ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
מה מצפה לנו הפעם

הפסקות אש בעבר בין ישראל לחמאס התבררו כפריכות ויכולות להשתבש

ישראל וחמאס הסכימו להפוגה של ארבעה ימים בקרבות, אבל אם לשפוט לפי העבר, אין ערובה שהפסקת הלחימה תימשך, ועוד פחות מכך תוביל לשלום בר קיימא  

הפסקות אש בעבר בין ישראל לחמאס התבררו כפריכות ויכולות להשתבש
מלחמת חרבות ברזל צילום: דובר צה"ל

ישראל וחמאס הסכימו להפוגה של ארבעה ימים בקרבות אבל אם העבר הוא אינדיקציה כלשהי, אז אין ערובה שהפסקת הלחימה תימשך, ועוד פחות מכך תוביל לשלום בר קיימא.

ההיסטוריה של פעולות האיבה בין ישראל לחמאס מלאה בהסכמי הפסקת אש והפוגה שהופרו או בקושי התקיימו. זה הפך למחזור מוכר מדי: הסלמה של לחימה, שטף של משא ומתן בתיווך מדינות שלישיות, ואחריה תקופה של שקט שברירי.

הנה הצצה לאופן שבו כמה הסכמי העבר החזיקו מעמד או קרסו.

מאי 2023: מנהלי משא ומתן מצריים תיווכו בהפסקת אש בין ישראל לג'יהאד האסלאמי, והביאה לסיומם של חמישה ימי אלימות. יממה לאחר מכן, ירי רקטות קצר מצד המחבלים הלחיץ את המדינות המתווכות, אך נראה שההסכם התקיים.

מאי-יוני 2021: מלחמה בת 11 ימים שסימנה את התלקחות האלימות החמורה ביותר בעזה מאז 2014 הסתיימה בהסכם הפסקת אש. פחות מחודש לאחר מכן, מחבלים פלסטינים שלחו בלוני תבערה לדרום, ותקיפות אוויריות ישראליות פגעו במטרות בתוך עזה, ולא גרמו לנפגעים.

יולי-אוגוסט 2014: המלחמה התחילה לאחר חטיפתם של שלושת הנערים, יעקב נפתלי פרנקל, גיל-עד שער ואייל יפרח, שלושה בני ישיבה מהציונות הדתית. שישה ימים לאחר שישראל החלה להפציץ את עזה, הציעה מצרים הפסקת אש שישראל הסכימה לה. חמאס דחה זאת, ואמר שאף אחת מדרישותיו לא נענתה, ומטחי רקטות מעזה וישראל התחדשו. מצרים הודיעה על הפסקת אש נוספת יומיים לאחר מכן, אך ישראל הכניסה טנקים וכוחות קרקע רבים והחלה לירות לעבר עזה מהים. בסך הכל, תשע נסיונות להפסקות אש נכשלו, לאחר 51 ימים ומותם של יותר מ-2,000 פלסטינים ו-70 ישראלים הופסקה הלחימה.

נובמבר 2012: שמונה ימים של סכסוך עקוב מדם בין ישראל לחמאס הסתיימו בהפסקת אש שנחתם על ידי ארה"ב ומצרים, עם מזכר הבנות בן עמוד אחד שהותיר רבות מהסוגיות בלתי פתורות. ישראל הפרה את הפסקת האש על ידי ירי על דייגים וחקלאים שהתקרבו למתחמים ביטחוניים, אך במסגרת ההסכם ישראל אפשרה הכנסת חומרי בניין לעזה לראשונה מזה שנים.

ינואר 2009: ישראל הכריזה באופן חד צדדי על הפסקת אש לאחר מלחמה בת 22 יום עם חמאס שבה נהרגו יותר מ-1,300 פלסטינים ו-13 ישראלים, בטענה שהשיגה את מטרותיה. חמאס וארגונים פלסטיניים חמושים אחרים הכריזו זמן קצר לאחר מכן על הפסקת אש משלהם. שבועיים בלבד לאחר מכן, שיגרו חמושים רקטות ופגזים לעבר הדרום, מה שגרם לראש ממשלת ישראל דאז אהוד אולמרט, לאיים בתגובה "לא פרופורציונלית".

יוני 2008: מצרים תיווכה הפסקת אש בין חמאס לישראל, וסיימה תקופה של ירי רקטות אינטנסיבי מעזה ותקיפות אוויריות ישראליות. שיגור רקטות חמישה ימים בלבד לאחר ההסכם איימו לבטל את ההסכם, אך השקט נשמר ברובו במשך חמישה חודשים. עם זאת, בנובמבר אותה שנה, הפסקת האש התפרקה, כאשר כל צד האשים את השני באי עמידה בתנאים.

 

 

 

מלחמת חרבות ברזל הפסקת אש חמאס עזה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד