י"ד אייר התשפ"ד
22.05.2024
לא התקבלה החלטה סופית

ישראל שוקלת להציף את מנהרות עזה במי ים

ישראל שוקלת תוכנית מיוחדת במיוחד בלחימה מול חמאס. להציף את המנהרות בעזה במי ים. המהלך עלול לגרש את מחבלי חמאס החוצה, אך מאיים לפגוע באספקת המים המתוקים של עזה ולפגוע בתשתיות

ישראל שוקלת להציף את מנהרות עזה במי ים
לוחמי צה"ל במנהרת חמאס צילום: דובר צה"ל

ישראל הרכיבה מערכת של משאבות גדולות שבה היא תוכל להשתמש כדי להציף את רשת המנהרות העצומה של חמאס מתחת לרצועת עזה במי ים, טקטיקה שעלולה להרוס את המנהרות ולהרחיק את המחבלים ממפלטם התת-קרקעי, אך גם לאיים על אספקת המים של עזה, כך דיווח ה'וול סטריט ג'ורנל'.

על פי הדיווח, צה"ל סיים להרכיב משאבות מי ים גדולות, כקילומטר אחד צפונית למחנה הפליטים שאטי בסביבות אמצע החודש שעבר. כל אחת מחמש משאבות שנבנו, יכולה לשאוב מים מהים התיכון ולהעביר כמות עצומה של מים בשעה לתוך המנהרות, ולהציף אותן תוך שבועות.

ישראל הודיעה לראשונה לארה"ב על האופציה בתחילת החודש שעבר, מה שגרם לדיון על ההשפעה מול הערך הצבאי של השבתת המנהרות, כך אמרו גורמים רשמיים.

גורמים אמריקנים אמרו שהם לא יודעים עד כמה ישראל קרובה לביצוע התוכנית. ישראל לא קיבלה החלטה סופית להתקדם, וגם לא שללה את התוכנית.

כמה פקידים אמריקאים הביעו באופן פרטי דאגה מהתוכנית, בעוד שגורמים אחרים אמרו שארה"ב תומכת בהשבתת המנהרות ואמרו שאין בהכרח התנגדות אמריקאית לתוכנית. ישראל גילתה עד כה כ-800 מנהרות, אם כי רשת המנהרות גדולה יותר.

תהליך של הצפת המנהרות שנמשך שבועות ארוכים יאפשר למחבלי חמאס, ואולי לחטופים, לצאת החוצה, כך אמר אדם שמכיר את התוכנית. לא ברור אם ישראל בכלל תשקול להשתמש במשאבות לפני שחרור כל החטופים מעזה.

"אנחנו לא בטוחים עד כמה השאיבה תהיה מוצלחת מכיוון שאיש אינו יודע את פרטי המנהרות והאדמה שסביבן", אמר מקור לעיתון. "אי אפשר לדעת אם זה יהיה יעיל כי אנחנו לא יודעים איך מי ים יתנקזו במנהרות שאף אחד לא היה בהן".

ההתלבטות להציף את המנהרות ממחישה את האיזון שעל כוחות ישראל לעשות בין חתירה למטרות המלחמה לבין הלחץ הבינלאומי האינטנסיבי העומד בפניהם להגן על אזרחים.

גורם בצה"ל סירב להתייחס לתוכנית ההצפות, אך אמר: "צה"ל פועל לפירוק יכולות הטרור של חמאס בדרכים שונות, תוך שימוש בכלים צבאיים וטכנולוגיים שונים".

חמאס משתמש במנהרות כדי להסתתר, לנוע בין בתים בעזה ולהחזיק חטופים. חלק מהמנהרות המתוחכמות יותר נבנו בבטון, מכילות קווי חשמל ותקשורת, והן גבוהות מספיק כדי שגבר בגודל ממוצע יעמוד בהן.

גורמים אמריקאים לשעבר המכירים את הנושא אישרו כי גורמים ישראלים ואמריקאים דנו בהצפת המנהרות במי ים, אך אמרו כי אינם יודעים מה המצב הנוכחי של התוכנית.

הפקידים לשעבר אמרו שמבצע כזה יעמיד את ממשל ביידן במצב קשה ואולי יביא לגינוי עולמי, אך אמרו שזו אחת האפשרויות היעילות הבודדות להשבית לצמיתות את מערכת המנהרות של חמאס שנמתחת על פני כ-450 קילומטרים.

מצרים השתמשה ב-2015 במי ים כדי להציף מנהרות שהופעלו על ידי מבריחים בגבול רפיח עם עזה, מה שגרם לתלונות של חקלאים סמוכים על יבולים שניזוקו.

 

מנהרות החמאס מלחמת חרבות ברזל חמאס עזה ארצות הברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד