כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

קשה לכם להירדם בלילה?

האירועים הקשים של השבועות האחרונים, המצב הביטחוני המתוח, חוסר היציבות וחוסר הוודאות המאפיינים את התקופה הנוכחית, הם קרקע פורייה למצבים כגון חרדה, לחץ, מתח ופחדים..

קשה לכם להירדם בלילה?
מכבי טבעי קשה להירדם בלילה צילום: יח"צ

מאת: ד"ר גלי שטופמן מנהלת אגף רפואה של מכבי טבעי
מצבי המתח והחרדה עלולים לבוא לידי ביטוי בתופעות רבות, אחת מהן היא בעיות בשינה.
קיימת תמימות דעים בקרב עולמות הרפואה המערבית והמשלימה לגבי חשיבות השינה לכל המערכות הגופניות והנפשיות. אנו יודעים לומר, שתהליכים פסיכולוגים חשובים, גם ברמת התת-מודע, מתקיימים במהלך שינה עמוקה. כמו כן, התנהלות ופעילות תקינה במהלך היום, תלויה באיכות וזמן השינה בלילה. על כן, יש להתייחס לבעיות השינה ולטפל ברצינות ולא להזניח.

אינסומניה- מהי?ההגדרה ״אינסומניה״, או בעיות שינה, כוללת שלל תופעות, למשל קושי להירדם, התעוררויות חוזרות ונשנות, חלימה מרובה, קושי לכניסה לשינה עמוקה ועוד. בדרך כלל  תופעות אלו נלוות למצבי מתח, לחץ, חשיבת יתר וטרדות הקשורות להתנהלות היומיומית שממשיכות איתנו אל תוך הלילה.

ההמלצות המוכרות להתמודדות עם בעיות שינה כוללות הפחתת גורמי מתח, לחץ וחשיבת יתר, שימוש בטכניקות להרגעה, ואיזון רמות הקורטיזול בדם לשם שיפור השינה.

מעניין לדעת כי טיפולי הרפואה המשלימה- יכולים לסייע רבות להתמודדות עם קשיי שינה. במכבי טבעי, נוכל להעניק טיפולים וכלים מגוונים מעולמות הרפואה המשלימה, שיוכלו לעזור ולהיטיב עם אלו הסובלים מבעיות שינה, לסייע בהורדת הסטרס ולשפר את הרוגע והאיזון.

הרפואה הסינית

הרפואה הסינית מסייעת בבעיות שינה, על ידי טיפול במצבים של חוסר איזון במנגנונים המווסתים עירות ושינה. חוסר איזון במנגנונים אלו עלול להגביר תחושות של לחץ וחרדה. הטיפול ברפואה סינית מאפשר זרימה חלקה בין מצבי עירות למצבי שינה, ובכך להקל על בעיות השינה.

מיינדפולנס

מיינדפולנס הינה שיטה מצוינת להתמודדות והפחתת מתח, חרדה, דאגה וחשיבת יתר. במכבי טבעי ניתן ללמוד מיינדפולנס בשישה מפגשים, כאשר במהלכם נלמד נשימות באמצעותן ניתן לווסת את מחזורי העירות והשינה. בנוסף נרכוש שיטות מדיטציה, ריקון מחשבות (או לפחות הפחתת מחשבות), דמיון מודרך, יכולת התבוננות פנימית ויצור מרחבים שקטים שיאפשרו לנו שינה טובה יותר. המיינדפולנס מסייע לנו להבין ולהיות מודעים למצב ולחוסר האיזון של "האני", כך נדע לנקוט באמצעים לאיזון עצמי ולתרגל את הטכניקות לבד גם אחרי המפגשים.
יש לכם כאן דוגמת תרגול קצר שתוכלו לעשות בעצמכם

רפלקסולוגיה

שיטה, המשקפת את כלל מערכות הגוף באמצעות כפות הרגליים. דרך הנעה וויסות על פני כף הרגל כולה, הגוף חווה את השינויים במוח ובמערכת העצבים, זרימת הדם בגוף מוטבת וכך ניתן לעזור להפיג את הגורמים לבעיות השינה.

הדריכות הקיימת בימים אלו במדינה, מעלה את סף הטרדות, המתח והלחץ בקרב אזרחיות ואזרחי ישראל. שיטות נוספות מעולמות הרפואה המשלימה כמו ביופידבק, הומיאופתיה, נטורופתיה ועוד, יכולות גם הן לעזור להפיג את המתח, לסייע בהתמודדות עם חרדה, מתח ובעיות שינה, ולעזור לנו לעבור טוב יותר את תקופת המלחמה.

 

מכבי שירותי בריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד