כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
מאות מיליונים כבר הועברו

עשרות אלפי בקשות הוגשו להכרה בפעולות איבה

מעל ל-37 אלף בקשות להכרה בפעולות איבה הגיעו לביטוח הלאומי, 3000 מהם ניצולי המסיבות. מה-7 לאוקטובר, הביטוח הלאומי העביר יותר מ-304 מיליון ש"ח לנפגעי איבה. עד כה, חיילים שהיו במסיבות לא קיבלו סיוע כלכלי

עשרות אלפי בקשות הוגשו להכרה בפעולות איבה
אילוסטרציה צילום: דוברות המשטרה

הוועדה לענייני הצעירים של הכנסת דנה בטיפול ובליווי הניתן לניצולי הטבח בשלוש המסיבות בדרום. יו"ר הועדה, נעמה לזימי (העבודה) הדגישה כי הניצולים צריכים לקבל מענה מותאם בליווי ובטיפול נפשי, וכן בזכאות מול צה"ל, ביטוח לאומי ומס רכוש. "מדובר בדיון חשוב מאין כמותו, ועלינו לוודא ע"י מעקב ממושך שהנושא אכן מטופל. 364 צעירים נרצחו, מאות נפצעו, עשרות נחטפו ע"י החמאס - ואלפי הניצולים מתמודדים מאז עם הטראומה". היא הדגישה כי לניצולים יש התמודדות מורכבת ויש לפקח כי ניתן להם המענה הנדרש. היא הדגישה את הצורך ברצף הטיפולי, אך המקצועי.

עידן גנדלר, נפצע במסיבה וניצל, סיפר על מחבלים שירו על רכבם, ועל המסתור שתפסו כתשע שעות מאחורי עץ, סמוך מאוד לפעילות המחבלים, "המלחמה האמתית הייתה להמשיך לחיות, ובעיקר התמודדות עם הרשויות הממשלתיות".

לפי נווה אמרגי, בן 23 מאופקים, אף הוא ניצול מהמסיבה, מס רכוש איננו יודע את מצב הרכב שלו, שנפגע והושבת מירי המחבלים, וגם בביטוח לאומי הוא מקבל תשובות סותרות לגבי המשכורת המגיעה לו כשבמקביל הוא מקבל איבה ותגמול מילואים. הוא שיבח את מתחם הטיפולים שהקימה נובה ב"כוכב הים".

משה יוסף אלעד, מנהל 'אנשים טובים' המפעילים "מרחב בטוח" במסיבות, סיפר על בריחת הצוות והסתתרותו, ועל הפעילות הפילנתרופית שמקיימת עדיין את מתחמי הטיפול, שהמדינה טרם תרמה לכך.

מתן בריצנר, תושב העוטף ואח של פצוע מהמסיבה, קרא לרשויות להגמיש את הנהלים, והזהיר כי ניצולים רבים טרם פנו אליהם מהביטוח הלאומי, ואילו אסנת חסון, אם לניצול, הדגישה כי עד עתה לא קיים גוף שנושא באחריות לליווי הנפשי וזכאות הפיצויים לניצולים. "אני כאמא לא קיבלתי כלים להתמודד עם מצבים קשים מנשוא וקשים לעיכול. הילדים האלו ראו זוועות, יצאו עם צלקות וטראומה נוראית – וחייבים בטיפול מותאם לצעירים".

שלומי מור, המשנה ליועמ"ש הביטוח הלאומי השיב כי "הביטוח הלאומי פועל מכוח חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה. כאן אנחנו מדברים על אירוע מלחמתי, אסון לאומי שיצר צרכים שהחוק לא נותן להם בהכרח מענה. עוד באסון מירון, הביטוח הלאומי ביקש לקדם את חוק האסונות הלאומיים שבו ניתן יהיה לקבל פיצוי במקרים של אסונות לאומיים. התיקון עדיין לא קודם על ידי הכנסת".

במהלך הדיון הועלו טענות שבניגוד לאזרחים שקיבלו מענקים מהביטוח הלאומי, חיילים ואנשי כוחות הביטחון שהיו במסיבות לא קיבלו מענה זהה.
לטענות אלו השיב נציג צה"ל כי הדבר מעורר קושי במענה מול יתר חיילי צה"ל שנפגעו גם הם במהלך הלחימה.

עו"ד שלומי מור, המשנה ליועץ המשפטי של הביטוח הלאומי הדגיש כי המוסד פנה כבר ל -37 אלף ניצולים ופצועים, מתוכם כבר לכ-3,000 ניצולים מהמסיבה, והעביר להם כבר 304 אלף ₪. הוא קרא לניצולים שלא יצרו עימם קשר – שיפנו מידית למרכזי החוסן ולמוקד הביטוח הלאומי. "לא ביקשנו מסמכים, בשיחת טלפון אחת של ניצול – הוא מקבל סכום לחשבון הבנק, בתחילה מקדמה ובסופו של הליך - כ-17 אלף ₪".

רוני למפרט, ממפיקי מסיבת ה"נובה", סיפרה על איתור משתתפי המסיבה ולוודא את מצבם, ועל פעילות המתחם ב"כוכב הים" שנועד לטפל נפשית בניצולים. היא קראה לתמיכת המדינה במתחם זה.

הילה סופרמן-הרניק, נציגת משרד הרווחה, סיפרה על פעילות נרחבת בנושא, ואילו אל"מ אייל יוסיפסקו, מפקד מופת באכ"א, הבטיח טיפול וליווי נפשי ופיזי לכל החיילים שהיו במסיבה.

יו"ר הועדה נעמה לזימי ציינה שיהיה המשך לדיון ומעקב וציינה לשבח את פעילות הביטוח הלאומי והשיתוף הפעולה עימו וכן מתן פתרונות למצבים מורכבים. היא ציינה את הצורך שהמחוקק יקדם פתרונות, שהיום החוק לא נותן.

מלחמת חרבות ברזל פיצוי כספי הביטוח הלאומי נפגעי פעולות איבה נפגע פעולות איבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד