כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

עשרות עמותות מתריעות: "לחולים אין זמן לחכות, המחלות לא מפסיקות במלחמה"

העיכוב במינוי חברי ועדת סל הבריאות מביא לחשש גדול מפני מצב בו חולים במחלות קשות לא יקבלו את תרופותיהם במועד • חבר לשעבר בוועדת הסל: "אי-אפשר שהחירום ישתלט על הטיפול בחולי השגרה"

עשרות עמותות מתריעות: "לחולים אין זמן לחכות, המחלות לא מפסיקות במלחמה"
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: pexels

בפנייה חסרת תקדים קוראים 64 ארגוני חולים ועמותות לשר הבריאות למנות את ועדת סל התרופות ולכנס אותה, משום ש"המחלות ממשיכות להתקדם גם בזמן המלחמה". החולים בישראל ממתינים להחלטה השנתית של ועדת סל הבריאות, שתפקידה לאשר מימון ציבורי דרך קופות החולים לעשרות רבות של תרופות חדשות ויקרות. כפי שדיווחנו בכתבה בעניין לא מכבר - הוועדה האמורה לקבל את החלטותיה מדי שנה בחודש ינואר - טרם מונתה, כך מפרסמת העיתונאית מיטל יסעור ב'ישראל היום'.

הוועדה (בשמה המלא: הוועדה הציבורית להרחבת סל התרופות והטכנולוגיות הרפואיות במערכת הבריאות בישראל) הייתה אמורה לקבל גם השנה תוספת תקציב בגובה 650 מיליון שקל. העיכוב במינוי הוועדה, המקיימת דיונים ארוכים ויסודיים, גורם לכך שתרופות חדשות לחולים לא יאושרו לפני חודש מרץ ואפילו אפריל, ומשמעות הדבר היא שכרבע מתקציב זה לא ינוצל השנה. בנוסף, החולים חוששים שמצב המלחמה לצד העיכוב בדיוני הוועדה, עלולים להביא לקיצוץ קבוע בתקציב.

"לצערנו לחולים רבים אין זמן לחכות. הם זקוקים לתרופות באופן מיידי, וכל פגיעה ולו גם המזערית ביותר, תמנע מהם את המרפא עבורם. המחלות ממשיכות להתקדם ולא מפסיקות גם בזמן מלחמה", כותבים החולים לשר הבריאות אוריאל בוסו ולמנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב. על המכתב חתומים 64 ארגונים ועמותות חולים, בהם האגודה לזכויות החולה, איגוד מושתלי הריאות, העמותה לתמיכה בחולי קרוהן וקוליטיס, וחולים במחלות רבות נוספות בהן פסוריאזיס, סרטן ריאה, סרטן העור, טרשת נפוצה, מושתלי כבד, חולים במחלות נדירות ועוד.

"המצב חמור יותר בהתייחס לחולים משכבות סוציו-אקונומיות נמוכות, אשר מצבם הכלכלי לא מאפשר להם לרכוש ביטוחי בריאות פרטיים ולחלק משמעותי מהם אף אין כיסוי במסגרת הביטוחים המשלימים", נכתב בפנייה, ועוד: "ועדת הסל הצליחה להתכנס ולבצע עבודתה נאמנה גם בעתות משבר דוגמת הקורונה, ואנחנו מצפים שגם בעת הזו, בשעה בה מצופה מרבים מאזרחי ישראל לשוב לשגרה ולחזק את החוסן הלאומי, שגם ועדת הסל תמונה בהקדם ותחל עבודתה באופן מיידי".

נציגי החולים הדגישו: "בימים אלה מתחדד ערך קדושת החיים של עם ישראל, כאשר סל התרופות והטכנולוגיות הוא ה'צינור' להכללת טיפולים מאריכי ומצילי חיים, מה שיעניק לאזרחי ישראל את החוסן הבריאותי הנדרש בתקופה זו ובעיקר את הביטחון שמדינת ישראל לא מפקירה אותם לגורלם".

בראש ועדת סל התרופות תעמוד גם השנה פרופ' דינה בן-יהודה מ'הדסה', אולם, כאמור, הרכב הוועדה טרם נקבע. חבר לשעבר בוועדת הסל הזהיר בשיחה עם 'ישראל היום': "שמשרד הבריאות לא יעשה את טעויות הקורונה. אי-אפשר שהחירום ישתלט על הטיפול בחולי השגרה. בכל מקרה חשוב לקבל החלטה שקופה ולא להשאיר את החולים תלויים באוויר בציפייה לקבל תרופות. אנחנו כבר לא בשבוע הראשון או השני למלחמה, אנחנו לא באותו מצב שהיינו לפני חודש. וזה מצב שכבר אפשר לכנס את ועדת הסל".

החולים פנו גם ליו"ר ועדת הבריאות ח"כ יוני משרקי מש"ס וביקשו את סיועו בכינוס ועדת סל התרופות בהקדם. מלשכת שר הבריאות, אוריאל בוסו, נמסר: "הרכב הוועדה יתפרסם בקרוב נעדכן בהתאם".

תרופות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד