כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

חשד: סגנית השר קבלה שוחד של מאות אלפים

פאינה קירשנבאום קיבלה, על פי החשד, שוחד של מאות אלפי שקלים • במשטרה שרטטו 15 "פירמידות" שחיתות בפרשה - וקירשנבאום, המכהנת כמזכ"לית 'ישראל ביתנו', עומדת בראש כולן • גם מינויה של בתה רנית באיגוד מגדלי הבקר נבדק • גם השר לשעבר סטס מסז'ניקוב חשוד בהטיית מכרזים וקבלת שוחד • בפנים: כל פרטי הפרשה החמורה

מילה זו מילה, פלאש90
מילה זו מילה, פלאש90

עד אחרי חצות נמשכו הלילה דיוני הארכת המעצר של חשודי פרשת השחיתות בשירות הציבורי שבה מעורבים בכירים במפלגת "ישראל ביתנו", בראשם סגנית שר הפנים ח"כ פאינה קירשנבאום ושר התיירות לשעבר סטס מיסז'ניקוב.

בזה אחר זה הובאו אמש (ד') בפני בית משפט השלום בראשון-לציון כ-30 בכירים בשירות הציבורי ובעמותות, החשודים כי ניהלו ביניהם מערכת יחסים מושחתת של "תן וקח" לצרכיהם הפרטייים ועל חשבון הציבור.

במרכז החקירה עומד החשד כי קירשנבאום, שמשמשת גם כמזכ"לית של "ישראל ביתנו", קיבלה מאות אלפי שקלים מראשי הרשויות והעמותות בתמורה לסיועה להם, וכדי להסתיר את העברתם אלה הופקדו בחשבונות של קרובי משפחתה ומקורביה. גם מינויה של בתה, רנית קירשבנאום, באיגוד מגדלי הבקר נבדק במסגרת החקירה. הבת אף היא חשודה בפרשה ונעצרה.

בוואלה דווח היום (ה') כי במשטרה שרטטו "פירמידה" לכל אחת מ-15 תתי-הפרשות, כאשר קירשנבאום עומדת בראש כל פירמידה כמי שעל-פי החשד קיבלה את הכספים לחשבונות הבנק שלה.

כך, למשל, בפרשת עמותת "איילים"; בראש ה"פירמידה" בפרשה זו עומדת קירשנבאום, מתחתיה ניצב ראש מטה מפלגת ישראל ביתנו דאוד גודובסקי, כאשר על-פי החשד גודובסקי פעל כ"מאעכר"; הוא יצר קשר עם העמותה, העביר לה כספים ובהמשך קיבל לכאורה חלק מכספי הציבור שהשתלשלו לקופתה של קירשנבאום.

בשלב הבא נמצא מנכ"ל העמותה, מתן דהן. על-פי החשד, הוא זה שקיבל סכומים עצומים של כסף מידי המשרד של קירשנבאום - והעביר אותם חזרה. עוד עלה החשד כי בחלק מהפרשות גם ילדיה של סגנית שר הפנים, תמיר ורנית, שנחקרו אתמול, היו אלה שהפקידו את כספי המדינה בחשובות העמותות.

מקורבת לקירשנבאום נעצרה
הבוקר נעצרה מקורבת נוספת לקירשנבאום. רשימת החשודים שנחקרו ונעצרו היא ארוכה מאוד, ומדובר באנשים שממלאים תפקידים חשובים במקומות ובמגזרים שונים. יש להניח כי לא נגד כולם יוגשו לבסוף כתבי אישום, אבל המחשבה שכך מתנהלת מדינת ישראל בשנת 2014 היא מצמררת ממש.

ואלה שמות החשודים שמותרים בפרסום:

• ח"כ פאינה קירשנבאום, סגנית שר הפנים, נחקרת כאמור באזהרה בחשד כי ביצעה עבירות שוחד, מירמה והלבנת הון. חקירתה במשרדי היחידה לחקירות הונאה של המשטרה נמשכה אתמול מספר שעות, והיא נמשכת גם היום.

• סטס מיסז'ניקוב, שר התיירות לשעבר ממפלגת "ישראל ביתנו", חשוד בהטיית מכרזים, קבלת שוחד ותיווך לשוחד. החשדות החדשים נגדו מצטרפים לחשדות קודמים שכבר נחקרים תקופה ארוכה על-ידי המשטרה. בין השאר חשוד מיסז'ניקוב כי העביר מאות אלפי שקלים לאירוע תיירותי של מועצת מגילות בתמורה לקבלת סכומי כסף נכבדים. מעצרו של מסיז'ניקוב הוארך עד 1 בינואר 2015.

• גרשון מסיקה (62), ראש המועצה האזורית שומרון, חשוד במתן שוחד, תיווך לשוחד, גניבה ורישום כוזב במסמכי תאגיד. גם מעצרו הוארך עד 1 בינואר.

• אלכס ויזניצ'ר, יו"ר נת"ע (נתיבי תחבורה עירונים), חשוד בביצוע עבירה של תיווך לשוחד. בשעות הלילה המאוחרות אתמול ערכה המשטרה חיפוש במשרדי נת"ע. מעצרו של ויזניצ'ר הוארך עד ה-1 בינואר.

• מעצרו של דב ליטבינוף, ראש מועצה אזורית תמר, הוארך בשבוע. ליטבינוף, תושב קיבוץ עין גדי, שהיה בעבר מנהל השיווק של אתרי התיירות בעין גדי, חשוד כי העביר שוחד לקירשנבאום ולגורמים נוספים בצמרת השלטון בתמורה להעברת תקציבים למועצה.

• מרדכי (מוצי) דהמן, ראש המועצה האזורית מגילות, חשוד אף הוא בהעברת שוחד לקירשנבאום ואחרים בתמורה להטבות למועצה שהוא עומד בראשה.

• דוד בלאו, גזבר מועצת מגילות, חשוד למעורבות במעשים.

• דאוד גודובסקי, ראש מטה מפלגת "ישראל ביתנו", חשוד כי היה מעורב "עד צוואר" בפרשת השחיתות לכאורה. לפי בקשת המעצר של המשטרה, גודובסקי חשוב בביצוע עבירות של מתן וקבלת שוחד, תיווך לשוחד, קשירת קשר לפשע וקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות.

• מעצרו של חשוד נוסף, עובד ציבור ששמו נאסר לפרסום לבקשת סנגורו, הוארך עד 31 בדצמבר.

• מעצרם של חיים בן-שושן, מנכ"ל החברה לפיתוח השומרון לשעבר; משה קליסקי, חבר איגוד הכדורסל; סטיבן לוי, יועץ שר הפנים; מתן דהן, מייסד עמותת "איילים" שנועדה לחזק את ההתיישבות בנגב ובגליל; ועובד ציבור נוסף ששמו נאסר לפרסום לבקשת סנגורו; הוארך עד 30 בדצמבר.

• מעצרם של החשודים יצחק בורבה, יו"ר איגוד התאגידים העירוניים; גבי חמו, מנכ"ל מדרשת הגולן; אפי פלס, גזבר מועצה אזורית מטה בנימין' רנית קירשנבאום, בתה של פאינה קירשנבאום; אלי זרחין, שמנהל אגודה למען ילדים עולים; אלכס גולדנשטיין; איש העסקים ציון זוארץ; וחשודה נוספת, עובדת ציבור ששמה נאסר לפרסום לבקשת סנגורה; הוארך עד 28 לדצמבר.

• מעצריהם של החשודים מיכאל צ'צ'בה ו-ויקטור אפרמוב הוארך ביממה.

• החשוד אמנון ליברמן (יועץ התקשורת של מנכ"ל משרד החקלאות, רמי כהן, שאין לו קשר משפחתי לשר החוץ. ח"מ) שוחרר מהמעצר וישהה ב-10 ימי מעצר-בית. אמנון ליברמן חשוד בשוחד, והוא הורחק ממשרד החקלאות והפקיד ערבויות כספיות לשחרורו.

• החשוד דורון שמחי, יו"ר איגוד הכדור-יד, ישהה אף הוא במעצר-בית של 10 ימים.

• חשוד בולט נוסף במעורבות בפרשת השחיתות הוא יו"ר איגוד הכדורסל לשעבר, אבנר קופל, החשוד במתן שוחד, קבלת דבר במירמה ורישום כוזב במסמכי תאגיד.

מעצרו של קופל, שעובד כיום בהתאחדות לכדורגל, הוא לא הפעם הראשונה שקופל מסתבך בפלילים. בימים אלה מתנהל נגדו. בנובמבר האחרון הוגש לבית משפט השלום בתל-אביב כתב אישום נגד קופל ונגד בכירים בחברת הביטוח הפניקס, בגין ביצוע עבירות מס. לפי האישום, כדי לעקוף הליכי גבייה שניהלה נגדו רשות המסים, פעל קופל בשורה של פעולות בדיה ומירמה לרבות זיוף מסמכים, כדי להציגם לחברת הפניקס, כדי שיאפשרו את שחרור הכספים התפוסים אצלה ויאפשרו התחמקות מניכוי מס במקור בגובה של מיליוני שקלים.

עוד נטען בכתב האישום כי הפניקס, באמצעות 3 בכירים בה, פעלה ביחד עם קופל במירמה על מנת למנוע ניכוי מס במקור של מיליוני שקלים, וכן סייעה לפי הנטען לקופל לקבל במירמה כספים שעוקלו על-ידי רשות המסים.

• חשודה נוספת ששמה נאסר לפרסום לבקשת סנגורה שוחררה למעצר-בית והפקידה ערבויות.

היום עוכבו לחקירה מעורבים נוספים, אחת מהם מקורבת לקירשנבאום, וגם בימים הקרובים צפויים מעצרים.

"סיבוב מעגלי"
נזכיר כי אתמול הותר לפרסום כי באישור היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, ניהלה מזה כשנה המשטרה חקירה סמויה בחשד לשחיתות בצמרת מפלגת "ישראל ביתנו", בשלטון המקומי ובגופים ובעמותות שונים.

לפי החשד, בכירים בשירות הציבורי - ובהם סגנית שר הפנים, פאינה קירשנבאום; שר התיירות לשעבר, סטס מסז'ניקוב; ראשי מועצות "מגילות", "שומרון" ו"תמר"; יו"ר נת"ע, אלכס ויז'ניצר; ורבים נוספים - חברו יחדיו או בנפרד ופעלו באופן שיטתי לקידום ענייניהם הפרטיים והציבוריים ולקבלת כספים לצרכים אישיים, וזאת תוך ביצוע עבירות שונות, באופן שפגע מהותית במנהל התקין בתחומי עיסוקם.

לדברי המשטרה, "עלה חשד כי החשודים חברו יחדיו ופעלו באופן שיטתי לקידום ענייניהם הפרטיים והציבוריים ולקבלת כספים לצרכים אישיים, וזאת תוך ביצוע עבירות שונות, באופן שפגע מהותית במנהל התקין בתחומי עיסוקם".

"החקירה הסמויה חשפה, על-פי החשד, קיומה של שיטת פעולה מאורגנת, לפיה החשודים או מי מטעמם העבירו במסגרת תפקידם הציבורי סכומי כסף ניכרים מהקופה הציבורית לגופים מתוקצבים ולרשויות שונות שלא כדין, וזאת בתמורה למתן טובות הנאה שונות לחשודים ולמקורביהם, בין היתר באמצעות מינויים ותשלומים", נמסר מהמשטרה עם הסרת צו איסור הפרסום.

מדובר בשילוב בין מספר פרשיות הנחקרות במשטרה, שהמשותף לכולן הוא החשד להקצאה של כספים לעמותות שלא זכאית למימון ומקבלת את ההקצאה דרך גופים המורשים לקבל אותם. קירשנבאום חשודה, בין היתר, בתיאום העברות הכספים שבוצעו לכאורה שלא כדין. מקורבים אליה עוכבו גם כן, והחשד הוא כי הם מקושרים לתהליכים של העברת כספי ציבור לטובת איגודים ועמותות.

ההערכה במשטרה היא כי חלק מהכספים עשו "סיבוב מעגלי", כאשר המשרד מקצה כספים לעמותה ספציפית. בתמורה לכך, על-פי החשד, חלק מהכספים חוזרים בצורה של שוחד. הקצאת הכספים נעשתה בחלק מהמקרים לעמותות שהמדינה גם כך מתקצבת, אך בהליך לא תקין ולחלק מהעמותות שהמדינה לא מתקצבת

במהלך החקירה נערכו חיפושים רבים מאוד במשרדים ממשלתיים ובדירות פרטיות. החקירה תואמה, כאמור, מראשיתה עם היועץ המשפטי לממשלה ומפכ"ל המשטרה.

המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה מלווה את החקירה, תוך עדכונם של פרקליט המדינה ומפכ"ל המשטרה, והיא מנוהלת בליווי צמוד של ראש האגף לחקירות ולמודיעין, ניצב מני יצחקי, וראש להב 433, ניצב רוני ריטמן.

ויז'ניצר: "כופר מכל וכל; המעצר מיותר"
עורכי הדין נתי שמחוני ואילנה זיבנברג ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן, המייצגים את אלכס ויז'ניצר, אחד החשודים בפרשה, מסרו בתגובה: "מר ויז'ניצר הינו אדם עתיר זכויות, אשר נשא ונושא במגוון תפקידים ציבוריים מתוך תחושת שליחות ואמונה. מר ויז'ניצר פעל בהם ללא לאות, הטביע את חותמו והגיע להישגים מרשימים. כל מי שמכיר אותו יודע לדבר בשבחו ובפיו רק שיר הלל לאיש. הטענות המועלות כנגדו בפרשה אינן משקפות את אישיותו, כלל ועיקר, וזרות הן לאורח חייו.

"מר ויז'ניצר שיתף פעולה עם חוקריו וכפר מכל וכל בחשד המיוחס לו. אנו כמובן מכבדים את זכותה וחובתה של המשטרה לחקור, אך ניתן היה לעשות כן בלא צורך בהותרתו במעצר. בנסיבות העניין ובנסיבותיו של האיש, הליך המעצר מיותר ובלתי מידתי. מר ויז'ניצר סמוך ובטוח כי במהרה תוברר חפותו וכי לא דבק בו כל רבב, והוא יחזור למעגל העשייה הברוכה וימשיך לתרום, כבעבר, למען הציבור".
ישראל ביתנו שוחד פרשה גניבה קירשנבאום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד