כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

פסיקה תקדימית: זיופי יודאיקה יושמדו

הפסיקה ניתנה בעקבות תביעת זכויות יוצרים של דורית קליין, על מוצר הדגל הייחודי 'אם אשכחך ירושלים'

פסיקה תקדימית: זיופי יודאיקה יושמדו

פרשיית זיופים מסעירה את שוק היודאיקה: בית המשפט הורה השבוע בפס"ד שניתן בהסכמה, להסיר מהמדפים להשמדה את כל הזיופים של מוצר הדגל הפופולארי 'האותיות המרחפות' "אם אשכחך ירושלים".

הזיוף של יצירת היודאיקה של דורית קליין "אם אשכחך ירושלים" ב'אותיות מרחפות', במבט ראשון, דומה למקור, אך הצרכנים יגלו את ההבדלים ברמת העיצוב ובאיכות המוצר. מדובר ביצירת הדגל המוכרת של המותג היוקרתי 'דורית יודאיקה', יצירה לכבודה של ירושלים, שעיצובה ארך זמן רב ואינספור גרסאות, עד להשקתה בערב יום ירושלים לפני 5 שנים.

דורית קליין, היא ילידת הארץ, בת לפלמ"חניק ולירושלמית שורשית, "כאשה שומרת מצוות עולם האמנות היהודית היה תמיד קרוב ללבי... אני מודה לבורא עולם על מתנת שמים שקבלתי, על היכולת לבטא וליצור", היא כותבת באתר האינטרנט שלה. על הזיופים היא אומרת: "ההרגשה לגלות שזייפו את המוצר זה כאילו גזלו ממני ילד שילדתי".

תמיכה ערכית עקרונית שאבה דורית מהרב שלמה אבינר, שבשו"ת סמס שהועבר אליו בשבוע האחרון, נשאל: האם מותר לקנות יודאיקה מזויפת? האם רק המזייף מפר זכויות יוצרים או גם הקונה? האם יש חומרה מיוחדת ביודאיקה ותשמישי קדושה מזויפים? והשיב: "וודאי אסור. יש זכויות יוצרים, והפרתן היא סוג של גניבה. ולכן לקונה יש דין קונה מן הגנב, שהוא מסייע לגניבה, כי אם אף אחד לא יקנה אז הזייפן יחדל, כדברי חז"ל: 'לא העכבר גונב אלא החור גונב'. ואם זה לקיום מצווה, זה יותר חמור, מדין מצווה הבאה בעבירה, שהמצווה לא מבטלת את העבירה, ולפעמים העבירה מבטלת את המצווה ולפעמים המצווה הופכת לעבירה". פסיקה זו של הרב אבינר, מצטרפת לפסיקותיו הקודמות המגנות על זכויות יוצרים, כנגד צריבת דיסקים והורדת שירים, סרטים ומשחקים.

תביעה חדשה בגין זיופים על סך חצי מיליון ש"ח הוגשה אתנול (ג) לביהמ"ש וחומרים על זיופים נוספים מצויים בחקירה.

פרקליט 'דורית יודאיקה', עו"ד גלעד קורינאלדי הנחשב מומחה לזכויות יוצרים, מציין: "להשמדת הזיופים חשיבות הרתעתית: ידע כל זייפן - שיש דין ויש דיין".

מסקר מקוון שערכה 'דורית יודאיקה' בין צרכניה עולה, שאנשים רוכשים יודאיקה לא רק משיקולים אסתטיים אלא גם כדי להשרות אוירה וברכה בבית, ושהציבור תופס זיוף יודאיקה כמעשה חמור וכגנבה. יצירת היודאיקה הפופולארית לפי הסקר הינה קישוטי קיר, והאירוע בו נותנים הכי הרבה אנשים מתנת יודאיקה זו חתונה וחנוכת הבית. לפי הסקר, מרבית האנשים מחזיקים בביתם בממוצע 7 פריטי יודאיקה.
יודאיקה זיוף עתיקות יוצרת בית משפט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד