כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

מסביב לעולם: מה קורה למזוזות של המטוסים המלזיים?

שמואל אליאב מגיש טור שבועי: סיכום החדשות מסביב לגלובוס • והשבוע: ביש מזל שיש לנו חברים צרפתים • ביש מזל גם לחברות התעופה המלזיות • הקפטן האיטלקי השיב את כבודם האבוד של קברניטי הספינות • והטייס הירדני נפל בשבי דאע"ש והפך לכוכב • אל תחמיצו!

מועצת הביטחון
מועצת הביטחון

הסתיים הקרב הבינלאומי באו"ם
בישראל סוף סוף נושמים לרווחה. אחרי חודשים של איומים, לחצים ופעילות קדחתנית מאחורי הקלעים, דחתה מועצת הבטחון של האו"ם את ההצעה הפלסטינית שהוגשה באמצעות ירדן, לסיום ה'כיבוש הישראלי' של יהודה ושומרון.

ההצעה זכתה לתמיכת שמונה חברות ביניהן צרפת, שתי חברות התנגדו וחמש נמנעו. אך לשם אישור הצעה יש צורך בתשעה קולות. המתנגדות היו אוסטרליה וארצות הברית. ארה"ב גם איימה שתטיל וטו אם ההצעה תתקבל.

בריטניה, רואנדה, ניגריה, קוריאה הדרומית וליטא נמנעו. בעד היו: רוסיה, סין, לוקסמבורג, צ'ילה, ארגנטינה, צ'אד, ירדן וצרפת.

הצעת ההחלטה קראה לתחילת משא ומתן המבוסס על גבולות 67'. כאשר תוך 12 חודשים ייחתם הסכם קבע, במסגרתו ייקבעו התנאים לנסיגה ישראלית מהגדה המערבית עד סוף שנת 2017. ההצעה גם קבעה כי מזרח ירושלים תהיה בירת המדינה הפלסטינית העתידית. כמה טוב שיש לנו ידידים כמו צרפת.

שוב מטוס, שוב מלזים
לא ברור מה הגורם לנאחס בחברות התעופה המלזית וללא ספק הגיע הזמן שיבדקו שם את המזוזות: בפעם השלישית התרסק מטוס של חברה מלזית. בדרכו לסינגפור.

המטוס, בטיסת אייר אסיה QZ8501, נעלם בדרכו מאינדונזיה לסינגפור ועליו 162 נוסעים ואנשי צוות.

היו כאן את כל הנסיבות שהתאימו להיעלמות המטוס המלזי לפני כשנה שעד כה לא ברור מה אירע לו. הפעם אולי בשל התגובה המהירה נמצאו השרידים ביום שלישי.

במקרים האחרים, ב-8 במרץ נעלם מטוס חברת "מלזיה איירליינס", שיצא מקואלה לומפור לבייג'ינג, כשעל סיפונו 239 נוסעים ואנשי צוות. 16 ימים לאחר היעלמות המטוס הודיעה החברה כי כנראה המטוס התרסק באוקיינוס ההודי. שרידיו לא אותרו עד היום.

ב-17 ביולי התרסק מטוס נוסף של אותה החברה מפגיעת טיל במזרח אוקראינה בדרכו מאמסטרדם לקואלה לומפור. 298 בני אדם נהרגו בהתרסקות. עד היום לא ברור מהיכן הגיח הטיל.

עתה כאמור, ההערפל פוזר תוך שעות: תחילה אותרו עצמים לבנים ואדומים, המזכירים בצורתם דלת מטוס, מגלשת חירום, מזוודות ומצופים. אחרי מספר שעות התגלה המטוס עצמו וגם גופות שנמשו מתוך המים בשידור חי לעיניהם הנדהמות של בני המשפחות.

ההערכה היא שהמטוס התרסק בשל מזג האויר הגרוע ומה שיכול להרמז על כך הוא שהקשר עם הטייסים אבד אחרי שהקברניט והקצין הראשון ביקשו להגביה את מעופם.

אסון בים
ועוד אסון, שני בסדרה בתעבורה הימית של איטליה. מעבורת עלתה בסוף שבוע שעבר באש בדרכה מיוון לאיטליה.

המעבורת נורמן אטלנטיק יצאה מנמל פטראס שביוון ואחרי עצירה בנמל איגומנטיסה שבמערב המדינה המשיכה לכיוון אנקונה שבמזרח איטליה, כשעליה 422 נוסעים ו־56 אנשי צוות.

סמוך לשעה שש בבוקר, בעוד מרבית הנוסעים נמים את שנתם, בקרבת האי קורפו, פרצה שריפה בסיפון התחתון שבו היו 195 כלי רכב. חלק מכלי הרכב היו משאיות טעונות בשמן זית מה שהביא לבעירתה של הספינה כולה. ספינות ומסוקים מאיטליה ומיוון חילצו את הנוסעים במזג אוויר קשה במיוחד. עם רוחות בעוצמה של מאה קמ״ש וגלים בגובה שישה מטרים. לאחר מאמצים רבים פונו כל הנוסעים, אך עשרות נהרגו.

למרות האסון הייתה נקודת אור כאשר קפטן הספינה השיב את הכבוד האבוד לאיטלקים והתפנה אחרון מהמעבורת הבוערת. בטביעתה של ספינת הנופש קוסטה קונקורדיה באיטליה לפני כשלוש שנים, היה הקפטן הראשון לברוח. המסקנה? אל תביאו איתכם שמן זית לספינה, בטח לא קרוב מידי לימי החנוכה.

הטייס הירדני מככב
זה היה צפוי: שבוע לאחר נפילתו בשבי של הטייס הירדני בשבי דאעש, הוא כבר מככב בפרסומי התעמולה של הארגון. הטייס מעאז אל-כסאסבה נלקח בשבי הארגון לפני כשבוע בעת שהפציץ את רקה בירת האיסלאמיסטים.

בראיון לבטאון של הארגון סיפר: "האמריקנים ממריאים מטורקיה אבל אנו ממריאים מירדן. תפקידנו היה לחפות על מטוסי התקיפה. חלפנו על פני האזור במטרה להשמיד כל נשק נגד מטוסים על הקרקע, ולהוות גיבוי במקרה של תקיפה אווירית נגדית.

"הגענו לאזור א-רקה, והמטוס שלי נפגע מטיל מונחה חום. המטוס החל לסטות מנתיב הטיסה שלו, והפעלתי את כיסא המפלט. נחתי בנהר פוראת, אך נתקעתי – עד שנלכדתי על ידי חיילי 'המדינה האיסלאמית'.

לסיום נשאל: "אתה יודע מה 'המדינה האיסלאמית' תעשה אתך?". והטייס ענה: "כן, הם יהרגו אותי".
עולם טייס חיל האוויר מלזיה צרפת ירדן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד