י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
להפעיל לחץ על נתניהו

שאלת "היום שאחרי" | הבכיר האמריקני שנחת בישראל

הממשל האמריקני ממשיך להתעקש על "היום שאחרי" תוך כדי הלחימה, בניגוד לראש הממשלה נתניהו שמנסה לדחות את השאלה ליום שאחרי המלחמה. בישראל נחתה היום משלחת בראש עומד פיליפ גורדון, היועץ לביטחון לאומי של סגנית הנשיא קמלה האריס

שאלת "היום שאחרי" | הבכיר האמריקני שנחת בישראל

בין ממשלת נתניהו לממשל ביידן יש מחלוקת בנוגע ל"יום שאחרי" ברצועת עזה. ראש הממשלה בנימין נתניהו התבטא כמה פעמים בהצהרותיו לתקשורת כי אינו מוכן שהרשות הפלסטינית תהיה מעורבת בניהול רצועת עזה בטענה שמי שלא גינתה את הטבח ולא זנחה את דרך הטרור תשלוט שם. עם זאת, בפעמים אחרות אמר נתניהו כי הרשות הפלסטינית "במתכונתה הנוכחית" לא תוכל להיות מעורבת בניהול רצועת עזה.

ברקע המחלוקת מדווח העיתונאי ברק רביד ב'וואלה' כי משלחת של בכירים בבית הלבן הגיעה היום לישראל כדי לדון על סוגיית "היום שאחרי" המלחמה בעזה והמדיניות שארה"ב רוצה לקדם בנושא הישראלי-פלסטיני. ולמה זה חשוב; כי ממשל ביידן מעוניין שישראל תחשוב כבר כעת על "היום שאחרי" המלחמה בעזה ותיישר את המדיניות שלה בהתאם – גם בנוגע להמשך המבצע הצבאי.

לפי הדיווח של רביד, בראש המשלחת האמריקנית יעמוד פיליפ גורדון - היועץ לביטחון לאומי של סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס. הוא צפוי להיפגש עם היועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי, עם השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר ובכירים ישראלים נוספים. גורדון יבקר גם ברמאללה וייפגש עם הנשיא הפלסטיני אבו מאזן.

גורדון יגיע לישראל מדובאי לאחר הביקור שקיימה שם האריס כדי להשתתף בוועידת האקלים. סגנית הנשיא האריס נפגשה בדובאי עם נשיא איחוד האמירויות מוחמד בן-זאיד, מלך ירדן עבדאללה ונשיא מצרים אל-סיסי ודנה עמם במצב בעזה. היא גם שוחחה בטלפון עם אמיר קטאר שייח' תמים אל-תאני.

בהצהרה לתקשורת בדובאי ביום שבת הציגה סגנית הנשיא האריס את עקרונות הממשל האמריקני ליום שאחרי המלחמה: עזה לא תהיה בסיס להתקפות טרור נגד ישראל, לא תהיה עקירה של פלסטינים מהרצועה, לא יהיה מצור על הרצועה, לא יהיה כיבוש מחדש של עזה ולא יהיה צמצום של שטח הרצועה.

האריס אמרה כי ארה"ב רוצה לראות איחוד בין עזה לבין הגדה המערבית תחת הרשות הפלסטינית "שצריכה לעבור התחדשות" – להתנהל לפי רצונות העם הפלסטיני, בהתאם לשלטון החוק וללא שחיתות. סגנית הנשיא אמרה עוד כי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית צריכים להתחזק כדי שיוכלו לקחת אחריות בעתיד על רצועת עזה. "חייבים להיות סידורי ביטחון שיהיו מקובלים על ישראל, על תושבי עזה, על הרשות הפלסטינית ועל השותפים הבינלאומיים", היא אמרה.

ביום ראשון שוחחה סגנית נשיא ארה"ב, קמלה האריס בטלפון עם נשיא מדינת ישראל יצחק הרצוג ועם יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן), עדכנה אותם על שיחותיה עם המנהיגים הערבים בדובאי ועל הגעתו של גורדון לשיחות בישראל וברשות הפלסטינית.

ג'ו ביידן בנימין נתניהו מלחמת חרבות ברזל עזה אבו מאזן הרשות הפלסטינית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד