י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

כל מה שצריך לדעת על התנהלות מול רשויות המס בזמן מלחמה

בעל עסק, גם על צווארך מונחות חרבות ברזל המהוות איום על הישרדות העסק? ה 7.10.23 ייזכר כתאריך שחור, אשר לצד האובדן הנוראי שספגה מדינת ישראל, השפיע בצורה ישירה ובתגובת שרשרת מהירה גם על הכלכלה. כבר בבוקר יום ראשון, מאות אלפי עסקים מצאו את עצמם ללא עבודה ופרנסה, תוך הבטחות למערכה ארוכה • בעוד שהרשת מלאה במיתוסים, פרשנויות והנחיות לא מדויקות- בחנו עבורכם את ההקלות המוצעות על ידי רשות המיסים, לצד מתווה הפיצויים המתגבש

כל מה שצריך לדעת על התנהלות מול רשויות המס בזמן מלחמה
עורך דין צילום: Freepik

מי מבין השכירים במשק שנותר בו עוד שמץ הומור, חידד כי לאחר משבר הקורונה ולאור השפעת מלחמת חרבות ברזל, המקצוע הכי בטוח בשוק הוא שליח של וולט. בעלי עסקים אשר חווים את המשבר מנקודת מבט קצת אחרת, ציינו כי דווקא עורך דין מיסים ומס הכנסה הוא בעל המקצוע הנדרש ביותר עבורם, והשיחה הראשונה אליו הייתה מלווה בתפילה, שהוא זמין ולא יצא למילואים.

בעוד שהמדינה מתמהמהת עם ההחלטה על מתווה פיצויים הוגן, רשות המיסים מיהרה לפרסם את ההקלות שהיא מעמידה לטובת בעלי העסקים, ברשימת הקלות קצרה שאולי דוחה במעט את חובות הבירוקרטיה, אך לא תחסוך לכם את הטלפון לעורך הדין המטפל בענייני המיסוי של העסק בהמשך.

דחיית מועד הגשת דו"חות למע"מ

לעסקים בעלי מחזור שנתי נמוך מ- 50,000,000 ₪ נכון לשנת 2022, תינתן ארכת דיווח עד לתאריך 23.11.23.

הארכת מועדי הדיווח והתשלום הללו תחול על כלל העסקים המחויבים בדיווח מע"מ בישראל, וחבויות המע"מ שייגבו תחת ארכות אלו לא יכללו ריבית והצמדה.

הקפאת הליכי גבייה ואכיפה

חבויות מס של עסקים כלפי כל רשויות המס המצויות תחת הליכי גביה, יזכו להקפאה אוטומטית של הליכי הגביה, עד לתאריך 1.12.23. הרשויות לא יפעילו הליכי הוצאה לפועל, עיקולים, או כל הליך גביה פעיל אחר כלפי חייבים.

תאריך זה עשוי להתעדכן בהתאם להתפתחויות המדיניות והביטחוניות.

הקפאה זו נוגעת להליכי הגביה בלבד ואינה מקפיאה את המשך תפיחת הריבית וההצמדה בגין החובות הללו.

כמו כן מסייגות רשויות המס את ההנחיה, ומותירים את הסמכות להוסיף ולקיים הליכי גביה ואכיפה במקרים מיוחדים ועל פי שיקול הדעת וההיתר של סמנכ"לית האכיפה הבכירה ברשות.

יש לכם חוב ואתם במילואים? תבקשו מהמג"ד להוציא שיחה דחופה אל עורך דין מע"מ ומיסוי- שיוודא שאינכם בין המקרים המיוחדים הללו.

הנחיות מיוחדות לתושבי הדרום, יישובי עוטף עזה ומשרתי המילואים

רשות המיסים מצהירה על טיפול ייחודי באוכלוסיות שנפגעו יותר מאחרות במלחמה המתנהלת, וקובעת כי פניות של תושבי הדרום ויישובי העוטף יזכו לתיעדוף, וכן על מענה מיוחד שיינתן לאנשי המילואים, אולם לא מפרטת באופן נרחב כיצד אלו יבואו לכדי ביטוי, וניכר כי מדובר בהצהרה המבוססת על חמלת ושיקול הדעת של פקידי הרשות.

הישרדות עסקית בזמן מלחמה

פעילותם של העסקים הקטנים והבינוניים בישראל מהווים כמחצית מן התוצר במשק, ומהווים חלק בלתי נפרד מהצלחת וצמיחת המשק. באופן דומה, קריסה של העסקים הללו, תהווה מנוע לקריסת המשק כולו.

בהתבסס על ניסיון העבר, מספר המלצות לבעלי עסקים, שעשויות לסייע ביום שאחרי:

  • תיעוד פניות- כל התנהלות מיסוי חריגה, איחור בתשלום שלא אושר בצורה גורפת או בקשה להקלה- יש לנהל באמצעות פניה כתובה, לתעד את אופן הבקשה, אישור קבלה ותגובות. הוכחת התנהלות מבוססת תקשורת וניסיונות הסדרה בתום לב- עשויות לסייע בהמשך.
  • התנהלות מול עובדים- המשבר בו מצוי העסק תפס גם את העובדים שלכם לא מוכנים, חלקם בעלי התחייבויות כלכליות, צרכי פרנסה וקשיים נוספים. הקפידו לשקף לעובדים את מצב העסק, במקרה של ירידה בהיקף העבודה נסו לחלק את הפגיעה בין עובדים רבים ככל הניתן, לקבל החלטות על הורדת משמרות, בונוסים, הוצאה לחל"ת וכדומה- בהסכמה. התנהלות זו תסייע הן בשימור העובדים להמשך, והן בצמצום הסיכוי לתביעות משפטיות מצדם.
  • צמצום הוצאות- גם אם הפגיעה בעסק לא מהותית עדיין, מלחמה יוצרת חוסר וודאות והשפעות שאינן תלויות בבעל העסק. זה הזמן לצמצם הוצאות, להקפיא רכישות לא הכרחיות, לעכב הוצאות המיועדות להשקעה בעסק, ובמקרה של מחויבות לתשלומי הלוואות- לבחון אפשרויות להקפאה מול הבנק.
  • הסתייעות בגורמים מקצועיים- מלחמה מייצרת סיטואציות שלא תמיד ניתן למצוא להן מענה בחוק, הנשען על התנהלות בימות שגרה. בכל מקרה של התלבטות, ספק או חוסר בהירות הנוגעים לפעילות העסקית, מומלץ להסתייע בגורמים מקצועיים ולקבל הכוונה וייעוץ, בתחומי החוק והמשפט, זכויות עובדים, זכויות צרכנים ולקוחות, מיסוי ונושאים אחרים.

 

 

 

 

 

 

 

צרכנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד