה העכשווי והמבוקש לגדרות בכלל ולגדרות לבתים פרטיים בפרט. יש בהן את כל האיכויות של גדרות מתכת, ויחד עם זאת הן ייחודיות בגמישות שלהן וביכולת לעצב אותן ולהתקין אותן בקלות. גדרות אלומיניום עמידות במיוחד בפני חלודה וקורוזיה. הן אינן דורשות תחזוקה נוספת רבה בשל ציפוי האבקה שלהן, כלומר החומרים העמידים והאנטי קורוזיביים שלהן אינם נסדקים, דוהים או מחלידים. אפשרויות העיצוב של גדרות אלומיניום הן רבות, החל מסגנונות קלאסיים ומקושטים ועד עיצובים מודרניים ומינימליסטיים. גדרות אלומיניום מגיעות במגוון צבעים וגימורים, כך שניתן להתאים אותן לסגנון הבית והגינה באופן מושלם.

גדרות פוליוויניל כלוריד (PVC ) - הן גדרות העשויות מחומר פלסטי חזק, עמיד בפני בליה, ריקבון ומזיקים, וכן בפני נזקי מזג אוויר. התחזוקה שלהן נמוכה, ואפשר לנקות אותן בקלות עם מים וסבון. צבען ושלמותן נשמרים לאורך זמן. הן אינן מתעוותות או נסדקות. גדרות PVC מוצעות במגוון רחב של סגנונות, וזמינות בצבעים שונים.  יחד עם זאת הן כבדות יותר מגדרות עץ או מתכת ומחירן יקר יותר בהשוואה למחיר גדרות מחומרים אחרים.

הבחירה בסוג הגדר לבית פרטי תלויה כמובן וברצונות של המשפחה. הבחירה כל כך קשה ומשמעותית לעיצוב החוץ של הבית שגם במשפחה הגרעינית ישנם דעות לכאן או לכאן וההתלבטות היא רבה בין גדר מעץ לבין גדר מאלומיניום, וכמובן כלמה שקשור לעיצוב הגדר עצמה. בסופו של דבר, ההחלטה בבחירת הגדר המתאימה תיעשה בהתאם למכלול השיקולים שהוזכרו לעיל, שיקולים המתייחסים לפונקציונליות, לאסתטיקה ולעלות כספית.

 

 

 

צרכנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד