כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
"לא מצליחים לעמוד בקצב"

עברתם תאונה? לא תאמינו כמה זמן תאלצו להמתין עד לפסק הדין

בחלק גדול מן המקרים כתבי אישום מוגשים עד שלושה – ארבעה חודשים מקרות התאונה, אך חולפות שנים עד מתן הכרעה במשפט | המציאות היא שבית משפט עוסק בעשרות תיקי תעבורה בכל יום, נתון שיכול להגיע עד ל-80 תיקים ואף יותר

עברתם תאונה? לא תאמינו כמה זמן תאלצו להמתין עד לפסק הדין
רגע התאונה צילום: מתוך הסרטון

בתי המשפט לתעבורה בישראל, לא מצליחים לעמוד בקצב התיקים הרב שמצטבר:57,621 תיקי תעבורה נמצאים במלאי בתי המשפט השלום (שנת 2022), הנתון הגבוה ביותר מבין כל התיקים אשר נמצאים בבתי משפט השלום, כך עולה מנתוני בתי המשפט שהגיעו לידי עמותת אור ירוק.

על פי הנתונים, 156,055 תיקי תעבורה נפתחו בשנת 2022 בבית משפט השלום כאשר 151,490 תיקי תעבורה נסגרו באותה שנה. כאשר בוחנים את החלק היחסי של תיקי התעבורה הממתינים לטיפול משפטי או כזה הנמצאים תוך כדי התהליך, ניתן לראות כי 57.3% מכלל התיקים במלאי הם תיקי תעבורה (יותר מאחד מכל שני תיקים) – החלק הגדול והמרכזי ביותר מבין כלל בתי משפט השלום. 

המלאי הגדול ביותר – בית המשפט במחוז חיפה

42,290 תיקי תעבורה נפתחו במחוז חיפה בשנת 2022 ונסגרו 41,278. מלאי התיקים הממתינים לטיפול משפטי או נמצאים במהלכו נאמד ב-21,460, (37% מכלל התיקים במלאי). 

בחלק גדול מהמקרים כתבי אישום מוגשים עד שלושה –ארבעה חודשים מקרות התאונה, אך חולפות שנים עד מתן הכרעה במשפט. המציאות היא שבית משפט עוסק בעשרות תיקי תעבורה בכל יום, נתון שיכול להגיע עד ל-80 תיקים ואף יותר. יש חשיבות קריטית לקיום דיון משפטי כמה שיותר בסמוך לזמן ביצוע העבירה. ככל שזמן הטיפול בתיק מתארך, קיים חשש שהדבר יפגע בהרתעה על אותם נהגים או נהגים אחרים. כאשר מגיעים אל הכרעת הדין אחרי כל כך הרבה שנים מאבדים את הטעם הציבורי, המשפטי וההרתעתי שבענישה.

עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק אמר: "המערכת עמוסה מאוד. בתי המשפט לתעבורה עמוסים באופן כזה אשר עלול להביא לעסקאות טיעון מקלות, הפוגעות בהרתעה או שגורמות להתארכות ההמתנה עד למשפט. הסיבה לכך היא מחסור בשופטי תעבורה כך שלעיתים שופט עוסק ביום בעשרות רבות של תיקים. המצב הזה לא תקין ופוגע במאבק בקטל בדרכים. על המדינה להגדיל את מכסת השופטים העוסקים בתיקי תעבורה, כדי לקצר את זמן ההמתנה למשפט. קיצור זמן ההמתנה עשוי להפחית את מספר עסקאות הטיעון המקלות שנסגרו בשל עומס התיקים, לקצר את זמן ההמתנה של עבריינים עד למשפט, לחזק את ההרתעה והצדק ולשדר מסר לציבור כי מערכת המשפט פועלת לצמצום תאונות הדרכים".

 

תאונת דרכים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד