ו' אייר התשפ"ד
14.05.2024
התעלמו מהנורות האדומות

ה'ניו יורק טיימס': ישראל ידעה על תוכנית התקיפה של חמאס לפני יותר משנה

ישראל הכירה את תוכנית התקיפה של חמאס לפני יותר משנה.התוכנית שנבדקה על ידי ה"ניו יורק טיימס" הציגה בפירוט את המתקפה. גורמים רשמיים ישראלים דחו זאת כמשהו דמיוני והתעלמו מאזהרות ספציפיות

ה'ניו יורק טיימס': ישראל ידעה על תוכנית התקיפה של חמאס לפני יותר משנה
מבצע חרבות ברזל - היום הראשון צילום: צלמי פלאש90

גורמים ישראלים השיגו את תוכנית חמאס למתקפת הטרור ב-7 באוקטובר יותר משנה לפני שהתרחש, כך עולה ממסמכים, מיילים וראיונות. אבל גורמי צבא ומודיעין ישראלים דחו את התוכנית כ"שאפתנית", בהתחשב בכך שהיא "קשה מדי לביצוע".

המסמך בן כ-40 עמודים, שהרשויות הישראליות כינו "חומת יריחו", תיאר, נקודה אחר נקודה, בדיוק את סוג הפלישה ההרסנית שהובילה למותם של כ-1,200 בני אדם.

המסמך המתורגם, שנבדק על ידי הניו יורק טיימס, לא קבע תאריך למתקפה, אך תיאר תקיפה שיטתית שנועדה להכריע את הביצורים סביב רצועת עזה, להשתלט על ערי ישראל ולהסתער על בסיסים צבאיים מרכזיים, כולל אוגדת עזה.

חמאס פעל על פי התוכנית בדיוק מזעזע. במסמך צוין שמטח רקטות ישוגר בתחילת התקיפה, מל"טים יפילו את מצלמות האבטחה ומכונות ירייה אוטומטיות לאורך הגבול, וחמושים יחלו לזרום לישראל בהמוניהם במצנחי רחיפה, על אופנועים וברגל - כל אלה. קרה ב-7 באוקטובר.

התוכנית כללה גם פרטים על מיקומם וגודלם של כוחות הצבא הישראליים, מוקדי תקשורת ומידע רגיש אחר, והעלו שאלות לגבי האופן שבו חמאס אסף את המודיעין שלו והאם יש הדלפות בתוך מערכת הביטחון הישראלית.

המסמך הופץ בקרב מנהיגי הצבא והמודיעין הישראלי, אך מומחים קבעו כי מתקפה בקנה מידה כזאת היא מעבר ליכולותיו של חמאס, כך על פי מסמכים וגורמים רשמיים. לא ברור אם גם ראש הממשלה נתניהו או מנהיגים פוליטיים בכירים אחרים ראו את המסמך.

בשנה שעברה, זמן קצר לאחר קבלת המסמך, אמרו גורמים באוגדת עזה, כי כוונות חמאס אינן ברורות. "עדיין לא ניתן לקבוע אם התוכנית התקבלה במלואה וכיצד היא תבוא לידי ביטוי", נכתב בהערכה צבאית.

גורמים רשמיים מודים שאילו הצבא היה מתייחס ברצינות לאזהרות אלו והיה מביא תגבורת משמעותית לדרום, היכן שתקף חמאס, ישראל הייתה יכולה להחליש את ההתקפות או אולי אפילו למנוע אותן.

במקום זאת, צה"ל לא היה מוכן כאשר מחבלים זרמו מרצועת עזה. זה היה היום הקטלני ביותר בתולדות ישראל.

 

חמאס עזה מלחמת חרבות ברזל יישובי עוטף עזה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד