ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
זה מה שראו המפעילים

נהלים מחמירים: המלחמה האווירית החשאית של ישראל במעוזי הטרור

גורמים רשמיים באו"ם וחוקרי נתונים אומרים כי הפרטים המלאים של מסע ההפצצות של ישראל בעזה נותרו עלומים ברובם. גורמים רשמיים בצה"ל העניקו לרשת NBC גישה בלעדית לחמישה סרטונים המראים מה ראו טייסי המל"טים הישראלים

חיילים מתפעלים רחפן: אילוסטרציה
חיילים מתפעלים רחפן: אילוסטרציה צילום: באדיבות המצלם

החשש של ארגוני הטרור בעזה הוא בעיקר מתקיפות אוויריות. גורמים רשמיים ישראלים, כולל שני טייסי מל"טים בשירות פעיל, אמרו כי הם פועלים לפי נהלים מחמירים במטרה למזער את הנפגעים האזרחיים. בין היתר, עורך דין צבאי חייב לחתום על כל תקיפה לאחר בדיקת מודיעין והטייסים חייבים לבצע ניתוחים בזמן אמת בנוגע למקרי מוות פוטנציאליים של אזרחים.

"אנחנו מתכננים מראש מה יקרה אם ילדים ייכנסו לאזור שלנו", אמר אחד מטייסי המל"טים לרשת NBC בהתייחסו לביטול תקיפה ברגע האחרון אם יש באזור ילדים. "אנחנו מתכננים מראש מה יקרה אם המחבלים ישגרו רקטה ואז יברחו לתוך אזור צפוף, כפי שהם עושים לעתים קרובות".

מבקרי ישראל טוענים כי היקף התקיפות האוויריות שביצעה באזורים כה צפופים מדאיג. בשבוע הראשון של המלחמה, שהחל לאחר מתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר נטבחו יותר מ-1,200 ישראלים, הטיל צה"ל 6,000 פצצות בעזה. בשנת 2019, ארה"ב הטילה 7,400 פצצות באפגניסטן במהלך שנה שלמה.

מאז חשיפת מספר התקיפות האוויריות שביצעו הטייסים במהלך השבוע הראשון של המלחמה, צה"ל סירב לומר כמה הפצצות ביצע. פקיד ישראלי אמר לערוץ האמריקאי כי הוא אינו יכול לחשוף אם מטוסים מאוישים או מל"טים מבצעים את רוב התקיפות הישראליות. "הרבה מהמטוסים בעזה הם כלי טיס בלתי מאוישים", אמר.

פקידי האו"ם וחוקרי נתונים אומרים כי הפרטים המלאים של מסע ההפצצות של ישראל נותרו עלומים ברובם. "זה ממש מסובך", אמר חוקר שביקש לא להזכיר את שמו, "קשה לדעת".

מטוס ללא טייס מתוצרת ישראל

גורמים בצה"ל העניקו לכתב חדשות NBC גישה לבסיס מל"טים באזור תל אביב. הרשת קיימה ראיונות עם שני טייסי מל"טים ישראלים בשירות פעיל.

הטייסים סירבו לדון במטרות ספציפיות, אך נראה כי התקיפות של ישראל בעזה מתמקדות בשני דברים: ערעור יכולות חמאס, כמו שיגור רקטות, והרג ההנהגה הבכירה של חמאס, דבר שקשה יותר בגלל מערכת המנהרות התת-קרקעית הנרחבת של הארגון.

הטייסים תיארו כיצד הם מנסים למזער פגיעה באזרחים במהלך ביצוע התקיפות. הם גם אמרו שהם מודעים למחלוקת סביב התקיפות האוויריות של ישראל.

"מלחמה היא נוראית. מלאה בכאוס. וכשהצד השני, חמאס, משתמש באזרחים כמגן אנושי, זה הופך את העבודה שלנו לקשה פי 100", אמר אחד הטייסים. "אנחנו חלק בלתי נפרד מהקרב ומשדה הקרב", הוסיף הטייס הראשון. "אנחנו לוקחים אחריות מלאה על כל מה שקורה". הטייס השני אמר, "התפקיד שלנו הוא לדאוג שמי שצריך לחסל יחוסל באופן בלעדי ולא אף אחד אחר".

נדרשים שני אנשים כדי להטיס מל"ט עם נשק. טייס המל"ט ואדם שני שמטפל במודיעין ובעוד דברים.

גורמים רשמיים בצה"ל העניקו לרשת NBC גישה בלעדית לחמישה סרטונים המראים מה ראו טייסי המל"טים הישראלים במעקב אחר מטרות בעזה במהלך השבועות הראשונים של המלחמה.

בסרטונים נשמעים שני טייסי צה"ל דנים בשאלה האם לתקוף או לא. הם מדברים על אנשים, לפעמים ילדים, שהולכים קרוב מדי ליעדים שנבחרו, הם דנים אם לבטל את התקיפות או לעכב אותן עד שאזרחים יעזבו את האזור.

טייס נוסף מתייחס לילדים שהוא רואה: "אני מעריך שיש כאן 10 לפחות, אפילו 20 או 30. אני מזכיר שוב, אנחנו חושבים שזה לא במסגרת המדיניות".

בסרטון שני נשמע טייס צה"ל אומר "אני רואה ילדים ממש ליד הבניין". בהמשך הסרטון, טייס אחר שואל: "תוכל להראות לי איפה הילדים?" הטייס הראשון עונה: "אנחנו לא יכולים לראות, אבל באזור שאני מסמן, במרחב הזה, יש הרבה אנשים, כולל ילדים". בסוף הסרטון אומר טייס: "אנחנו עוזבים את היעד הזה. זה לא מאושר".

אחד מטייסי המל"טים שהתראיין לערוץ אמר ששיחות כאלה נפוצות. "אנחנו חייבים להישאר חדים", אמר. "בגלל זה אנחנו כל הזמן מדברים על הילדים, ומדוע אנחנו צריכים לבטל תקיפות אוויריות".

טייסי המל"טים הישראלים הכירו בסכנות שבתקיפותיהם. "אני יכול לומר שהמלחמה היא מבולגנת, ואנחנו יכולים להתאמן כל היום וכל הלילה כדי לא לפגוע באזרחים", אמר אחד, "כשזה קורה, אנחנו כחיילי צה"ל לוקחים את זה מאוד קשה מתוך הבנה שאנחנו צריכים להיות טובים יותר בפעם הבאה ולדייק יותר. וזה מה שאנחנו מתאמנים לעשות".

הטייס השני אמר: "הקוד המוסרי והרמה המוסרית שלנו לוקחים אותנו לנקודה מסוימת, זה קשה זה מסובך להפליא".

חמאס עזה מל"טים מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד