כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
שילוב יוצא דופן

נובמבר היה חם מהממוצע במידה ניכרת וגשום מהממוצע

בשירות המטאורולוגי מסכמים את חודש החורף הראשון - נובמבר. וממנו עולה כי השילוב של נובמבר שהוא גם חם מהממוצע וגם גשום הוא יוצא דופן

נובמבר היה חם מהממוצע במידה ניכרת וגשום מהממוצע
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

חלקו הראשון של חודש נובמבר היה חם במיוחד וכלל רצף ארוך של ימים חמים עם טמפרטורות של 28 עד 31 מ"צ במישור החוף ו-30 עד 34 מ"צ בנגב ובערבה. זאת בהמשך לפרק חם ויבש ששרר כאן בסוף אוקטובר. חלקו השני של נובמבר היה קרוב לממוצע בטמפרטורות, כך שנובמבר בכללותו היה חם מהממוצע ב-2 עד 3 מ"צ והוא מדורג רביעי בסדרת המדידות המרחביות מ-1950.

במהלך החודש ובמיוחד בחלקו השני היו מספר מערכות גשם קצרות שהניבו כמויות גדולות של גשם, במיוחד זאת שהיתה ב-19 עד 20 בחודש. בשל רוחות חזקות בשתי מערכות הגשם העיקריות, כמויות הגשם בנובמבר בלטו במיוחד באזורים הפנימיים והגיעו לפי 2 עד 2.5 מהממוצע בשומרון ובגלבוע ופי 1.5 עד 2 בהרי יהודה, בהרי הצפון ובעמקי הצפון. במישור החוף כמויות הגשם היו פחותות יחסית (100% עד 150% מהממוצע) ובחלקו הדרומי וכן בצפון מערב הנגב הן היו קטנות מהממוצע.

עד כמה היה נובמבר חריג?

השילוב של נובמבר שהוא גם חם מהממוצע (ועוד במידה ניכרת) וגם גשום הוא יוצא דופן. חודשי נובמבר החמים יותר מהנוכחי (2010, 1962 ו-1966) וגם המעט פחות חמים ממנו (2021, 2019, 2013, 1990) התאפיינו במיעוט גשמים. ראויות לציון כמויות הגשם היומיות החריגות בגלבוע ובעמק בית שאן ב-19 בחודש ועוצמות הגשם חסרות התקדים בצפון הארץ באותו היום.

(פורסם ע"י: ד"ר עמוס פורת, ד"ר נועם חלפון ונבו גל מהשירות המטאורולוגי)
תחזית מזג האוויר גשם חורף השירות המטאורולוגי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד