י' אייר התשפ"ד
18.05.2024

ש"ס נפגעת דרמטית: הנציגות החרדית בסכנה

לפי סקר וואלה המתפרסם הבוקר - ש"ס ומפלגתו של ישי מעט מעל גבול אחוז החסימה; גם יהדות התורה נפגעת ויורדת ל-5 מנדטים • בסקר פאנלס פוליטיקס למעריב-סופהשבוע המצב קשה עוד יותר: ש"ס לא עוברת את אחוז החסימה, וישי זוכה ל-4 מנדטים, אסון לנציגות החרדית • הליכוד מתייצב, אך גוש הימין נפגע למול גוש המרכז-שמאל • כל הנתונים

גפני ודרעי, פלאש90
גפני ודרעי, פלאש90 צילום: פלאש90

סקר וואלה שמתפרסם הבוקר מעניק יתרון קל למפלגת הליכוד בראשות נתניהו, אך מאידך גיסא גוש הימין נפגע - ורושם ירידה למול גוש המרכז והשמאל. נתון מפתיע נוסף הוא מצבה של ישראל ביתנו, שעל אף פרשת השחיתות הגדולה שנחשפה השבוע, לא נפגעת ושומרת על יציבות בקרב קהל מצביעיה.

המפלגות החרדיות - ש"ס נופלת לארבעה מנדטים, כך גם מפלגתו של ישי. יש לזכור כי ש"ס עדיין לא השיקה את קמפיין הבחירות, לעומת ישי שכבר הספיק לצאת בקמפיין חוצות ואף לקיים כנס בחירות ראשון ומתוקשר. גם יהדות התורה נפגעת בסקר הזה ומאבדת מנדט (חמישה מנדטים), מה שמעמיד את הגוש החרדי כולו בסכנה ממשית בפני צמצום משמעותי.

בסקר פאנל פוליטיקס שנערך עבור מעריב-סופהשבוע, ש"ס יורדת מתחת לאחוז החסימה בעוד ישי זוכה ל-4 מנדטים, זהו הסקר הראשון שבו ישי גובר על ש"ס, המשקף באופן עמוק וקשה את מצב מצבת הנציגים החרדים בבחירות הקרובות. אם יתממשו נתוני הסקר, מדובר בלא פחות מאסון.

עוד נתונים מסקר וואלה: למרות השבוע הסוער, בו מצד אחד פורסמו דו"חות עוני שונים ונחשפו מימדי הכישלון של ניהול מערכת הרווחה בישראל בשנים האחרונות, הליכוד עולה ל-24 מנדטים. בוואלה מציינים כי הנתון הזה מפתיע דווקא משום כך שחברי הכנסת של המפלגה, עדיין עסוקים בפריימריז הפרטי, ולא בקמפיין המפלגה - מה שלא הפריע לה לטפס בסקרים.

ליברמן כאמור רושם ירידה מתונה ל-10 מנדטים, יש לקחת בחשבון שלא כל פרטי פרשת השחיתות החמורה שבה מעורבים בכירי המפלגה הותרו לפרסום עדיין, אך נראה שקהל הבוחרים שלו רגיל לכגון דא, והוא לא צפוי להיפגע באופן דרמטי.

הרצוג ולבני, בראשות רשימתם המשותפת התנועה-העבודה, עדיין שומרים על רלוונטיות, וזוכים ל-23 מנדטים. מאז האיחוד, כל הסקרים מצביעים על כך שהשניים מהווים תחרות קשה לראש הממשלה נתניהו.

הבית היהודי יורדת מ-17 ל-15 מנדטים, מה שעדיין לא פוגע בכוחה כמפלגה השלישית בגודלה בכנסת הבאה, כחלון מוסיף להיצמד ל-10 המנדטים, וזאת למרות הפרצופים החדשים שצירף השבוע למפלגתו. יש עתיד - שחורש את הארץ במרץ, ועובד שעות נוספות בקמפיין הבחירות, ממשיך לרדת ומתייצב על כ-9 מנדטים, שניים פחות מהסקר הקודם. מרצ מתחזקת במנדט ועומדת על כ-6 מנדטים.

אם המפלגות הערביות יחתמו בסופו של דבר על איחוד - מה שמצוי במשא ומתן עמוק בין בל"ד לחד"ש, כשבתווך רע"ם-תע"ל, הן יזכו יחד ל-10 מנדטים, שזה שווה לנציגותם העכשווית בכנסת, מה שאומר כי הדיבורים על התגייסות ערבית מוגברת לטובת רשימה משותפת, עדיין לא באים לידי ביטוי בסקרים. לכך יש לצרף את איומי החרם בחברה הערבית, שעלולים לפגוע בסיכויי הגוש הערבי.

נתוני הסקר מצביעים כי למרות היתרון לגוש השמאל, בוז'י ולבני יתקשו להקים ממשלה, וגם אם כן - היא תהיה כזו הבנויה על כרעי התרנגולת, כשמחד גיסא לפיד יצטרך לשבת עם החרדים, או מרצ יאלצו לשבת עם ליברמן. גם נתניהו יתקשה להקים ממשלה בנתונים הללו, ונראה שאם כך תהיה תוצאת הבחירות - אנו הולכים לקראת ממשלת אחדות בין גושית.

אך כאמור, למעט הקמפיין של "העם איתנו" בראשות אלי ישי, רוב המפלגות עדיין לא אמרו את דברן, חשפו את רשימותיהן והתיישרו על מסרים, ואנחנו צפויים למערכת בחירות שכרגיל תהיה, סוערת במיוחד.

בחירות שס דגל חרדים ישי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 75 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד