כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
הצלת עולם הסמינרים

באסיפת חירום נחשף: "בת חרדית שווה שליש מבת חילונית"

הנתונים עגומים ומעוררים שאלות: בזמן שלבנות חילוניות עלה התקציב להכשרה מקצועית, אצל הבנות החרדיות הוא דווקא נחתך באכזריות. זאת למרות שלא מדובר בעניין המצוי במחלוקת פוליטית או דתית. התוצאה: שחיקה בהכשרת הבנות, קושי בתשלום משכורות, וחשש כבד לעתידם של הסמינרים

באסיפת חירום נחשף: "בת חרדית שווה שליש מבת חילונית"
אסיפת מנהלי הסמינרים צילום: באדיבות המצלם

אסיפת חירום חשאית התקיימה בבני ברק, בה השתתפו מנהלי סמינרים וותיקים העוסקים במלאכת הקודש שנים רבות. האסיפה התקיימה על ידי איגוד הסמינרים, בעקבות מצבם הכלכלי החמור של הסמינרים, זאת בשל הקיצוצים הכבדים הנובעים ממלחמת חרבות ברזל.

את האסיפה פתח הרב וולף שהביע הערכה רבה לחברי הכנסת והשרים שליחי ציבור נאמנים על עמדתם לימין עולם התורה ולימין הסמינרים במסירות נפש. הוא הזכיר את התוספת הקואליציונית שהשיגו חברי הכנסת במאמץ מיוחד עבור הסמינרים בהסכם הקואליציוני האחרון, אלא שזה קוצץ כעת בעקבות המלחמה, יחד עם תקציבים רבים אחרים.

הרב אריה רוב הציג בפני הנאספים את הנתונים הכספיים, המלמדים על מצב עגום במיוחד. עוד לפני כן המצב לא היה מזהיר, וכעת, עם הקיצוצים הדרמטיים, נראה שכבר בקרוב זה ישפיע על הסמינרים כולם, הן בתשלום המשכורות, והן ביעילות הלימודים המקצועיים.

הנוכחים ביקשו להדגיש כי הקיצוץ בסמינרים הוא מהלך אנטי שוויוני שהרי התלמידות עומדות בכל הקריטריונים של לימודי חול וכדו', ומדובר בכספים שהיו אמורים להיות מוזרמים עבור לימודים מקצועיים. בזמן שתלמידות התיכון הכללי נהנות מתקציבים רגילים, תלמידות הסמינרים יסבלו מקיצוצים חריפים ללא שום סיבה הגיונית. אותו מסלול לימודים במגזר החילוני יקבל תקציב שמן הרבה יותר מאשר מסלול לימודים זהה במגזר החרדי. התקצוב לתלמידה חילונית יעמוד על 21,000 ש"ח, ואילו תלמיד חרדית תקבל רק 7000 ש"ח בלבד. שליש בדיוק.

בנוסף התברר שתקציב הכשרה חליפית נמחק לחלוטין. תקציב זה הועבר במשך שנים כדי לאפשר לתלמידות הסמינרים שלומדות מקצועות טכנולוגיים מעטפת חינוכית וסביבת למידה מותאמת לתלמידות סמינר, כאמור תקציב זה נמחק לחלוטין.

בנוסף לכך תקציב ההצטיידות הטכנית והטכנולוגית שנועד לרכישת ציוד מחשבים וריהוט בסיסי שעמד על בערך 18 מלש"ח. ונמצא בבסיס התקציב, ולא בכספים הקואליציוניים נמחק לחלוטין.

מנהלי הסמינרים תמהו, שהלא כלל לא מדובר בנושא דתי, שגם בו חלילה מלקצץ בבשר החי. כאן הרי מדובר בעניין מקצועי נטו, והתלמידות אמורות להחזיר את הכסף הזה בעבודה בהמשך החיים. ומדוע לקצץ להן, בו בזמן שלתלמידות מגמות זהות במגזר החילוני – דווקא מעלים את התקציב?

משתתפי האסיפה סיכמו לעלות עם הנתונים לגדולי ישראל כבר בימים הקרובים כדי לקבל את חוות דעתם כיצד לפעול, בהתחשב בעובדה שהמצב הנוכחי כפי שהוא מסכן את עתידם הקיומי של הסמינרים.

סמינרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד