ה' אייר התשפ"ד
13.05.2024

כתבי יאשיהו: כתבי אישום נגד המייסד ורואה החשבון

כתבי אישום הוגשו בפרשת עמותת חזון ישעיה, נגד מייסד העמותה אברהם ישראל ורואה החשבון אברהם חבצלת • במקביל, נסגר התיק נגד הרב פינטו

צלם:פלאש 90
צלם:פלאש 90

כתב אישום הוגש על ידי פרקליטות מחוז ירושלים באמצעות עו"ד אורי קורב, נגד מייסד עמותת חזון ישעיה אברהם ישראל, ונגד אברהם חבצלת ששימש כרואה חשבון.

על פי כתב האישום, גנב אברהם ישראל עשרות אלפי דולרים מכספי העמותה ושילם אותם כ"דמי שתיקה" לעובדים לשעבר. לאחר שהתעורר חשדם של תורמים לאי סדרים, פנה לרב פינטו שפרש את חסותו עליו, ובהדרכתו דאג להדיח חברי עמותה ומינה מקורבים לרב.

במקביל הועברו למעלה מ-1.1 מיליון דולר מכספי העמותה לחשבונה של אשת הרב פינטו.

הרב פינטו עצמו, שהיה חשוד מכלתחילה גם הוא בתיק זה, לא הוזמן לשימוע, והתיק נגדו נסגר מחוסר ראיות, ללא קשר להסדר הטיעון שנכרת עמו.

בכתב האישום נאשם ישראל בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, ניסיון לקבל דבר במרמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד, איסור הלבנת הון ודיווח בלתי נכון, גניבה בידי מנהל, מרמה והפרת אמונים בתאגיד ושיבוש מהלכי משפט. בנוסף, מייחס כתב האישום לאברהם חבצלת, אשר שימש כרואה החשבון של העמותה, עבירות רישום כוזב במסמכי תאגיד וסיוע לקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות.

אברהם ישראל ייסד את עמותת "חזון ישעיה", במהלך שנות פעילות העמותה, שימש ישראל כיו"ר העמותה, חבר ועד ומורשה חתימה בה. במסגרת תפקידו, ניהל ישראל את העמותה על כל המשתמע מכך, וכן עסק רבות בגיוס כספים, בניהול קשר עם תורמים ועם עמותות הידידים, ובהצגת פעילות העמותה בפני תורמים בפועל ובכוח ובפני עמותות הידידים ברחבי העולם. אברהם חבצלת שימש כרואה החשבון של העמותה.

אברהם ישראל מואשם כי בין השנים 2000-2012 הציג בפני תורמים מצג שווא ביחס להיקף פעילות העמותה וטיב פעולתה, וזאת בכוונה להונות אותם ולהביאם לתרום לעמותה. חלק ממקורותיה של העמותה הופנו למימון ולתמיכה באברכים ובחורי ישיבה. כמו כן, נטלה העמותה חלק בפעילות של מכירות בשר במחיר מוזל לבחורי ישיבה. מכירות הבשר התקיימו בין השנים 2000-2011 והיקף המכירות עמד על כ-80 מיליון ₪, מתוכם כ-8 מיליון ₪ אשר שולמו מתוך כספי העמותה, בלא ידיעת חברי הועד המנהל של העמותה.

על אף העובדה כי פעילות זו תפסה נתח בלתי מבוטל מפעילות העמותה ומשאביה הכספיים, השמיט אברהם ישראל במכוון כל אזכור של פעילות זו בפניותיו לתורמים. בניסיון להסתיר זאת, נרשמו ההכנסות וההוצאות הנוגעות למכירות בשר באופן כוזב במסמכי העמותה. דו"חות כספיים כוזבים אלו הוצגו על ידי אברהם ישראל בפני כולי עלמא, לרבות באתר האינטרנט של העמותה וכן בספרי עמותה כוזבים, זאת כדי ליצור ולשמר מצג שווא ביחס להיקף פעילות העמותה, היקף התרומות ותקינות פעולותיה.

כמו כן הוצהר על ידי אברהם ישראל בפני תורמים, בכזב, כי ככלל פעילי העמותה וחבריה מתנדבים ואינם מקבלים שכר תמורת עבודתם, בעוד שבפועל עובדים בעמותה קיבלו שכר ועובדים שונים קיבלו כספים מכספי העמותה. מצגי השווא הוצגו במכוון ובאופן שיטתי וסדרתי בפני תורמים וכן בפני גופים שונים במדינה, זאת בכוונה להונות את התורמים ולהביאם לתרום לעמותה.

במהלך השנים 2008-2011, בעקבות סכסוך שהתגלע בין אברהם ישראל לבין שני עובדי עמותה לשעבר, שילם אברהם ישראל לאחד העובדים סכום של כ 3,000 ₪ מדי חודש במזומן מתוך כספי העמותה. לעובד אחר שילם מעל 13,000 ש"ח, וזאת על מנת להניא אותם מלספר את הידוע להם אודות הנעשה בעמותה. כך, על פי כתב האישום, גנב אברהם ישראל עשרות אלפי דולרים מכספי העמותה ושילם אותם כ"דמי שתיקה" לעובדים לשעבר.

במהלך שנת 2011 החל להתעורר חשדם של תורמים ביחס לאי סדרים בהתנהלות העמותה, על רקע חששו של אברהם ישראל כי מעשי המרמה שלו עומדים להיחשף, הוא פנה לרב יאשיהו פינטו וביקש את חסותו. בעקבות פנייה זו ובהדרכת הרב פינטו, דאג הנאשם להדחת חברי עמותה אשר דרשו את הדחתו של ישראל עד לבירור החשדות, ובמקומם פעל למנות מקורבים של הרב פינטו. במקביל הועברו למעלה מ-1.1 מיליון דולר מכספי העמותה אל הרב פינטו באמצעות חשבון הבנק של אשת הרב. הכסף שהועבר לרב פינטו שימש אותו ואת בני משפחתו לצורך ענייניהם האישיים. אברהם ישראל פעל כך כשהוא מצוי בניגוד עניינים חריף בשל הישענותו על הרב פינטו באותה עת כמשענת מפני גילוי מעשיו הפליליים.

על רקע חשדות של גורמים שונים בדצמבר 2011 הגישו תורמים תלונה במשטרה כנגד אברהם ישראל והתנהלות העמותה. בעקבות זאת נפתחה חקירה סמויה בעניין. זמן קצר לאחר מכן נודע לישראל על קיומה של חקירה משטרתית, והוא פעל לשבש את הליכי החקירה יחד עם נוספים. במסגרת זו, בעצה אחת עם הרב פינטו, יצא אברהם ישראל מהארץ במהלך ינואר 2012 על מנת להתחמק מחקירת המשטרה. במהלך חודש מרץ 2013 על רקע הערכות של הרב פינטו, אברהם ישראל ונוספים, לפיהן המשטרה עומדת לבצע מעצרים בתיק ולחקור גורמים המעורבים בפרשה, החליטו הרב פינטו ואברהם ישראל על העברת סכום כסף לדוד סימנטוב, מי ששימש כיד ימינו של אברהם ישראל בעמותה וסייע לנאשם בביצוע מעשיו. על רקע זה הועבר סכום של 150,000 מחשבונה של אשת הרב פינטו בארה"ב לחשבון של סימנטוב, זאת במטרה להניא אותו מלשתף פעולה עם חקירת משטרה עתידית.

במעשיו קיבל אברהם ישראל במרמה תרומות בהיקף של מיליוני שקלים בנסיבות מחמירות, וניסה לקבל תרומות בהיקף של מיליוני שקלים נוספים במרמה ואברהם חבצלת סייע לו בכך. כמו כן במעשיהם רשמו הנאשמים רישום כוזב במסמכי תאגיד. אברהם ישראל מואשם גם בניסיון להכשיל הליך שיפוטי בין בהעלמת ראיות ובין בדרך אחרת ובאישומים נוספים.

כתב האישום הוגש לאחר שאברהם ישראל הוזמן לשימוע וויתר על זכותו להישמע.

"על המדינה להתנצל"
מקהילת 'שובה ישראל' נמסר: "הודעת פרקליטות מחוז ירושלים מהיום כי החליטה לסגור, מחוסר ראיות, את התיק כנגד המנהיג הרוחני הרב יאשיהו פינטו, בפרשת ״חזון ישעיה״, קובעת באופן ברור ונחרץ כי מלכתחילה לא נפל כל רבב בהתנהלותם של הקהילה, הרב וחסידיו. קהילת ״שובה ישראל״ פועלת לפי כל כללי המינהל התקין מאז היווסדה. כעת הכל יודעים זאת שכל ההסתה נגד הקהילה, מקורה בזדון לב וברצון לפגוע שמה הטוב.

"חסידי הרב, אשר קיבלו את הבשורה, טוענים כי על מדינת ישראל לבקש סליחה ומחילה מהרב פינטו, ומהקהילה עצמה, על מסכת ההכפשות, ההשמצות והעלילות שהיום התברר שאין מאחוריהם דבר והכל היה גיבוב של שקרים והמצאות. לצערה של קהילת ״שובה ישראל״, עינוי הדין בפרשה זו גרם להידרדרות נוספת בבריאותה של הרבנית רבקה דבורה והאחריות לכך מוטלת על הגורמים שהפריכו טענות שווא כנגד הרב מבלי שבדקו וחקרו לעומקם של דברים.

"פרקליטות מחוז ירושלים יוצאת בצהריים בהודעה ברורה על סגירת התיק נגד האדמור רבי יאשיהו פינטו בעניין פרשת עמותת חזון ישעיה. בהודעה נאמר כי למרות שנחקר בעניין, לא הוזמן לשימוע והתיק נגד הרב נסגר ללא קשר לעיסקת הטיעון שנחתמה עמו. כזכור, האשמה הראשונית של המדינה נגד הרב פינטו הייתה כי ניסה לשחד קצין במשטרה כדי שזה ימנע את החקירה נגד הרב ורעייתו בעניין חזון ישעיהו. כעת מתברר שגירסת הרב מקבלת חיזוק משמעותי, לפיו לא הייתה לו שום כוונה לשחד את תת ניצב אפרים ברכה ומדובר היה בתמיכה שניתנה לו על פני שנים, מאחר והשתייך לבני הקהילה. הרב פינטו, על פי הודעת הפרקליטות, לא נאשם באף סעיף אישום כלשהו, לכן סביר להניח שלא הייתה לו סיבה לטייח חקירה כלשהי".
חזון עובדיה הרב משה פינטו עמותה אברהם ישראל חבצלת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד