כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
הצלחה יוצאת דופן

התלמידות החרדיות עקפו את בנות החמ"ד

הבנות החרדיות הן הכי טובות בישראל בקריאה, והצליחו לעקוף בנקודה אחת את הבנות שלומדות בחינוך הממלכתי במתמטיקה. במדעים החרדיות עקפו את בנות החמ"ד. הבנים החרדים לא השתתפו במחקר

התלמידות החרדיות עקפו את בנות החמ"ד
אילוסטרציה צילום: Pixabay

הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה) פרסמה היום את נתוני המחקר הבין-לאומי פיזה (PISA) שנערך בישראל בשנת 2022. במחקר השתתפו כ-60,000 תלמידים בני 15 מ-81 מדינות.

הנתונים משקפים ירידות חדות מאוד במצבן של כל המדינות, אך תלמידי ישראל הצליחו לשמור על יציבות בקריאה, במתמטיקה ובמדעים. במדרג המדינות שהשתתפו, ישראל עלתה מהמקום ה-37 למקום ה-30 בקריאה, ולראשונה, הישגי ישראל בתחום דומים לממוצע ה-OECD. במתמטיקה ובמדעים נרשם שיפור קל במיקום היחסי של ישראל (למקום ה-37 במדעים וה-38 במתמטיקה), והממוצעים נותרו נמוכים מממוצעי ה-OECD.

אחד הדברים הבולטים עליהם מדווחת ראמ"ה, בניהולו של ד"ר גל אלון, הוא על העלייה בדירוג הבנות החרדיות. הבנות החרדיות הציגו יציבות בהישגים ב-2022 לעומת 2018. אבל, לאור הירידות החדות בהישגי הבנות בכל העולם, והירידות בהישגי הבנות גם בישראל, הבנות החרדיות מובילות את ישראל ב-2 מתוך 3 תחומים (קריאה ומתמטיקה). בשניהם הן קיבלו ציון גבוה מזה של ממוצע מדינות ה-OECD.

בקריאה הציון הממוצע של הבנות החרדיות הוא 522, לעומת ציון ממוצע של 488 ב-OECD, של 510 בחינוך הממלכתי ושל 494 בחמ"ד. במתמטיקה הציון הממוצע של הבנות החרדיות הוא 474, לעומת 468 בממוצע במדינות ה-OECD, של 473 בחינוך הממלכתי ושל 454 בחמ"ד. בהשוואה ל-2018, כלל הבנות בישראל ירדו. הירידות בולטות במיוחד בקרב הבנות הלומדות בחינוך הממלכתי-דתי (ירידה של כ-25 נקודות בכל שלושת התחומים).

הבנים החרדים לא השתתפו במחקר פיזה. בדו"ח המחקר שפרסמה ראמ"ה נכתב שרק 190 בנים חרדים מ-7 מוסדות הסכימו להשתתף בו (לעומת 635 בנות חרדיות), ולכן לא ניתן לדווח על מצב הבנים החרדים בנפרד. מחקר פיזה ידוע בכך שהוא בוחן יותר את מיומנויות התלמידים ולא את רמת הידע שלהם. לכן ייתכן מאוד שגם הבנים החרדים יצליחו להגיע להישגי הבנות, לאור המיומנויות הגבוהות הנדרשות ללימודי יהדות עד לגיל 15.

במחזור המחקר הנוכחי השתתפו כ-625,000 תלמידים מ-81 מדינות וישויות כלכליות מרחבי העולם. בישראל השתתפו במחקר 6,251 תלמידים מ-193 בתי-ספר, המהווים מדגם ארצי מייצג.

השר במשרד החינוך חיים ביטון הגיב על התוצאות: "מדובר בהישגים דרמטיים, עוד בטרם כניסת רפורמת 'אופק חדש' לרשתות, התוצאות של מחקר פיז"ה מוכיחות ולא בפעם הראשונה שהטענות כאילו אין לימודי ליב"ה ברשתות הן שיקריות! בעיקר בשל העובדה שכ75% מהלומדות ברשתות הן בנות. נתוני המחקר מהווים מראה לחברה הישראלית וקובעים, שמוסדות החינוך החרדיים עומדים בסטנדרטיים בינלאומיים גם בנושא הפיקוח על רמת הלימודים והתוצאות מדברות בעד עצמן. בטוחני שכניסת 'אופק חדש' לרשתות תיתן מענים לימודיים תוספתיים לכלל התלמידים שיוכיחו את עצמם גם במחקרי פיז"ה שיפורסמו בעתיד".

חרדים תלמידות תלמידים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד