כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
תנאי מימון משתלמים

מה המשמעות של 80,000 מכוניות חדשות התקועות בנמלי ישראל?

כ-80,000 מכוניות חדשות בלתי מכורות ממתינות לרוכשים בנמלי ישראל • יבואני הרכב הצטיידו במכוניות חדשות כבר מאמצע השנה כי הם ציפו שהמכוניות ימכרו באוקטובר - תחזית שלא התממשה

מה המשמעות של 80,000 מכוניות חדשות התקועות בנמלי ישראל?
מגרש מכוניות - אילוסטרציה צילום: רוני נאק

שוק הרכב הישראלי חווה בימים אלה תקופה קשה: לפי פרסומים בעיתונות הכלכלית, כ-80,000 מכוניות חדשות בלתי מכורות ממתינות לרוכשים בנמלי ישראל. אבל מה זה בעצם אומר, האם זה בכלל נחשב למלאי גדול יותר מהרגיל? האם זה אומר שבקרוב נקבל הנחה עצומה על האוטו החדש? אנחנו כאן כדי לעשות לכם סדר.

בישראל יש שלושה נמלים עיקריים: אשדוד, אילת וחיפה. לפי פרסומים, עיקר המכוניות מרוכזות באילת ובשטחי אחסון שמסביב לה, כלומר כ-50,000 מכוניות נמצאות בדרום הארץ. לזה יש להוסיף כ-30,000 מכוניות שנמצאות בנמלי חיפה ואשדוד. מדוע דווקא נמל חיפה פתאום הפך ל"כוכב"? בגלל שיש חברות ספנות שמסרבות לאפשר לאוניות שלהן לעגון בנמל אשדוד בשל חשש מהפגזה. אז האוניות עולות צפונה לחיפה לפרוק. בשנה האחרונה זה נהיה גם קל יותר בגלל שהאוניות של יצרני הרכב הסינים בכל מקרה ממשיכות מחיפה ליעדים חדשים עבור חלקן, באירופה.

כעת לגבי המכוניות עצמן: בדרך כלל בשוק הרכב הישראלי יש מחזוריות מסוימת, כלומר השוק פועל לפי כללים: המכוניות נמכרות בקצב נאה עד לחודש יוני ואז מגיעים חודשי הקיץ, כשהישראלים מוציאים את הכסף על חופשות ביולי אוגוסט. ואז מגיע ספטמבר בו חגי ישראל ממלאים את ימינו ורק באוקטובר הוא חודש ההתעוררות – עם מידה לא מבוטלת של היסטריה להספיק לאסוף הזמנות למכוניות שיימסרו בינואר של השנה העוקבת.

אבל השנה בתחילת אוקטובר פרצה המלחמה וזה חיסל את כל המכירות של אוקטובר. כל זה טוב ויפה אבל יש עוד בעיה: יבואני הרכב הצטיידו במכוניות חדשות כבר מאמצע השנה כי הם ציפו שהמכוניות ימכרו באוקטובר, תחזית שלא התממשה כמובן. יש עוד בעיה: שיטת המיסוי של מדינת ישראל: כיום מדינת ישראל עובדת לפי מה שנקרה "המס הירוק", זהו המתווה שלפיו מחשבים את מיסי הקניה על רכב חדש בישראל. המס על רכב חשמלי הוא כעת 20% אבל ב-1 בינואר 2024 הוא יעלה ל-35% (זו עליה של 75%! במס). המס על רכב פלאג אין הייבריד (היברידי נטען) הוא כרגע 55% אבל עתיד לעלות ב-1 בינואר 2024 ל- 83% ולכן יבואני הרכב דאגו מראש לייבא לארץ הרבה מכוניות בחודשים אוקטובר נובמבר, כדי לשלם למדינת ישראל את מס הקניה על המכוניות בדצמבר ולשחרר אותן ממכס לפני פרסום המחירון הישן (על הדרך לשלשל לכיסן את ההפרש או לחילופין להציע מבצעים של מכוניות במחיר של "לפני עליית המס").

האוניות שנושאות את המכוניות האלה הוזמנו כמובן חודשים רבים מראש, כך שעל המכוניות שיבואני הרכב אגרו בקיץ ולא נמכרו מתווספות עכשיו המכוניות של הסתיו, וזה מסביר מדוע יש 80,000 מכוניות בלתי מכורות בנמלים.

מה יעשו עם המכוניות? מן הסתם התשובה היא "ימכרו" אבל השאלה היא בכמה כסף. כלל האצבע אומר שכל מכונית שירדה לרציף בנמל ישראלי דינה לעלות, בסופו של דבר, על הכביש. כאן יש הרבה גורמים שהם בחזקת נעלם וכעת אינם ברורים: כמה זמן המלחמה תימשך? מה יהיה מצב הלך הרוח הלאומי? וגם, כמה המכוניות באמת יתייקרו בינואר. עבור הצרכנים אלה חדשות שעשויות להיות להן דווקא השפעה חיובית: ניכר שיבואני הרכב כבר תקועים עם מלאי. הם כבר כעת יוצאים בשורה של מבצעים והטבות, וכנראה שככל שהמלאים של המכוניות יתחילו ללחוץ, כך המבצעים יגדלו וילכו.

כעת כבר יש יבואנים שמאפשרים ללקוחות שלהם לקבל את האוטו ולהתחיל לשלם רק בשנה הבאה, אחרים נותנים תנאי מימון משתלמים וסביר להניח שבקרוב ככל שהמלאים ילחצו יותר, גם נראה עוד הנחות והטבות. אז במקרה הזה זו שאלה של סבלנות, כי אין ספק שכרגע כוח הקניה נמצא אצל הצרכן – שזה אתם.

 

 

 

מכוניות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד