ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

נייעסנים, Whatsapp כשר כבר יש לכם? • פינה טכנולוגית

אי אפשר להעמיס קבוצות, גם לא להעביר קטעי וידאו, אבל הווטסאפ הכשר פופולארי מתמיד • עשרות אלפי קבוצות על טהרת החרדים, אלפי סמארטפונים מוגנים שהתקינו את האפליקציה וועדת רבנים שלא מסתפקת ב'דאבל וי' הנוכחי

נייעסנים, Whatsapp כשר כבר יש לכם? • פינה טכנולוגית

את אפליקציית ה-WhatsApp, כולם מכירים, אך ספק אם נחשפתם גם לגירסא הכשרה שלה, מה שמכונה ה'ווטסאפ החרדי'. מתברר כי המגבלה של הטלפונים הכשרים לא השפיעה במאומה על התפתחות התופעה, היות והאפליקציה אושרה על ידי מסנני התוכן.

קיימות כיום עשרות אלפי קבוצות WhatsApp חרדיות, במגוון נושאים. עם הזמן אנשים פרטיים וקהילות פנו לחברות הסינון והלינו כי מדובר בפרצה, שכן באמצעות אפליקציה זו ניתן להעביר כל סוג של חומר וידאו ותמונות, שלא בהכרח עונות על הגדרת הכשרות.

לצורך כך, חברות הסינון פיתחו על ה-WhatsApp הקיים, מסנן אשר על פי הגדרות החברה המסננת, חוסם אפשרות קבלת תמונות, וידאו ואודיו. בנוסף, ניתן להגדיר את מספר קבוצות הווטסאפ אליהן יוכל המנוי להתחבר - אם בכלל.

"ישנה גם אפשרות לחסום את תמונות אנשי הקשר", אומר ל'בחדרי חרדים' גורם בכיר בחברת נתיב, "כך שבמקרה ואחד מאנשי קשר הגדיר בפרופיל תמונה לא צנועה, שהיא לא תוצג". במקביל להגבלות, ישנה חנות עם כ-1,000 אפליקציות שנבדקו, שכל אחד יכול להורידן. לשאלה מה מאפיין את האפליקציות בחנות הוא אומר "כל אפליקציה שימושית. למעט חדשות, משחקים, פנאי וכמובן תועבה".

יצויין, כי לא מדובר בכל הטלפונים הכשרים, אלא אך ורק בסמארטפונים הכשרים, כאשר בחלקם אף לא ניתן לערוך שיחות טלפון, זאת על מנת שהמכשיר יהיה לצרכי פרנסה בלבד.

כפי שניתן לראות בצילומי המסך בתחתית הכתבה, במידה ולמכשיר מחוברות יותר קבוצות מהמוגדר, לא ניתן להכנס אליהן - אלא אך ורק לאחר מחיקת חלקן.. ביצענו נסיון שליחת תמונה, "קובץ חסום", גם קובץ וידאו נחסם, וכן בשליחת קובץ אודיו. אולם שליחת קבצי קול (הקלטה) אפשרית.

כמה חרדים יש בווטסאפ?
כיום, קיימות שתי חברות עיקריות אשר מסננים תוכן לסמארטפונים, נתיב המובילה ודלתא.

כמה סמארטפונים כשרים יש היום בשוק? קשה לדייק במספרים. בחברת נתיב למעלה מ-6 אלף מנויים. אחד מראשוני המנויים בבחברת דלתא אומר כי להערכתו ישנם כ-1,000 משתמשים בחברה.

בנתיב, מדובר במערכת הפעלה עם גרסת אנדרואיד מותאמת, מערכות ניהול תוכן וקושחה מיוחדת. זאת כאשר בחברה המקבילה מדובר במערכת השולטת על המכשיר, דבר אשר לא כל בעלי העסקים מוכנים לו.

חברת Whatsapp פרסמה לפני כחצי שנה בבלוג החברה כי למעלה מחצי מיליארד משתמשים עושים בה שימוש, חודשיים לאחר שנרכשה ב-19 מיליארד דולר.

מכירים את השאלה מיהו חרדי? כעת נשאלת השאלה כמה קבוצות חרדיות קיימות בווטסאפ. התשובה על כך תלויה בשאלה הראשונה.

החרדים הם צרכני נייעס מושבעים, אפשר להתווכח על זה (בטוקבקים). איך מבררים נתוני אמת? לא פנינו ליאן קום וגם לא למארק צוקרברג, אלא לצעיר העוסק רבות בתחום. "יש לפחות 50,000 קבוצות חרדיות בווטסאפ", הוא אומר בביטחון, "אם היינו ממספרים באופן יחסי את כל הקבוצות בעולם, אפשר לומר שבמגזר החרדי יש הכי הרבה קבוצות, בארץ ובעולם יחד".

"האפליקציה מוציאה מגדר בן אנוש"
בועדת הרבנים לענייני תקשורת של בד"צ בעלזא, פירסמו במהלך חנוכה, מכתב נגד השימוש באפליקציית whatsapp שאושרה לצורך פרנסה בלבד. במכתב כתבו הרבנים כי "התברר במשך הזמן כי ברוב המקרים שכרה יוצא בהפסדה".

הרבנים הסבירו כי "רבים שנחשפו לשימוש באפליקציה זו, יצאו מגדר בן-אנוש לגמרי, הן מצד ההתמכרות לשימוש כמעט בלתי פוסק באפליקציה זו, והן מצד התכנים והמראות שאינם ראויים שהם לחם חוקו של הקבוצות בוואטסאפ". בעקבות כך חייבו את כלל המשתמשים למלא טפסים לאישור מחודש.

"ביקשנו מהחברה, ובס"ד עלה בידם אפשרות לתת למי שזקוק לכך אפליקציית וואטסאפ שישמש רק לצרכי פרנסה ולא לצרכי בילוי או גרוע מזה, ה' ירחם, מה שיעזור לכם שלא לבא לידי ניסיון ח"ו ושלא להיכשל בדברים אסורים ח"ו".

קצת רקע:
בשנת תשס"ה הוקמה לראשונה ועדת הרבנים לענייני תקשורת, במטרה להביא ליצירת טלפון סלולרי המשמש לשיחה בלבד, ללא מצלמה, אינטרנט והודעות sms. הוקצה קומות מספרים כשרה, ותוך מספר שנים כמעט ואין חרדי מן המניין אשר הסלולאר שלו אינו כשר. כמובן שלא חסרים כאלה עם שני מכשירים, אחד כשר ואחד להתקשר ;)

עם התקדמות הטכנולוגייה והשימוש ההכרחי באיטנרנט כמעט בכל בית עסק, נדרשו הרבנים להביא פתרון לבעלי העסקים. כ-6 שנים לאחר הטלפון הכשר הראשון, בטבת תשע"א החל שיווק של מכשירי בלקברי כשרים, דבר אשר חשפתי כאן לראשונה, כאשר בשלב הראשוני רכשו את המכשיר מאות בודדות. ככל שעבר הזמן נוספו מכשירים נוספים וכמובן גם רוכשים חדשים, כולם עם אישור של רב ורק באמצעות נציגי ועדת הרבנים.









WhatsApp כשר סמארטפון Smartphone ווצאפ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד