כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

אחד על אחד: יוסי בן עטר עם הפנים לפוליטיקה

בגיל 16 וחצי הוא החל לשדר ב'כל האמת' לצד אביו, שנתיים אחר כך הפיק ב'קול חי', והיום הוא כוכב עולה ברדיו 'גלי ישראל' • יוסי בן עטר מספר על הקשר האדוק עם הגר"מ אליהו זצ"ל, הסיקור הקשה של הלווית הגר"ע יוסף זצ"ל, והרגישות בפרשת החטופים • וגם: לאן הוא שואף להגיע, מי דור העתיד בתקשורת החרדית וכוחו של האינטרנט

אחד על אחד: יוסי בן עטר עם הפנים לפוליטיקה


לא רבים הם העיתונאים ואנשי התקשורת החרדים שמצליחים 'לפרוץ את חומות הגטו' ולהתקבל בכלי התקשורת מהמגזר הכללי, נדיר עוד יותר למצוא בחור צעיר במיוחד שעשה זאת וכבר הפך לכוכב.

גילוי נאות: את יוסי בן עטר, איש 'גלי ישראל' בו 23, המתגורר בשכונת רמת שלמה בירושלים, אני מכיר כבר שנים ארוכות, עקבתי אחר הקריירה המזהירה שפיתח בהשתאות, וכעת הגיע הזמן לשמוע ממנו כיצד צמח והתפתח.

יוסי, בוגר ישיבת 'עוז מאיר' של חב"ד בראשות הגר"ש אליטוב, שירת בגדוד 'נצח יהודה' ומגיש כיום שורה של תוכניות ברדיו גלי ישראל וברדיו דרום. אביו הוא איש ערוצי הקודש הנודע שמואל בן עטר.

איך הגעת לתקשורת?

"מגיל אפס הייתי בורח מהחיידר לאולפני כל האמת בשוק מחנה יהודה, כדי להיות עם אבא שלי בשידורים ולעזור לו. עם הזמן, בגיל 16 וחצי, הגשתי תוכנית בכל האמת, לאחר חצי שנה התחנה נסגרה על ידי המשטרה, אבי נעצר ונכנס לכלא ועברה עלינו תקופה לא פשוטה. כשהייתי בן 18 וחצי הוא השתחרר, ואז נכנסתי איתו לעבוד ברדיו קול חי, ושימשתי כמפיק במשרה חלקית".

מי המודל שלך ברדיו? ספר קצת גם על ההשפעה של אביך.

"מרדכי לביא, שיכול להגיש לך אייטם הכי מיותר ולעשות ממנו מטעמים. מאבא שלי לקחתי את האומץ והתעוזה לומר לפעמים דברים נגד הזרם, ואפילו לשלם על זה מחיר - בלי לחשוש".

בשלב זה מפרט יוסי את התחנות שעבר בקריירה התקשורתית. "התחלתי ברבע משרה כמפיק בקול חי, שם נוצר קשר ביני ובין ישראל פריד שהיה מנהל התוכניות בקול חי בזמנו, וכשהוא התמנה לקראת 2011 כמנכ"ל רדיו גלי ישראל, הוא הציע לי להצטרף לרדיו ולעבוד במחלקת התוכן. התחלתי כרכז שידורי חוץ ברדיו, בהמשך עברתי לתפקיד מנהל המוזיקה היהודית אותו אני מחזיק עד היום.

"במקביל התחלתי בהגשת תוכניות, בתחילה זו הייתה תוכנית עם הרב שמואל אליהו פעם בשבוע שהחלה לפני שנתיים בימי שישי ועסקה בשיח אקטואלי ובפרשת שבוע. ובהמשך בנינו קונספט מיוחד לתוכנית לילה אקטואליה קלילה, ראיונות עם פוליטיקאים בגובה העיניים ומוזיקה יהודית בשם 'יוסי של לילה', אותה אני מגיש עד היום. לפני כחצי שנה התחלתי להגיש גם את התוכנית מלוה מלכה - בסיועו של דוד חכם שהגיש את התוכנית בעבר במשך 3 שנים. תכנית המשודרת גם ברדיו דרום. מלבד כל זה אני משמש גם ככתב במחלקת החדשות, מעביר שידורים מיוחדים מאירועים פוליטיים ומסקר את המפלגות השונות.


17 שעות של כאב
אלו שידורים זכורים לך במיוחד?

"יום פטירתו של הגר"ע יוסף, כאשר בכיתי בשידור חי. לא אשכח את הרגע שהודיעו שהרב נפטר והייתי צריך לעלות לשידור, ואז כל הזכרונות שהיו לי ממנו - מאחר ואבי היה בן בית אצלו והיינו קשורים אליו - צפו ועלו. מצד אחד אתה צריך לדווח מהבית חולים שמנהיג בישראל נפטר ומצד שני אתה מרגיש אבדן אישי, קשה לעצור את הדמעות גם אחרי השידור, ועוד להמשיך ולשדר ממסע ההלוויה ולנסות לשמור על קור הרוח העיתונאי. זה היה יום שבו שידרתי כמעט 17 שעות ברצף מהשטח, משעות הבוקר המוקדמות ועד לסיום ההלוויה בשעת לילה מאוחרת.

"ראיון נוסף שעשיתי ותפס תאוצה כמה ימים לאחר מכן, היה עם פעיל הר הבית יהודה גליק - ימים אחדים לפני ניסיון הרצח שלו, כאשר הוא התריע בראיון שאנשים ישלמו בחייהם על גל הטרור שפקד את ירושלים. ניבא ולא ידע מה ניבא".

רגע השיא?

"השיא עוד לפני..."

האם היה לך קשר מיוחד לאחד או יותר מגדולי ישראל?

"מרן הרב מרדכי אליהו זצ"ל. הייתי בחור בן 15 ולא הסתדרתי עם עולם הישיבות החרדי, אז החלטתי לעזוב את הישיבה. כמה שהמשפחה ניסתה לשכנע אותי הם לא הצליחו, בסופו של דבר הגעתי אליו והוא אמר לי 'תשתדל לא לעזוב וגם אם כן - תבטיח לי שתלמד איתי פעם בשבוע חברותא', ובמשך כמה חודשים הגעתי אליו, והוא, אחד מגדולי ישראל, הקדיש מזמנו וישב ולמד איתי. זה דבר שאזכור לעד".

"גם עם בנו הרב שמואל אליהו יש לי קשר טוב שנמשך שנים ארוכות, בין השאר בהגשת התכנית השבועית המשותפת".


עם הפנים לפוליטיקה
מה הקוים האדומים שלך?

"לא לסקר מלחמות ומחלוקות בין גדולי ישראל, אנחנו קטנים מכדי להבין אותם. לא להשמיע שירת נשים או שירי זימה".

איזה עיתונים אתה קורא?

"אני קורא הכל, אוהב לקרוא את ידידיה מאיר בעיתון בשבע. הוא מזכיר לי את עצמי כחרדי שעובד הרבה במגזר הדתי לאומי דווקא".

האם יש עתיד לפרינט החרדי?

"בסוף שבוע העיתונות החרדית תמיד תישאר, לגבי אמצע שבוע האינטרנט תופס תאוצה על חשבונה".

לאן אתה שואף להגיע?

"לפוליטיקה, לייצג את צעירי המגזר החרדי שמעולם לא זכו לייצוג הולם".

לאיזה שדרן אתה אוהב להאזין? ובכלל מי השדרנים הטובים בעיניך?

"אראל סגל, מנחם הורביץ, קלמן ליבסקינד ומרדכי לביא".

מילה [או יותר] על האינטרנט החרדי, אנשיו והשפעותיו.

"האינטרנט החרדי שינה לבלי הכר את הפוליטיקה החרדית ב5-6 השנים האחרונות, במקום שכל מפלגה תחזיק כלי תקשורת משלה, הנט החרדי טרף את הקלפים וחייב את שליחי הציבור לתת תשובות בכל הזדמנות ולעשות חשבון נפש מול ציבור שולחיהם, וזה רק פרמטר אחד של השפעה".

ככוכב צעיר בפני עצמו, אלו שמות אתה מסמן כדור העתיד של התקשורת החרדית.

יוסי מתלוצץ בהתחלה על חשבוני, ואז פונה לפרט: "אבי שיף, הכתב הפוליטי של 'בחדרי חרדים', יקי אדמקר מוואלה שעבדתי איתו במשך שנתיים וגם מילאתי את מקומו כשעזב, דוד חכם שהלך אתי כברת דרך ארוכה ועם עבודה נכונה והקשבה לעצות חבריו עוד יגיע לתפקידים ציבוריים בולטים, מנדי גרוזמן, מ-NRG ומקור ראשון ומשה הלר מ'ידיעות ירושלים'".


גודל האחריות
לסיום, משתף אותנו יוסי בחוויה שהמחישה לו את גודל האחריות.

"במבצע 'שובו אחים', מכיוון שתוכנית הלילה משדרת בעיקר לצעירים, ניסיתי לראות איך ניתן לחזק את בני הנוער שחבריהם נחטפו. החלטתי להעלות מאזינים, בעיקר בני נוער, שיקחו על עצמם תהלים בשידור, והתקשרו הרבה בחורים מישיבות 'מקור חיים' ו'שבי חברון' שהיו חברים לספסל הלימודים של נפתלי פרנקל, גלעד שאער ואייל יפרח הי"ד.

"אז, כשאתה שומע מהם על החיזוק וההשפעה שיש לך אצלם, אתה מבין את חשיבות השליחות שיש למי שמחזיק מיקרופון, ואת האחריות המוטלת עליו.

"באותו לילה שהותר לפרסום שגופות הנערים נמצאו, הייתי צריך להודיע על כך בשידור וחשבתי איך לעשות זאת. החלטתי שבשעה הראשונה אני מעלה בעיקר רבנים שיחזקו ויעזרו לעכל את הבשורה הרעה, ורק בהמשך להתייחס לפוליטיקאים. כך אני חושב שמילאתי את שליחותי גם כלפי המאזינים".
מני גירא תקשורת פרשן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד