ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
בצל המלחמה

ועדת הכנסת אישרה להקדים את הדיון בחוק הפחתת הגירעון

ועדת הכנסת אישרה להקדים את הדיון בהצעות חוק התכנית הכלכלית הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית. הדיון בחוק במליאה יחל היום בשעה 16:00

ועדת הכנסת אישרה להקדים את הדיון בחוק הפחתת הגירעון
הכנסת למען החטופים צילום: נועם מושקוביץ/נתן ווייל, דוברות הכנסת

ועדת הכנסת אישרה היום (ראשון) את בקשת הממשלה להקדים את הדיון בהצעת חוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית, בכל הקריאות. הדיון בחוק במליאה יחל היום בשעה 16:00.

בדברי ההסבר לבקשה נכתב כי בשל מלחמת 'חורבות ברזל' ומצב החירום שהוכרז בעורף, "נדרשת הממשלה להוציא סכומים ניכרים, הן לטובת הלחימה עצמה והן להוצאות אזרחיות הנובעות ממנה, שלא נצפו בעת גיבוש ואישור חוקי התקציב לשנים 2023 ו- 2024. על כן, מוצע להעלות את תקרת הגירעון לשנת 2023 ל-3.7% (במקום 2.75%)".

כמו כן, נכתב בבקשה כי: "מוצע להגדיל את ההוצאה הממשלתית בסך של 17 מיליארד ש"ח בשנת 2023 המהווים גידול נוסף של- 3.75% מסך ההוצאות הממשלתיות לשנת 2022, לצורך מימון ההוצאות הדרושות לצרכים צבאיים, ובסך של 8.8 מיליארד שקלים, המהווים גידול נוסף של 1.95% מסך ההוצאה הממשלתית לצורך מימון ההוצאות הדרושות לצרכים האזרחיים הנובעים במישרין ממבצע 'חרבות ברזל'".

חברי הוועדה הביעו תרעומת על כך שמשרד האוצר לא הניח עדיין על שולחן כנסת את חוק התקציב. "הכנסת היא לא חותמת גומי. מצופה ממשרד האוצר להתנהג כמו משרד הביטחון שהתאפס על עצמו ולתת תמונה ושיקוף מלא לחברי הכנסת", אמרה ח"כ שרון ניר. ח"כ אפרת רייטן מרום הוסיפה כי "מדובר בעניין מהותי שקשור לתפקוד הכנסת, כדי לממש את החובה המוטלת עלינו כנציגי ציבור ולסייע במאמץ המלחמתי".

הבקשה אושרה ברוב של 9 חברי כנסת שתמכו ו-3 שהתנגדו. לעומת זאת, חברי הוועדה דחו את בקשת הממשלה לפטור להצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו- 2024).

במסגרת חוק התכנית הכלכלית בוצעו מספר תיקונים בחוק הבנקאות שמטרתם הגברת התחרות בשוק הבנקאות ע"י הגברת השקיפות ללקוחות הבנקים. בין היתר, נקבע כי הבנקים ישלחו ללקוחות בתחילת כל חודש קלנדרי, הודעה שבה יפורטו הסכומים הכוללים של העמלות והריביות שגבה הבנק מהלקוח בחודש הקודם. מועד תחילת החוק נקבע ל- 1.1.24 לעניין העמלות, ו- 1.6.24 לעניין עמלות ורביות שנגבו בעבור הלוואות לדיור. בקשת הממשלה, לאור המלחמה וגיוס המילואים הרחב שיצר מחסור בעובדים רבים במערכת הבנקאית, לאפשר למערכת הבנקאית להשלים את ההיערכות למשלוח ההודעות ולהאריך את המועד הקבוע לתחילת החוק בשלושה חודשים לתאריך 1.4.24.

חברי הוועדה סברו כי אין מקום להעניק פטור להצעת חוק כזאת, משום שהיא עשויה לפגוע בלקוחות הבנקים וברפורמה בענף הבנקאות.

מלחמת חרבות ברזל הכנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד