י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
קיצור משמעותי בתהליכי הרישוי

הסיכום של יו"ר ועדת הפנים עם מנכ"ל חברת החשמל

יו"ר ועדת הפנים, יעקב אשר, סיכם עם מנכ"ל חברת החשמל: "עבודות חיבור לחשמל יחלו לפני מתן היתר; העדר תשובה מחברת חשמל בחלוף 21 יום - תיחשב להסכמה לגבי טופס 4"

הסיכום של יו"ר ועדת הפנים עם מנכ"ל חברת החשמל
חה"כ יעקב אשר בדיון בוועדה צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

בדבריו בוועדת הפנים בדיון נרחב שעסק בהסרת חסמים בתחום הרישוי, סיכם מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר, עם יו"ר הוועדה חה"כ אשר על האצת הליכי רישוי ובמרכזם התחלה של עבודות חיבור בטרם התקבל היתר ומתן אישור להתחלת עבודות - במקביל; קיצור מספר הפעמים שנדרש ביקור של חב' חשמל והגעה של בודק יחד עם החיבור עצמו בפועל; הקמת מוקד שירות ייעודי לקבלנים והפיכת חלק מההליכים לדיגיטליים, דבר שסוכם גם עם פיקוד העורף וכיבוי האש.

שפיגלר הוסיף לבקשת הוועדה לקיצור הליכי רישוי ואמר כי כינס את חברות התשתיות והוחלט לגבש אמנת שירות, על פיה, "אם תוך 21 ימים לא מתקבלת תשובה מחברת החשמל, דינה יהיה כהסכמה שבשתיקה. כלומר, אם אין תשובה אזי התשובה חיובית. כינסתי את חברות התשתיות כגון מקורות, חוצה ישראל וכל גופי התשתיות ונקדם את זה. אנחנו רוצים לעקר את הבירוקרטיה הנוראה כי בסוף באים אלינו בטענות. אנחנו הכתובת שנחשבת לזו שמעכבת כביכול את האיכלוס. הבירוקרטיה פוגעת באינטרס הציבורי של תושבי המדינה".

יו"ר הוועדה חה"כ אשר שיבח את שפיגלר והוסיף: "המטרה שלנו בדיון הזה היא לייעל את הליכי הרישוי מול הגורמים המאשרים. אנחנו רוצים לחתוך בבירוקרטיה ולחסוך בזמן מבלי לוותר על איכות הבניה ועל איכות החיים של התושבים, ועדיין יש הרבה מאוד איפה לחתוך".

שפיגלר התייחס לנוהל הקיים לפיו מעכבים חיבורי חשמל עד מתן טופס 4 וטען שזה נוהל מעוות. "אנחנו לא מסכימים להיות יותר הקלגס של חוק התכנון והבניה", כך שפיגלר, "למה אנחנו קשורים לאכיפת חוקי התכנון, אנחנו השוטר של המדינה? זה גם לא יעיל. בואו איתי ליישובים ותראו לי מנורה אחת שלא מחוברת לחשמל בגלל שאין טופס 4, הרי כולם יודעים שזה לא עובד ככה, מה שקורה זה שהכל מלא עם חיבורים פיראטיים ומסוכנים. עדיף שנחבר תקני כל מקום שניתן ושגורמי האכיפה יעשו את עבודתם. מה זה קשור לחברת החשמל?". היו"ר ח"כ אשר אמר כי "מדובר בנושא נפיץ, אך אני מוכן להיכנס לנושא ולבחון נהלים אחרים באופן סדור".

לשאלת היו"ר ח"כ אשר אמר שפיגלר כי "בחברת החשמל רוצים להגדיל חיבורים גם במבנים שאין להם טופס 4 ולעשות פיצולים על בסיס בקשה". בתגובה אמר עו"ד תומר רוזנר כי זהו אכן מהלך ראוי, אלא שלדבריו חברת החשמל החילה על עצמה לפני כמה עשורים, בלי שהתבקשה, שהיא לא מתחילה עבודות לפני שיש היתר לחיבור זמני, או עבודות לחיבור קבוע לפני קבלת תעודת גמר. על כך אמר שפיגלר: "אם אלה ההחלטות שהתקבלו והן מעכבות את העבודות - אני מתחייב שהן יטופלו ויבוטלו. אנחנו לא נעכב דבר וחצי דבר".

הדברים נאמרו במסגרת דיון נרחב שעסק בהסרת חסמים בתחום התכנון והבניה במטרה להתמודד עם מצוקת שוק הדיור שהחמירה בעקבות מצב המלחמה, לצד הצורך בתגבור נוסף לטובת הקמה מחדש של ישובים שנפגעו ובינוי של מתחמים חדשים לטובת המפונים.

יעקב אשר חשמל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד