י' אייר התשפ"ד
18.05.2024
התכנון לקח שנים

ה'גארדיאן': חמאס הסתייע במרגלים בתוך בסיסים צבאיים

בין המסמכים שהתגלו אצל חמאס היתה מפה יסודית של בסיס צבאי ישראלי, מפורטת יותר ממה שהיה נדרש על ידי צה"ל עצמו. חיבור מפה כזו יכול היה להיעשות רק באמצעות "ידע פנימי" כמעט בוודאות של מרגל חמאס. כך בדיווח מדהים בבריטניה

ה'גארדיאן': חמאס הסתייע במרגלים בתוך בסיסים צבאיים
מחבלי חמאס צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90

חמאס עסק בתכנון הטבח והפריצה והשתלטות על ישובים וקיבוצים במשך שנים, ראשי הארגון שרטטו מפות מפורטות בעזרת מרגלים בתוך ישראל לקראת הפיגוע ב-7 באוקטובר, כך עולה מבחינת כמויות אדירות של טלפונים, מחברות ומסמכים שנתפסו אצל מחבלים בשדה הקרב ובעזה.

קצין ישראלי בכיר אמר לעיתון ה'גארדיאן' הבריטי, כי הצבא בודק את כל הגילויים לאחר ה-7 באוקטובר, כדי להבין את "תוכניות התקיפה וההגנה של חמאס", להשיג מודיעין מבצעי ולהבין טוב יותר את משנת חמאס, לאחר שהצבא נתפס לא מוכן בלשון המעטה ב-7 לאוקטובר.

הגילויים האחרונים מדגישים עד כמה מערכת הביטחון בישראל הבינה מעט מאד את היכולות של חמאס לפני המתקפה ואת הכמות העצומה של סימנים או רמזים שהוחמצו או לא קיבלו יחס.

בשבוע שעבר דיווח ה"ניו יורק טיימס" כי גורמים ישראלים ראו תוכנית קרב בת 40 עמודים של המתקפה הסופית של חמאס, אך היא לא התקבלה כאמינה מכיוון שהיא היתה "קשה מדי לחמאס לביצע". גם אזהרות של תצפיתניות בצה"ל, לא נלקחו ברצינות.

בין המסמכים שהתגלו הייתה מפה יסודית של בסיס צבאי ישראלי, ככל הנראה מפורטת יותר ממה שהיה נדרש על ידי צה"ל עצמו. חיבור מפה כזו יכול היה להיעשות רק באמצעות "ידע פנימי" כמעט בוודאות של מרגל חמאס אמר מקור מודיעין ישראלי ל'גארדיאן'.

במחשבים ניידים ובמחברות בכתב יד התגלו תוכניות של חמאס להתמקד במקומות צבאיים ובנקודות מפתח במרכז ישראל, מה שמצביע על כך שלארגון או היה שאיפות לחדור עשרות קילומטרים בתוך המדינה ברגע שהמחבלים יקבלו הוראה לפרוץ את הגדר.

הפירוט וההיקף העצום של המידע שנמצא הובילו למסקנה שחמאס עסק ב"שנים של תכנון" מאמץ שצה"ל וסוכנויות ביון ישראליות אחרות פשוט לא הצליחו לקחת ברצינות כאיום.

ב-7 באוקטובר נשאו מחבלי חמאס טלפונים ניידים עם כרטיסי סים ישראליים ומכשירי קשר, כך שהיה להם יותר מאמצעי תקשורת אחד.

לפי הערכות, כ-3,000 מחבלי חמאס השתתפו במתקפה חוצת הגבולות, וכ-1,500 חוסלו בשלב הראשוני של הלחימה. אבל התגובה הצבאית הישראלית הייתה כה איטית, שבמקרים מסוימים לקח לצבא שעות רבות להגיב, חלק ממחבלי חמאס הסתובבו חופשיים במשך ימים.

אמנם היו סימנים להיערכות חמאס, אבל היה גם אלמנט של הרגע האחרון. ישראל מאמינה שרוב מחבלי חמאס קיבלו מידע לקראת התקיפה המיועדת רק ברגע האחרון.

רבים מהפריטים שנמצאו במכוניות ששימשו את חמאס היו מזכרות אישיות או משפחתיות. הצבא גם מצא מפה של חלק מעזה, עם חורי כדורים, שחשפה אתרים צבאיים של חמאס שלא היו ידועים עד כה. בנוסף התגלו פרטים על מחסני תחמושת ומדריך לייצור נשק בבית.

לעיתונאים זרים הוצגו אתמול מגוון רחב של מסמכים ופריטים אחרים שנתפסו אצל חמאס, בנוסף לקומץ שפורסמו בפומבי. הכתבים התבקשו שלא לתאר את החומר הנוסף במדויק מדי, ולהשמיט מידע כגון מיקומים מסיבות ביטחוניות.

אחד המסמכים שפורסם נכתב בכתב יד אך שוחזר ממחשב נייד. הוא מפרט תוכנית לתפיסת עמדת פיקוד של צה"ל קרוב לגדר הגבול עם עזה, כולל פירוט של כמות הנשק בבסיס ומפה ידנית מצויירת של מקום היעד.

מסמכים אחרים, שפורסמו אף הם, מוכיחים כי חמאס ראה ערך בלקיחת בני ערובה. אחת מהן מתוארת על ידי צה"ל כ"כיצד לקחת בני ערובה". למחבלים נאמר "להרוג את הגורמים שעושים צרות ואת כל מי שמנסה לברוח".

 

חמאס עזה מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד