י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

חיזוק העסק שלך באמצעות ליווי עסקי מדריך להצלחה משותפת

לוקח את העסק שלך ברצינות? הכנת תוכנית עסקית ואתה עומדים בפני יישומה? כדאי מאוד לקבל ליווי עסקי. למעשה, ליווי עסקי הוא השלב הסופי בתהליך של ייעוץ עסקי, שבמהלכו מיושמת התוכנית העסקית שתוכננה

חיזוק העסק שלך באמצעות ליווי עסקי מדריך להצלחה משותפת
ליווי עסקי צילום: Freepik

מאת: ירון לוי

ליווי לעסקים כחלק מתהליך של ייעוץ עסקי

כאמור, ליווי לעסקים הוא חלק משמעותי מתהליך שלם של ייעוץ עסקי. זהו תהליך עומק בו נבחנים מצבו וצרכיו של העסק, ומתקבלים פתרונות מקצועיים המפורטים בתוכנית עסקית ברת יישום. בשלב הבא, המכונה ליווי עסקי, היועץ העסקי דואג ללוות את בעל העסק ולסייע לו ביישום התוכנית העסקית, תוך הטמעת השינויים הנדרשים, התמודדות עם בעיות שעלולות לצוץ, תמיכה בקבלת החלטות לטווח קצר וארוך, ניטור הביצועים בפועל אל מול הצפי בתוכנית, ועוד.

ליווי עסקי שניתן על ידי היועץ העסקי

גם אם בעל העסק מבין היטב את מרכיבי ומשמעות התוכנית העסקית שנבנתה עבורו, עדיין קיים פער בין היכולת להבין את התוכנית יישומה בפועל. זוהי מטרתו של ליווי עסקי, שעדיף שיבוצע על ידי היועץ העסקי שבנה את תוכנית העבודה לעסק. כך מובטח המשך רציף של תהליך הייעוץ עם גורם המכיר היטב את מאפייני העסק, צרכיו, גישות הניהול שלו ויעדיו. זאת, עם גורם המחזיק בכלים המתאימים כגון השכלה כלכלית מקיפה, היכרות מעמיקה עם תחומי המימון, הניהול והשיווק, ידע עדכני על המשק והענף הספציפי, וכיוצא בזאת.

בין היתר, היועץ העסקי בוחן את מידת הצלחתה של התוכנית העסקית בשטח, מבין מדוע קיימים פערים בין הצפי לביצוע בפועל (אם ישנם), ובמידת הצורך גם מציע שינויים. לדוגמא, ייתכן שבמהלך ליווי עסקי ישתנו מצבו של השוק ודרישותיו, ולכן יהיה צורך לבצע שינויים מתאימים בתוכנית העסקית ובדרכי היישום שלה.

בדרך הזו נהנה בעל העסק ממימוש התוכנית העסקית על ידי גורם מיומן, המספק משענת מקצועית שיכולה לסייע בקבלת החלטות ובפתרון בעיות. היועץ העסקי ילווה ויתמוך בנקודות שונות, לרבות בכל הקשור להתרחבות עסק, היבטים פיננסיים ושיווקיים, העשרת כלי הניהול, שיפור ההתנהלות השוטפת, ועוד.

בעל מקצוע שמספק כלי ניהול חיוניים

לכל אורכו של תהליך ייעוץ עסקי, לרבות בתקופה של ליווי עסקי, מושם דגש מיוחד על בחינת ופתרון אתגרים ניהוליים. כך למשל, תחום בו אנשים רבים מתקשים הינו ניהול העובדים, דבר הניכר למשל בירידת מוטיבציה, במערך גיוס לא מוצלח, בשיבוץ לא נכון של עובדים, ובקושי בהאצלת סמכויות. ייתכן שלאורך הליווי העסקי, היועץ העסקי יבחין גם בניהול לקיו של זמנים, בקושי לקבל החלטות, בניהול משא ומתן, בהתמודדות מול לקוחות ועוד. מצבים כאלו ונוספים ניתן לשפר באמצעות ליווי עסקי על ידי כלי ניהול מתקדמים והטמעתם ברמה האישית והעסקית, בין אם בתחומי קבלת החלטות, ניהול זמנים, ניהול פיננסי, ניהול עסקאות, משא ומתן ועוד. לא אחת, כלים אלו עושים את ההבדל ומאפשרים לבצע שינוי מהותי גם בבתי עסק וותיקים שמבקשים להתקדם, לצמוח, לשגשג ולהתרחב.

ההיבט הפיננסי של ליווי עסקי

ליווי עסקי מתייחס גם להיבט הפיננסי של העסק, שהינו מרכיב חשוב ובסיסי, אך לא אחת אינו זוכה לתשומת לב ראויה. מצב זה נוצר עקב גורמים שונים, הקשורים למשל לחוסר ידע והבנה בנושאים פיננסים, או למשל לחוסר פניות לנושא מצד בעל העסק. בפועל, הזנחת התחום הפיננסי מקשה מאוד על ניהול העסק, למשל חוסר מעקב אחר תזרים המזומנים או הסתמכות יתרה על הדוחות של רואה החשבון. לכן, בשלב הליווי העסקי ניתן סיוע מקצועי להתנהלות פיננסית נכונה ומסודרת. בין היתר היועץ העסקי יעזור להבין את הדוחות הפיננסיים ומשמעותם לגבי מצבו של העסק, לנהל נכון את הדוחות שבעל העסק צריך לנהל בשוטף, ועוד.

ההיבט השיווקי של ליווי עסקי

עוד הבייט חשוב של ליווי עסקי הוא כל הקשור לשיווק העסק. זהו תחום בו יועצים עסקיים מביאים הרבה מאוד ידע וניסיון, הניכרים למשל בעת בחירת ואיתור פלטפורמות מתאימות מתוך המגוון העצום הקיים בשוק. אכן, בחירה מתאימה של אמצעי שיווק ופרסום תחסוך לעסק הרבה זמן וכסף, על גבי פלטפורמה שמותאמת באופן מרבי למסגרת התקציב, לאופי העסק, מאפייני קהל היעד, צרכי העסק ויעדיו. בנוסף, היועץ העסקי יכול ללוות את העסק בבחירת ובניית קמפיין שיווקי, על כל המשתמע מכך, החל מהחלטה על התדמית המתאימה לעסק, ועד לבחירת אמצעי ההפצה ושיווק.

ליווי עסקי למגוון צרכים נוספים

מלבד האמור לעיל, ליווי עסקי מספק מענה לעוד קשת רחבה של צרכים, בהתאמה למאפייניו וצרכיו הייחודיים של העסק. בין היתר, ליווי עסקי יכול לסייע בתמחור נכון של מוצרים ושירותים, לרבות לאור שינויים כלליים במשק ובענף הספציפי, שינויים בעלות של חומרי הגלם, התמודדות מול תחרות או בעיית תזרים מזומנים.

כמו כן, ליווי עסקי יכול לסייע בעוד מגוון תחומים, כמו העברת פעילות למיקור חוץ, ניהול נכון של פס ייצור או של מלאי, פיתוח או החדרה של מוצר חדש, סיוע במיזוג חברות, סיוע בקבלת מימון מהבנקים או דרך מקורו מימון אחרים, איתור ספקים חדשים לעסק או שינוי נהלים מול ספקים קיימים, שיפור מערך שירות הלקוחות, ועוד.

כמה מילים על ליווי עסקי להקמת עסק

ליווי עסקי מומלץ לעסקים בכל קנה מידה, מכל תחום עיסוק ובכל רמת וותק. מטבע הדברים, הוא חיוני גם לעסקים בהקמה, המצויים בתחילת דרכם. במקרים אלו, הליווי העסקי מסייע ליישם את תוכנית העבודה שגובשה בתהליך הייעוץ העסקי, ולהטמיעה בפועל בעסק החדש.

כמו כן, יועץ עסקי שמלווה עסק חדש מספק לבעליו את הידע המעשי החסר לו, מה שמאפשר ליישר קו מול מתחרים חזקים וותיקים בענף. היועץ העסקי גם יכול לסייע בהשגת מקורות מימון, בין אם דרך קרנות או בנקים, ביצירת מערך יעיל של ספקים, בשיווק נכון של עסק, ועוד.

ומעל לכל, ליווי לעסק חדש עם יועץ עסקי, מעניק עוגן שניתן להישען עליו ולהיעזר בו, עם אדם שמספק נקודת מבט מקצועית אובייקטיבית, שיכול לסייע בקבלת החלטות ולמנוע טעויות קשות.

לסיום - עובדים יד ביד

נקודה חשובה מאוד שיש להדגיש, היא שתהליך ליווי עסקי מבוצע יד ביד עם בעל העסק. היועץ העסקי אינו נמצא בראש איזו פירמידה והיררכיה, מנחית פקודות שיש לבצע אותן. נהפוך הוא, כבר בתהליך הייעוץ העסקי, ובוודאי גם בליווי העסקי שלאחריו, מדובר בעבודה משותפת המושתתת על אמון, הערכה, התייעצות משותפת וחתירה משותפת להצלחתו של העסק. יחסי האמון הללו נבנים כבר במהלך הייעוץ העסקי, וממשיכים אחריו כאשר היועץ העסקי עומד לרשות בעל העסק בהתאם לצרכיו.

 

צרכנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד