י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

ניתוח מצב • היום הדרמטי בתולדות תנועת ש"ס

מני גירא מנתח בטור אישי את השלכות דליפת הקלטת על דרעי וישי עצמם, תנועת ש"ס ובוחריה וכבודו של מרן

ניתוח מצב • היום הדרמטי בתולדות תנועת ש"ס

כמעט 24 שעות עברו מהרגע הדרמטי, בו יצאה קלטת ההצצה לסלון מרן הגר"ע יוסף, קלטת שללא ספק משנה את תמונת דברי-הימים בהיסטוריה של מרן הגר"ע – ש"ס – דרעי – אלי ישי. ואתמול נוספו לתמונה עוד שניים: הרב משה ורעייתו יוסף וכן המשב"ק צבי חקק. בלי או עם רצון, הם חלק משמעותי ביותר במתרחש. מאוד יהיה קשה לפרוש את התמונה המלאה כעת. נעשה זאת בראשי פרקים:

הגר"ע יוסף זצ"ל
ברמה האישית, אני חש כאב גדול מאוד ביום כזה. הרב עבור אדם הגדל כחרדי הוא דמות נישאת מעם. כן, אנחנו יודעים שבביתו כל רב או אדמו"ר נוהג כאחד האדם, אך אנו מעדיפים שלא לראות את זה. עבורנו זה לא לפי כבודו. הצצה לסרט שכזה על כל משמעויותיו פוגעת בצופה ונותנת תחושה לא נוחה. חייב לציין שבעיני צופים שאינם חרדים, בשורה התחתונה, הנשקף מאותה קלטת דולפת, הוא דווקא לשבח. הרב נינוח, אבהי, משפחתי, ולמעשה נראה כאחד האדם – עבור חילוני, או לפחות האחד שהיזהרות בכבוד רבנים אינה לחם-חוקו, זה יוצר תחושה נוחה יותר. זו התרשמותי. ועל כן, לדעתי מדובר בפגיעה בכבוד תורתו ומורשתו של מרן.

ש"ס
מעבר לכבודו של הרב זצ"ל, שבעניין זה וודאי יש מי שסובר אחרת ממני, כאמור. אך עבור ש"ס אין ספק שזהו יום שבר גדול ועצום. למעשה הצגת עמדת הרב עובדיה על אריה דרעי, שונה מזו שהוצגה לקראת סוף ימיו, מעמידה רבים מבוחרי ש"ס בבלבול כה גדול, שהמסר הבולט הנשמע היום מפי רבים מהם – לא נצביע לא לישי ולא לש"ס. נדמה שהיום הזה ש"ס נמצאת בנקודת השפל המשמעותית בתולדותיה. נקודה ממנה ניתן לרדת עוד ועוד, ככל שידלפו קלטות נוספות.

אלי ישי
הסוגיה הכי מעניינת בסיפור, זה אלי ישי האיש. זה שהיה אהוב ללא כל ספק על מרן הגר"ע בחייו, הועבר מתפקידו לקראת סוף חיי מרן. הצעדים אותם עשה מאז יציאתו לדרך עצמאית, מפתיעים את יריביו ואפילו את קרוביו. אלי מציג אומץ ותעוזה יוצאת דופן, ונראה כמי שגמר אומר ללכת עד הסוף ובכל מחיר. אין אצבע ברורה שיכולה להצביע על כך שישי הדליף את הקלטת לערוץ 2. אך יש כמה אצבעות ברורות המלמדות שהקלטת היתה בידיו טרם שודרה מעל גלי האתר לכל בית ישראל.

הרב משה והרבנית יוסף
מי שעוד החזיק בקלטת בוודאות מוחלטת, הם אלו אשר שירתו את מרן הגר"ע בעשורים האחרונים. הבן האחרון והכלה המסורה מופיעים בקלטת המסעירה, מודעים למעמד, שואלים ומכוונים את הרב לכל נקודות הליבה המשמעותיות לש"ס והנהגתה. ללא כל ספק ביצוע ההסרטה עוד בתשס"ט נועד לשמש ככלי, או קלף, בידי מאן דהוא. כיצד זה דלף מהבית? זו השאלה הראשונה. למי היה האינטרס להדליף את הקלטת דווקא בעתו הזו? שאלה שניה. אין לי תשובות ברורות אבל ההגיון אומר ששתי השאלות אמורות לספק כיוון לתשובה.

צבי חקק
מי שעוד נצפה, לצד הגר"ע זצ"ל בנו וכלתו, הוא אדם אחד בלבד, המזכיר הקרוב ביותר אל מרן, הרב צבי חקק. בחיי חיותו של הגר"ע היה צבי בעל כוח רב ויכולת השפעה עצומה על הרב. עמדתו האישית של צבי קרובה הרבה יותר אל ישי מאשר אל דרעי. הוא היה היחיד שברמה האישית נותר איתן בדעתו עד לרגע האחרון כי אין להעביר את אלי ישי מתפקידו. הוא כמובן קיבל את הכרעת מרן, אבל לא הסתיר את דעתו בשיחות סגורות. האם זה יגלה משהו מצפונות לבו או עמדותיו הפוליטיות העכשוויות?

אריה דרעי
לתחושתי, היממה האחרונה קשה יותר לש"ס כתנועה מיום כניסת אריה דרעי לכלא. אני מאמין שברמה האישית, אפשר והגדרה זו נכונה גם לדרעי עצמו. לא קל לראות קלטת הגורמת לכל אוהד הגר"ע יוסף לדפיקות לב מואצות, העוסקת בו אישית ופרסונלית. לא קל לחשב כעת מסלול מחדש ולהבין שמה שהיה כבר לא יהיה, המפלגה ספגה מכה קשה וכואבת שדרך ממנה חזרה, לא בטוח שישנה. דרעי נמצא אולי בנקודה החלשה ביותר מתחילת הקריירה הפוליטית שלו. אבל גם עכשיו אי אפשר להספיד, לא את דרעי ולא את ש"ס. הוא עוד יוכל לעשות את הבלתי יאמן ולהביא לש"ס 7 ו8 מנדטים. מספרים שכעת נראים הזויים ולא מציאותיים.

בוחרי ש"ס – חרדים מול מסורתיים
אין זה סוד שבין בוחרי ש"ס המנעד רחב ביותר. החל מבני תורה מובהקים ועד מסורתיים שידיעתם בתורה לצערנו אפסית. הקלטת שדלפה מרחיקה באופן משמעותי רוב מכריע מבין הבוחרים המסורתיים של ש"ס. שאגב, לא מחייב בכלל כי יפנו כעת לאלי ישי. החשדות הטבעיים כי ידו במעל ההדלפה, מייצרים לו גם בומרנג שלילי. הדלפת שיחה פרטית גם אם ניתן להבין את המצוקה הקשה בה נמצא ישי, שצריך לספק לציבור הסברים מדוע הלך על צעד כה דרסטי, עלולה להבריח ממנו אוהדים ותומכים. אבל לכך צריך לחכות עוד כמה ימים כדי להבין את התמונה המלאה. כי הדברים שאומר מרן בעד ישי הם חד משמעיים. הוא אהב אותו והאמין בו.

בקרב הבוחרים החרדיים, אלו שעדיין ישבו על הגדר עד כה, נראה שישי הרחיק את עצמו מלקבל את תמיכתם. עוצמת הזעזוע והתגובות הציבוריות נוכח עצם מעשה ההדלפה, עולה לעיתים על הדיון האמיתי סביב התוכן הנאמר בה.

הקלטת הבאה
במאזן האימה שנוצר כאן, לצערי דליפת הקלטת הבאה היא רק שאלה של זמן. בקלטת הבאה הבטן אולי תתהפך פחות אבל המסר שבה, יגרום נזק כבד וקשה לטענה המרכזית של דרעי, כי מרן הגר"ע הכריז על חזרתו. כיהודים האמונים על 'ככל אשר יורוך', לא יהיו לנו שאלות, כי בסופו של דבר הרב אמר את דברו באופן צלול ובהיר. אולם אין ספק שבמרחב הציבורי לקלטת זו כשתצא, תהיה משמעות. ותומכי ישי יוכלו לנפנף בה כל הדרך ללגיטימיות שלהם להקמת המפלגה וריסוק ש"ס.

ועל המניעים האמיתיים של ישי, מהיכן הוא שואב את הכוח והעוצמה לעמוד במרכז סערה שכזו – כשמכריו הקרובים ביותר מופתעים, ובטח יריביו – בהזדמנות אחרת.

הטור נכתב עוד בטרם הודיע דרעי על התפטרותו
דליפה ישי דרעי שס מרן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד