כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
"וואו, זה מטורף"

בלתי נתפס: האישה שידעה על מתקפת החמאס והתריעה

"הם מתאמנים, בכוחות גדולים, לקראת אירוע גדול. זאת לא הצגת תכלית, זאת היערכות לדבר האמיתי". כך ועוד התריעה נגדת ותיקה אשת קבע ביחידת 8200 חודשים לפני מתקפת הפתע של חמאס, אולם קצין בכיר לא ייחס לתרגילים הללו חשיבות וטען ש"התרגיל אכן נראה משוגע" אבל "דמיוני לחלוטין"

בלתי נתפס: האישה שידעה על מתקפת החמאס והתריעה
תרגיל של חמאס צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90

התכתבות פנימית בתוך יחידה 8200, ודברים שכתבה נגדת וותיקה מהיחידה על הפשיטה שמתכנן חמאס בעומק ישראל חושפת העיתונאית הוותיקה אילנה דיין ב'חדשות 12'. לאחר שכבר נחשף קודם לכן בערוץ כי אותה נגדת הזהירה את מפקדיה הישירים מפני תרחיש האימים שטפח על פנינו בחג שמחת תורה.

כבר ב-6 ביולי 2023, אותה נגדת מוערכת שמתמחה בזירת חמאס, שלחה מייל לחבריה ביחידה שכותרתו היתה "מוות בקיבוץ, ובכל מחיר". באותו מייל פירטה הנגדת: "בסוף מאי היה אימון מטורף, של שתי פלוגות נוח'בה בנוכחות שורה של בכירים בחמאס". היא מתארת באותו מייל שאותו אימון היה "ארוך ומתיש, שנמשך משעות הבוקר עד שמונה וחצי בערב". לדבריה, האימון כלל כוחות רכובים, גם על ג'יפים, גם על אופנועים. המחבלים תרגלו תרחיש של הפלת כלי טיס - גם מטוס קרב וגם מסוק יסעור - מה שאכן התרחש בדיעבד ב-7 באוקטובר והפתיע את כולנו, אותה זה כנראה לא הפתיע אלא העציב מאוד.

מחבלי חמאס מתאמנים לקראת התקיפה | צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90.

אותה אשת קבע ותיקה כאמור ביחידת המודיעין המסווגת, פירטה מפורשות במייל ב-6 ביולי כי התרגיל של יחידת הנוח'בה התמקד בהשתלטות על קיבוץ תוך שהם ממציאים לו שם, עד כדי כך הם ירדו לפרטי פרטים ותרגלו אפילו הנפת דגל של חמאס על בית כנסת ועל מזכירות הקיבוץ.

"האישה תמיד צודקת"

עוד נחשף ב'חדשות 12' כי אותה נגדת דיווחה לחבריה במייל על יעד נוסף שעליו התאמנו מחבלי החמאס והוא בסיס הכשרה צבאי. באותו תרגיל היא מתארת להפליא בדיוק רב כי "ניתנה הנחייה להרוג את כל הצוות" וקינחה בעקיצה: "האישה תמיד צודקת". 

עמיתיה של הנגדת לא התעלמו, והגיבו לה: "וואו, זה מטורף", כתב אחד מהם. "תוצר מדהים", "מודיעין זהב", הגיב אחד הקצינים ב-8200. "סוף-סוף אנחנו בתוכנית הטקטית של היערכות החמאס".

עוד מאימוני חמאס לקראת החדירה לישראל | צילום: עבאד רחים חטיב, פלאש 90.

זה לא נגמר כאן. תוך שלושה ימים, נגד אחר ביחידת המודיעין 8200 דיווח לחבריו בצוות על אימונים נוספים שביצעו גדודים נוספים בארגון הטרור, כשכל גדוד מתאמן על יעד משלו. מה שבדיעבד ראינו כולנו באותה שבת חג שמחת תורה כיצד התפצלו המחבלים לכמה כיוונים כדי לכתר את כלל הקיבוצים סמוכי הגדר.

אחרי אותם אימונים נוספים, עליהם דיווחו חבריה, שלחה הנגדת מייל נוסף: "תוספת קטנה וחמודה - במהלך האימון התנהל השיח הבא: 'מה מצבך ומה מצב המוכנות שלך, מחכה להוראות ממך כדי שנוכל להיכנס אליהם בשער. אנחנו במוכנות מלאה, מחכה להוראות ממך'". ועדיין הנורות אצל הקודקודים למעלה לא הבהבו.

קצין בכיר ב-8200: "התרחיש לא מציאותי"

למחרת הדיווח השני, ב-12 ביולי, 6 ימים לאחר ששיגרה את המייל הראשון שבו התריעה על תרגיל משמעותי ורציני, הגיב לה קצין מודיעין בכיר בזירת חמאס לתכתובת המיילים הצפופה של הנגדת. תחילה שיבח את עבודתה, הסכים איתה ש"התרגיל נראה משוגע" כהגדרתו, אבל בשורה התחתונה לא ייחס חשיבות יתירה לאזהרותיה וכך כתב בתגובה: "כנראה מדובר בזהב, אבל תרחיש התרגיל המתואר לפי מה שכתבה הנגדת בהתחלה, הוא דמיוני לחלוטין. וצריך לראות איפה אנחנו מסננים מה נועד לצורך ה'ווסאח' ותצוגת התכלית, ומה מציאותי".

מהאימונים ברפיח לקראת התקיפה | צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90.

אולם אותה נגדת ותיקה כאמור לעייל המשיכה להתעקש, והתריעה כי מדובר באיום ממשי שעשוי להוביל לאסון ביום מן הימים וכך כתבה: "אני שוללת בכל תוקף את היותו של התרחיש דמיוני. קשה לי לדמיין שזה נועד לתרגל תרחיש דמיוני ולהעלאת המורל, בעיניי התרחיש הזה מאוד סביר - בעיקר שיש לחמאס את יכולות הביצוע".

היא קיבלה גיבוי מחבריה לצוות. אחד מהם הצטרף לאזהרותיה וכתב: "מדגיש שאנחנו חולקים באופן מוחלט ונחרץ על ההנחה שמדובר בתרחיש דמיוני". היא שבה והדגישה שהתוכנית של חמאס עלולה להתרחש בכל רגע ולא ניתן יהיה להתריע בזמן אמת. "תוכנית אופרטיבית ללא לו"ז לביצוע", כתבה באזהרתה כשמסתבר נפלה על אוזניים ערלות.

אותה נגדת המשיכה להתריע למרות הכל וציינה כי לפי המידע שנמצא בידיה, מדובר באירוע אסטרטגי "מדובר בתוכנית שנועדה לפתוח במלחמה". היא ציטטה מחבלי חמאס בכירים שמתארגנים למתקפה, וקראו תוך כדי קריאות קרב כמו "היכונו להרוג את היהודים החזירים" או "היכונו להיכנס ולערוף ראשים". ולא הקריאות הן אלה שהלחיצו והבהבו באור אדום בוהק, "הם מתאמנים, בכוחות גדולים, לקראת אירוע גדול. זאת לא הצגת תכלית, זאת היערכות לדבר האמיתי", הזהירה בתוקף.

תרגלו שריפת בתים. צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90.

לפי הדיווח של אילנה דיין שכאמור חשפה ב'חדשות 12' את תכתובות המיילים המצמררות והמקוממות, ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה לא כותב באותם מיילים ולכן אולי לא ידע על ההתראות הללו. "הוא מכחיש באוזני מקורביו שידע עליו בכלל", טוענת אילנה דיין.

דובר צה"ל מסר בתגובה: "צה"ל כל כולו ממוקד בימים אלה בלחימה בארגון הטרור חמאס. לאחר המלחמה צה"ל יערוך תחקיר מעמיק, נוקב ובלתי מתפשר ויפרסם את ממצאיו לציבור".

חמאס מלחמת חרבות ברזל תרגיל אימונים מחדל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד