א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

אל תסתנוורו מהרכבים החדשים: יש כאן עוני

רונן גרוס נתקל על בסיס יומיומי בעניים של ממש, באברך שנאלץ לאסוף פחיות מהאשפה ובילדים רעבים ללחם • טור נוקב

אל תסתנוורו מהרכבים החדשים: יש כאן עוני

דו"ח העוני שפורסם השבוע, גרם להתכתשויות בין מפלגות השלטון למפלגות האופוזיציה הטוענות לכתר.

בעוד האופוזיציה מאשימה מטבע הדברים את הממשלה הנושאת באחריות למתרחש כאן במדינה, ולכן גם דו"ח העוני הוא מראה לפעילות הממשלה בתחום הזה, הממשלה ובראשה ראש הממשלה, טוענים שהמצב כאן במדינה נפלא, בהשוואה לכל מקום בעולם.

קשה להתווכח עימם כשרואים שמסירות המכוניות החדשות שוברות שיא מדי שנה, כמות הנופשים בחו"ל גורמת למדינה להיות כמעט ריקה בקיץ, ההתנפלות על האייפון 6 החדש גרמה למחסור במשך שבועות, ואנשים הסכימו לשלם למפרע רק בכדי לזכות לאחוז במכשיר לכשיגיע {עלות של כ-4000 ₪}.

כשראש הממשלה מסתכל על הנתונים הללו, בהחלט הוא יכול לרגע להיות בטוח שהמצב כאן בארץ מעולם לא היה טוב יותר, אך מה לעשות, עדיין יש עניים במדינת ישראל ש"הורסים" את החגיגה והאופוריה לממשלה ולעומד בראשה.

מתוקף תפקידי {מנהל יחסי ציבור} באחת מעמותות החסד הגדולות במדינה {חסדי נעמי}, לא אחת אני נתקל בפנים שמאחורי הנתונים היבשים של דו"ח עוני כזה או אחר,אני נתקל בעיניים של אותם אלו שאין להם כסף בכדי לרכוש אפילו מוצרי יסוד בסיסיים במכולת לבני ביתם, באותן משפחות שבלילות החורף הקרים, חסרים להן אמצעי חימום בסיסיים, אז העוני קיים, יש לו פנים ויש לו שמות, אך כולם רוצים להסתיר אותו כי הוא מכער את התמונה הפסטוראלית.

רק לפני שבוע, ראיתי בבני ברק אברך כשבידו האחת מחזיק ספרי קודש, ובידו השניה אוסף פחיות מפחי זבל, בכדי לקבל עליהן מספר שקלים. בבני ברק כבר מזמן מחלקים לחמים לאברכים בכוילל.

מי שקיצץ בקיצבאות הילדים {בנימין נתניהו} פעמיים, גם בהיותו שר אוצר וגם בהיותו ראש ממשלה, חשב שבכך הוא יוציא את כל האבות לשוק העבודה. הוא רק שכח בדרך כמה נתונים חשובים: ראשית אין מספיק מקומות עבודה לכל הדורשים, כבר כיום בלשכות האבטלה ישנם המונים שמחוסרי עבודה והמדינה לא יכולה להושיע.

תארו לכם שמחר 30 אלף חרדים מחליטים לצאת לעבוד, מי יכול לספק להם עבודה? ואלו שיקלטו, חלק לא קטן מהם, יבואו על חשבון אחרים שעבדו בשכר גבוה יותר, המעסיקים כבר מזמן למדו שהציבור החרדי מסתפק במשכורות נמוכות יותר {כי אין מי שיגן עליו - כולל חברי הכנסת החרדים}, דהיינו הציבור החרדי העובד כבר היום מועסק במשכורות נמוכות, לעומת חילונים באותו תחום מקצועי ואין פוצה פה, תארו לכם מצב שעובדים חילונים מפוטרים ממקום עבודתם, בכדי להעסיק במקומם חרדים שיעבדו במשכורות נמוכות יותר, מה יקרה כאן במדינה? השנאה לה זכינו בממשלה האחרונה תהיה רק הפרומו לקראת מה שיכול חלילה להתרחש כאן.

צריך לומר את האמת, לפרנס משפחה בישראל היום קשה מאוד, עלות המחייה גבוהה מאוד, לרוב האנשים השכירים במדינה המשכורת לא מספיקה בכדי לכסות את גובה ההוצאות החודשיות, ולכן המונים נמצאים ביתרת חובה בבנק, אז איך בכל זאת רואים נתונים גבוהים של צריכת מכוניות, חופשות בחו"ל וכדו'? מאוד פשוט, לאחר שרבים התייאשו מכך שיום אחד תהיה להם דירה, בגלל המחירים המרקיעים שחקים, הם החליטו 'לחיות את הרגע', אם לא ניתן לרכוש דירה - לפחות לרכוש דברים שיגרמו להם לתחושות נעימות יותר, בחיים הגם כך לא קלים כאן במדינה.

נכון שלציבור החרדי הדברים הללו די רחוקים, אך גם שם יוקר המחייה נותן את תוצאותיו, בשקט בשקט,יותר ויותר מקומות להכשרה מקצועית לחרדים קמים עבור אותם אלו שהבינו שלא יוכלו להמשיך לכלכל את משפחתם רק עם עבודת האשה והכוילל. יותר ויותר משפחות הבינו שלא יוכלו להתחייב לדירה עבור הבת בכדי לחתן אותה {מלכתחילה דבר תמוה ביותר מדוע הבת חייבת לבוא עם דירה או רובה ולאחר מכן היא זאת היוצאת גם לעבוד}, יותר ויותר הורים חרדים הבינו שגם אם ישעבדו את עצמם לחובות על גבי חובות, קצרה ידם מלספק כל כך הרבה דירות משל היו טייקוני נדלן.

אז מה היה לנו? העוני ותרבות הצריכה המערבית משמשים זה ליד זה בעירבוביה, הם קיימים זה ליד זה במשך שנים וכנראה ימשיכו לנצח, תמיד יהיו את אלו שיש להם ואת אלו שאין להם, אך עלינו בתור יהודים מצווה לזכור לעזור לחלש ולא להתעלם ממנו.

לא בכדי הציבור החרדי הוא הציבור עם מספר העמותות הגדול ביותר שעוסקות בנזקקים כאלו ואחרים, יצר הרחמנות היהודית טבוע בנו בדנ"א ועל כך מקור גאוותינו. לצאת לעבוד ולפרנס משפחה זו אינה בושה, ההיפך הגמור! אך תמיד צריך לזכור שישנם כאלו שגם עם כל רצונם לעבוד ולהשתכר, לא תמיד ימצאו עבודה, וגם אם ימצאו, לא יהי די בהכנסתם בכדי לפרנס משפחה.

עדיין אנחנו זקוקים לכח עזר משמעותי, שיעזור לציבור חרדי שרוצה לצאת לעבוד במציאת עבודה, בשמירה על זכויותיו, בעמידה על כך שישתכר משכורת ראויה כמו עמיתו החילוני, לשים את כל הביצים בסל אחד, כפי שנבחרי הציבור החרדי שמו אותם עד היום, ולפעול כאילו הגברים החרדים לא עובדים כלל, הוא טעות מיסודה לשני הצדדים, גם לנבחרים וגם לבוחרים הפוטנציאלים שמחפשים מישהו שייצג אותם גם בתחום זה.

פרנסה בשפע בעז"ה.
פרנסה חרדים עניים חסד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד