כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

טרגדיה חרדית: המדליף, ההדלפה ודליפת המנדטים

כיצד הגיעה הקלטת המפורסמת לאן שהגיעה, האם דרעי אכן ינטוש ומדוע ישי יספוג את הרסיסים? • טורו של אבי בלום

צלם:משה גולדשטיין
צלם:משה גולדשטיין

הגרוע מכל עוד לפנינו
הראשון שזיהה והעניק דיאגנוזה מדויקת למצבו של דרעי אחרי הגשת מכתב ההתפטרות היה חבר טוב מעבר לים, נגיד ניו-יורקי בן למשפחת פילנתרופים ידועה, שהיה אחד מהבודדים שדרעי קיים עמם שיחה, פה אל אוזן, ולא בסימוסים.

"הוא שבור, זה לא משחק, אף פעם לא שמעתי אותו כך", תיאר החבר המודאג, בשעה שהכל היו סבורים כי מדובר בתרגיל שנועד לגנוב את הכותרות ולדון בהדלפת הקלטת במקום בתוכנה.

מי שמכיר את האיש שיצוק מחומרים קשיחים, זיהה אצלו סימני שבירה עוד לפני פרסום הקלטת הלוהטת, אודותיה יורחב תכף ומיד. ניתן לומר שפרסום הקלטת היה הקש ששבר את גב האריה. דרעי אינו מסוג המנהיגים שיפרוש לביתו ויאמר "איני יכול עוד", כמו בגין בשעתו. האיש שהתמודד עם שבעה מדורי חקירות, רחוק מלהישבר בקלות.

והנה זה קורה - אך לא על רקע מתקפות מבחוץ אלא דווקא בעטיו של ירי מתוך הנגמ"ש. מי ששוחח עם דרעי בשבועות האחרונים הבחין שדווקא עם המתקפות מבית, הוא מתקשה להתמודד. הריצה אחרי רבנים ומקובלים שהתיישבו בשבועות האחרונים על הגדר; ההתמודדות עם מה שדרעי מגדיר כתקשורת עוינת – הפעם חרדית; ההבנה כי בסיטואציה הנוכחית היהדות החרדית כולה עשויה להיזרק לעוד קדנציה של רפיסות, עם עשרה מנדטים בסך-הכל ליהדות התורה ולש"ס; הכעס כלפי דגל התורה שהראתה לו כתף קרה ונהגה בישי כמי ש"בכל ביתי יתד נאמן הוא", ועוד ועוד. רגע השבירה היה כשדרעי הבין שקלטות נוספות בדרך ומכאן ואילך הוא ייאלץ, כמו בניזרי בשעתו, לרוץ מאולפן לאולפן ולהסביר שהדברים הוצאו מהקשרם.

עמידותו של מנהיג אמורה להיבחן דווקא ברגעים קשים, וחייבים להודות שברגע הקשה הזה דרעי נשבר. אז עכשיו באים המכתבים של רבני משפחת אבוחצירא שקולם לא נשמע עד עתה, של הגאון הרב אלבז שנעלם מהזירה, של הנציגים בשטח שרבים מהם 'פסחו על שתי הסעיפים'. גם אם לבסוף יועילו הלחצים ודרעי ירגיש כמי שהשטח נענה לקריאת ה"תחזיקו אותי", רווחים הוא לא יפיק מהסאגה הנוכחית. בהרבה דברים דרעי נחשד. בתמימות יתר, איש לא האשים אותו מעולם.

בראשון בלילה ישב דרעי עם אטיאס – עוד מנהיג גולה שעזב את הספינה בעודה בעין הסערה. למחרת התפרסמו הידיעות כי אטיאס היה בסוד הפרישה. בסביבת שני האישים מכחישים, וכפי הנראה את ההחלטה קיבל דרעי בבוקר יום שני, אחרי לילה טרוט-שינה. אבל מה זה אומר על ש"ס שמשלושת מנהיגיה אשר הובילו אותה בבחירות האחרונות, אחד - אלי ישי - קדח חור בקרקעית הספינה, השני, אטיאס, מיהר להימלט ראשון כשהוא לוקח עמו את סירת ההצלה, והשלישי, דרעי, מפקיר את ההגאים בעיצומה של סערה. מה זה אומר עליהם, מה זה אומר עלינו.

נכון לכתיבת השורות דרעי מתבצר בפרישתו ואף מודיע על התפטרותו מהכנסת. זה עדיין לא 'אל חזור'. בשביל המערכת הפוליטית החרדית, ובעיקר עבור רבבות משפחות שסבלו מקדנציה של קיצוצים בבשר החי, צריך לקוות כי בסופה של הירידה הזאת לתחתית תסתמן לפני הבחירות עלייה. רק תארו לעצמכם איך ניראה אם בקדנציה הבאה יצטרכו לחפש בבית הכנסת של הכנסת עשירי-חרדי למניין. הקדנציה של פירון ולפיד, עוד תיראה כמו משחק ילדים.

הוסרה ההשגחה
בליל שבת-קודש פרשת ויגש, ניגש יו"ר ש"ס אריה דרעי בפעם השנייה תוך שבועיים למעונם של הרב משה יוסף ורעייתו הרבנית יהודית. ריח של דלק טיסה מלזית עמד באוויר ודרעי הגיע כדי לגשש ולבדוק האם הקופסה השחורה נשמרת בכספת.

לפני שבועיים נכתב כאן על חידוש המגעים בין דרעי לבין הזוג המלכותי בניסיון להחזיר את הגלגל לאחור ולמנוע פרסומן של קלטות לוהטות, בהן נשמע ונראה מרן כשהוא מתבטא בחריפות נגד דרעי. בפגישה ההיא, לפני שבועיים, שהתקיימה גם כן ביום השבת, קיבל דרעי הבטחה מבני המשפחה כי ייצאו בפומבי נגד אלי – בכל ביתי וכו' – ישי.

מי שטרח בשבת יאכל-אותה במוצ"ש. ההבטחה שניתנה התנדפה לה תכף במוצאי-השבת אחרי שדרעי רץ לספר לחבר'ה מוקדם מדי. בראיון ל'מטה' בערוץ 10 חשף יו"ר ש"ס כי בני משפחת מרן יחתמו בקרוב נגד אלי ישי שפתח על-שם מרן חשבון פוליטי "בנאמנות". הפרסום המוקדם של דרעי הביא לגל לחצים על הבן והכלה שעשו את מה שהם נהגו תמיד במצבים קשים: החתימו דרכונים והמריאו לחו"ל. אחרי מאורעות השבוע החולף, ייתכן מאוד שבקרוב הם ייצאו להמראה ארוכה עד לאחר הבחירות.

מאז ועד לסופ"ש שעבר המלחמה נגד הפצת הקלטות נוהלה באותה אובססיביות שגילה מנהיג צפון קוריאה במאבקו נגד פרסום הסרט 'ראיון סוף'. בליל שבת האחרון, כשגברו השמועות על יציאה קרובה לאקרנים, שב דרעי והופיע במעונם הזמני של הבן יקיר ורעייתו ברחוב הקבלן 45. בשיחה הזאת, הוא שב והעלה את בקשתו כי בני הבית יחתמו על מכתב נגד "הנאמן". במהלך השיחה שבו והוזכרו כמובן, וממש לא דרך אגב, ההקלטות השמורות בארכיון. הרב משה והרבנית יהודית לא הסגירו דבר אך נתנו לדרעי להבין כי מבחינתם, הכספת נעולה וחתומה.

ומי הופיע למחרת היום לאחר תפילת השחרית? לא אחר מאשר יו"ר 'העם איתנו' (החל מהשבוע, לא כולל בני המשפחה) אלי ישי. הנאמן בכבודו ובעצמו, לא הפקיר את הזירה, ממש כמו בימים ההם כשדרעי וישי התחרו זה בזה על מאכלי השבת המכושפים של הרבנית יהודית. ישי ביקש מבני הזוג שלא ייצאו נגדו בפומבי ונימוקו בפיו: "מעולם לא דיברתי בכם סרה גם כשהדחתם אותי, אז עכשיו שגם אתם תצאו נגדי?".

עיתוי המפגשים של דרעי וישי ותזמונם לשבת דווקא לא היה מקרי. למרות כל ההאשמות ההדדיות שהוטחו בין המעורבים לאחרונה, הרי שבעריכת הקלטה בעיצומו של יום השבת, איש מהצדדים עדיין לא האשים זה את זה. במוצ"ש התברר לדרעי מפיו של משולם נהרי שנכח בבית הכנסת ברחוב הקבלן, שאלי ישי לא רק הגיע אלא גם התכבד בעלייה לתורה. המידע הזה הדליק אלף נורות אדומות והזניק את אריאל אטיאס לבית משפחת יוסף כדי לנסות ולנטרל את השפעת ישי. לדברי כמה מהגורמים המעורבים ייתכן ואטיאס הואיל לישי יותר משסייע לדרעי.

ולמרות זאת, התחושה של ראשי ש"ס במוצאי-שבת הייתה שהעניינים לא יוצאים מכלל שליטה. חלפו 24 שעות והתברר להם כי הם ניהלו מו"מ מול האיראנים, בשעה שהפצצה הגרעינית כבר הייתה בידי דאע"ש, מוכנה לשיגור.

פרסום ההקלטה אילץ את בני המשפחה להתייצב על קברו של האב הגדול ולומר ביחד קדיש יתום. על הקשר עם אלי ישי, על זכרו של מרן, ואולי גם על ש"ס. ק-ל מלא רחמים.

ולאן נעלמו הרבנים האחרים? צלם: יעקב כהן צילום: ולאן נעלמו הרבנים האחרים? צלם: יעקב כהן
ולאן נעלמו הרבנים האחרים? צלם: יעקב כהן

עין רואה
בשבועיים האחרונים היה מי שהציע לדרעי ליזום ולפוצץ בעצמו את דבר קיומה של הקלטת. אלא שהפוליטיקאים שלנו אחוזים בחרדה הקמאית מפני תקדים האקט האובדני של ביבי ב-93', כאשר רץ לאולפן 'מוקד' ופוצץ בעצמו את פרשת הקלטת הלוהטת. כמובן שאין מה להשוות בין התכנים, אבל הלקח מני אז נלמד: אל תפרסם על עצמך, מה שטרם פורסם על ידי אחרים.

אבל בסוף זה התפוצץ ובקול רעש גדול בשעה 20:00 על במת התיאטרון הראשית של המדינה. למי מהקוראים שטרם צפה בקלטת מטעמי דת ומצפון להלן התקציר: נראים בהקלטה, בנו של מרן הרב משה, ולצידו נשמעת כלתו הרבנית יהודית (להלן: "המקליטים"). נאמנו של מרן ר' צבי חקק מקריא בפני הגר"ע יוסף את כתבתו של אבישי בן חיים משנת 2008 שכותרתה, בשם דרעי: "בקיץ אני חוזר". מרן ספון בכורסתו, לצידו חקק והמקליטים שמקריאים לו עוד ועוד קטעים מקוממים ולוחצים על כל הכפתורים הלא-נכונים.

מראה הנאמן שבוחר את הקטעים המקוממים בכתבה ומקריא דווקא אותם למרן, מעורר מחשבות נוגות בקרב כל מי שחונך על ברכי אמונת חכמים. מספרים לדאבוננו, שזה קורה גם בבתים אחרים, מכל העדות והחוגים. מה נגיד לילדים כשישאלו, מה נסביר לתלמידים כשיתמהו?

בהקלטה עצמה, מרן כדרכו, מפרק אחת לאחת בשפה ברורה לכל נפש את טיעוני החזרה של דרעי. הוא מבהיר כי בניגוד לישי שמציית לו בכל - דרעי היה עצמאי, מסביר שהחזרתו תבריח כ-30 אחוזים ממצביעי ש"ס שמאמינים לבית המשפט, ובעיניהם דרעי הורשע בשוחד ובגניבה, ולקינוח מדביק לדרעי את אוסלו ואת התואר "רשע", ומבטיח כי לא יבגוד באלי ישי.

אלי ישי הסביר, הרבה לפני שפורסמה ההקלטה ברבים, שעמדתו האמיתית של מרן, היא זו שבאה לידי ביטוי אז, ב-2008, כשהיה במלוא כוחו ובשיא תפארתו. אליבא דישי, ההדחה ב-2013 נכפתה על מרן, וגם לכך יש בידיו אסמכתאות מישיבת מועצת החכמים האחרונה במהלכה הודח, ומשיחות שניהל עם מרן הגר"ע על מיטת חוליו. כך נחשף פרצופם של הנאמנים. בשעה שההמונים מחוץ לבית החולים זעקו ואמרו תהילים, המקליטים לא חדלו מלאגור חומרים.

במחנה דרעי טוענים, כי אי אפשר להיאחז רק במרן מודל 2008 ולהתעלם ממה שאמר באותה פשטות ובאותה בהירות בפני קהל רב בשנת 2013, אחרי שהחזיר את הפיקדון לדרעי והדיח את ישי. לשונו העשירה של מרן הצליפה לא אחת במנהיגי המדינה. את ביבי הוא כינה עז עיוורת, את ברק שועל עיוור ועוד כהנה וכהנה דימויים מעולם החי והמת-החי ('באנה בראש' לשרון, כזכור). זה לא מנע ממנו לשבח אותם ולקבלם בביתו ביום המחרת, והתחושה הייתה שהוא עצמו לוקח את דבריו בפרופורציה ומבקש שכך יעשו גם שומעי לקחו. (נכון. בניזרי היה מנסח זאת הרבה יותר טוב).

אי אפשר גם להתעלם מהסיבות הטובות שהיו למרן לבצע את המהלך. בין 2008 ל-2013 ישי ממש לא הסתמן כלהיט. במערכת הפוליטית הוא נחשב לאוד מוצל מאש. העשן מהכרמל עדיין דבק בבגדיו והתחושה הייתה שבמשך 13 שנה הוא הצליח לכל היותר לשמר את הקיים. במבט לאחור, בתום שנת האבל שעברנו, חייבים להודות שגם זו הייתה משימה בכלל לא פשוטה, אבל בל נשכח שלאלי ישי היה את מרן, מה שאין לדרעי כיום.

אם יש ספק מה באמת חשב מרן ב-2013, הרי שאין ספק מה הוא היה אומר כיום ב-2015. כל הכינויים שהרעיף מרן על ראשי-ממשלות ישראל ועוד, היו נשזרים בדרשה אחת לראשו של מדליף ההקלטות.

משולה ועד יהודית
אי אפשר לסיים את השבוע, בלי לחשב את המסלול שעשתה הקלטת, מאולפני ההקלטה ברחוב הקבלן עד לאולפני הצילום בנווה אילן. זכות היוצרים ברורה, ומדובר בזוג המקליט שיזם את ההסרטה ודובב את מרן. גם אתר הפרסום בערוץ 2 גלוי. כעת נותרה רק השאלה, כמה ידיים, אם בכלל, עברה ההקלטה עד שפורסמה.

בני משפחת יוסף חייבים לספק הסברים. ראשית, לעצם קיומה של הקלטת ותיעוד דברי מרן הגר"ע זצ"ל. "לא הייתה לנו ברירה", אמרה השבוע הרבנית יהודית יוסף, "האשימו אותנו שאנחנו הדחנו את דרעי, שאנחנו לא מאפשרים לו לחזור. היינו חייבים שיהיה לנו תיעוד שיפריך את ההאשמות".

בראיון שערכתי עמם לגיליון חג הפסח האחרון, סיפרו הרב משה והרבנית יהודית כי מרן תועד במשך 24 שעות ביממה לצרכי אבטחה. השבוע התברר כי אכן היו אלו צרכי אבטחה, אך לא אבטחתו של האב הגדול בחייו, אלא אבטחתם של הבן והכלה לאחר הסתלקותו.

חייבים לציין לזכותם, שהם אינם היחידים. תופעת ההקלטות בבתיהם של גדולי ישראל על-ידי בנים ונכדים היא רעה חולה שמוכרת לכל ועברה משום מה עד כה בשתיקה. רק לאחרונה רעדו אמות הסיפים כשהתברר ששולה זקן, מזכירתו הנאמנה של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, הקליטה אותו במשך שנים. והנה, כאשר נאמני הבית של גדולי ישראל עושים זאת בלי למצמץ איש לא פוצה פה.

הגיע הזמן שיקום מבוגר אחראי שיתפוס אומץ ויאמר לנאמנים לסוגיהם, מכל העדות והחוגים, עד כאן. הפיכת גדולי ישראל ממנהיגי כלל ישראל לרכושה הבלעדי של המשפחה המקורבת, מקעקעת, הורסת ורומסת את המושג דעת תורה. מה שעצוב יותר מכל, שאלו שאחראים לכך, הם לרוב - ומבלי לבצע הכללות גורפות - בני משפחות המלוכה. אוי לבושה.

קניין רוחני
נחזור לבן יקיר הרב משה ולרבנית יהודית, כי לפנינו עוד דרך ארוכה. מ'רשלנות תורמת' המיוחסת להם - לא יוכלו המקליטים להתחמק, וזאת מתוקף העובדה שהקלטת הייתה בידיהם ונשמרה במחשב המשפחתי. מי שמחזיק בידיו רובה צלפים, גם אם הוכרח לרוכשו, מחויב בשמירתו.

ועדיין נשאלת השאלה מי העביר בפועל את ההקלטה? כדי להגיע לתשובה הכי קרובה לאמת יש לבחור בהוכחה על דרך השלילה - בשיטת האלימינציה.

נתחיל עם מי שאחזו בעותק המקורי - בני משפחת יוסף. עם כל המרירות שיש בלבם על דרעי, מופרך למדי להניח שיש להם אינטרס להעביר תיעוד שבו הם נראים ונשמעים כמי שמנסים "לבשל" הקלטה ומפצירים במרן לדבר למצלמה. "אם היינו רוצים לפרסם הקלטות, לא היינו צריכים ללכת כשש שנים לאחור, וגם לא לשלוף את ההקלטה הזאת, יש בידינו חומרים הרבה יותר קשים", אומר אחד מבני המשפחה. וואלה. משכנע.

לטענתם, ההקלטה הועברה לאלי ישי על-ידי נאמן הבית הרב צבי חקק, לפני כארבע שנים, כאשר ישי היה האיש שעל פיו נשק כל דבר. לפני שבועיים אף פורסם במדור זה, כי במסגרת הניסיון לשמור את ההקלטות ברשות בני המשפחה, הוחתם חקק בשעתו על מסמך בו הוא מתחייב לשמור על זכות היוצרים לבני המשפחה. ממש, קניין רוחני.

אלא שגם צבי חקק, מכחיש בתוקף כי הוא-הוא מדליף המידע. בהתחשב בעובדה שגם דמותו מתועדת יתר על המידה, סביר להניח שהיה נוח לו להעביר הקלטה אחרת שבה לא נשמע קולו, ואם בכל זאת נשמע – בדומיננטיות פחותה מזו שמתועדת בהקלטה.

נותרנו עם אלי ישי, שגם הוא כמובן מכחיש בגרון ניחר מקריאות 'מרן, מרן'. בסביבתו מספרים על כך שההקלטה הייתה בידיו כבר חודש ימים ולמרות זאת נמנע מלפרסמה בהוראת הגר"מ מאזוז. אבל מה שנכון היה לפני כחודש השתנה במהלך השבת האחרונה, כאשר נשיא מועצת החכמים כינה את ישי כמי שעזב את ש"ס והלך ל"בית הכיסא". אלי ישי, מנסה לרסס במטהר אוויר, אבל לא משנה מה יעשה – ריח הדלפת הקלטת נודף מכיוונו.

הטייס המלזי
מאז הכריז על הקמת מפלגתו, ישי הפתיע כשהצליח להוביל ולא להיגרר. המסר שמושמע בהקלטה מתחבר היטב לקו של ישי המנסה לבדל עצמו כביביסט מול דרעי הבוז'יסט. כשמרן הגר"ע יוסף נשמע מדבר בהקלטה על אוסלו ומייחס זאת לדרעי, "הכל הוא. לא רציתי להתערב בדבר, הוא יודע יותר", האג'נדה של ישי נגד דרעי מקבלת חיזוק. 'פושעי אוסלו לדין תורה' בגרסת ישי.

אבל מה שחשוב בעיני ישי, וכל מי ששוחח עמו לאחרונה עמד על כך מקרוב, זו יצירת הכאוס בקרב המצביעים באשר לדעת מרן בנוגע לאיוש ההנהגה. בסביבתו של ישי האמינו שהדלפת הקלטת תגרום לכל מי שאמר לעצמו עד כה "גם אם ישי עדיף בעיני אישית, קיבלנו דעת מרן שהכריע בעד דרעי", לחשוב פעמיים. אם כך חשב מרן על דרעי ב-2008 ואם גילה אז דעתו, בעודו בשיא כוחו, כי לא יבגוד בישי - כלשונו, אז למה שאני, המצביע הפשוט, אעשה זאת במקומו?

למרות שבידי הנהגת ש"ס הוכחות ליד הבוחשת של מקורבי ישי, מתעקשים בסביבתו של ישי שידם לא הייתה במעל. שם מבינים שהאפקט עלול לחזור אליהם כבומרנג, אך גם להם, כמו לקודמיהם האמורים לעיל, יש הסברים: "הקלטה כזאת מפוצצים, אם בכלל, יום-יומיים לפני הבחירות, כמו שעשו יועצי ברקת לפרוש עם הדרשה המתסיסה שנשא בבעלזא שפורסמה ערב הבחירות לעיריית ירושלים", אומרים בסביבת ישי. שם מצביעים גם על העובדה המשפטית ולפיה פרסום קלטת שכזאת מתבצע רק אחרי קבלת הסכמה מוקדמת מבעל/ת זכויות היוצרים, ולא מדובר באלי או בציפי ישי.

הטייס ישי לא חדל ללהג לפני המראת הרשימה החדשה. הוא דימה בסימולאטור מצבי התרסקות וסיפר לכולנו על מעללי הקופסה השחורה. כשהקופסה נשלית לבסוף ממעמקי האוקיינוס ביחד עם שברי המטוס, הוא אינו יכול להיתמם ולשאול מדוע ההתרסקות מיוחסת דווקא אליו. אריה דרעי אומנם ספג פגיעה ישירה אבל גופו של ישי מנוקב ברסיסים. ישי הבין זאת באיחור, אבל יכול להיות שזה מאוחר מדי עבור הפוליטיקה החרדית כולה.

טורו של אבי בלום מתפרסם ב'קו עתונות'
ישי דרעי קופסה שחורה מדליף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 74 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד