כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
מקום סכנה

הכרעה של עמוד ההוראה: האם חיילים בעזה פטורים מנר חנוכה?

עמוד ההוראה הגר"י זילברשטיין התייחס אמש בשיעורו לחיילים הנמצאים ואף ישנים בשדה הקרב בעזה, האם וכיצד ידליקו נר חנוכה, והכריע שכיון שהם במקום סכנה הרי שהם פטורים מהדלקה, הפסק המלא. צפו בוידאו 

הכרעה של עמוד ההוראה: האם חיילים בעזה פטורים מנר חנוכה?
עמוד ההוראה בהדלקת נרות חנוכה צילום: שוקי לרר

תקופת מלחמת 'חרבות ברזל' לא מפסיקה לייצר שאלות מרתקות ודילמות הלכתיות מיוחדות המתחדשות מיום ליום, ובפרט בצילם של ימי החנוכה המתקרבים ובאים, כאשר עולם ההלכה התורני עוסק בסוגיות רבות הקשורות להלכות החנוכה בהקשר למלחמה בה אנו נמצאים.

על אחת מהשאלות הללו, עסק הגר"י זילברשטיין אמש בשיעורו השבועי מידי יום שני בערב, בבית הכנסת 'המרכזי' רמת אלחנן, את דבריו פתח ואמר: "מישהו בא מהצבא ושאל שאלה, אמרתי אשריכם ישראל, הוא נמצא בעזה ואין לו שמן להדליק נר חנוכה, האם אני יכול לקחת מהטנק שמן טוב להדלקה ולהדליק באיזה בית או חדר שיושן שם בעזה. אמרתי לו אין שום ספק שאתה יכול, למה, כי הרי הוא לוקח כמות לנר אחד, ולא צריך יותר מזה, וזה שווה כמה פרוטות, והצבא מעוניין שלך יהיה את הכח והסגולה הזו של נר חנוכה, ודאי שניחא להו... אין כל פקפוק בזה, אתה יכול לקחת ולהדליק, וניחא להו לאנשי הצבא שאתה תעשה כך וירווח לך ולכולם".

תוך כדי, התייחס עמוד ההוראה לעצם הנידון של הדלקת נרות חנוכה בפתח הטנק, כשהמדובר בחיילים שנמצאים כל הלילה בטנק ואוכלים וישנים שם, והביא ששאל בזמנו את חמיו מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב זצ"ל אשר פסק כי לא ניתן להדליק שם נרות חנוכה, משום שהטנק אינו עשוי לשבת וליהנות בו כמו בבית, ואם כן אין לזה שם של "בית", ואי אפשר לקיים בו מצוות הדלקת נרות חנוכה.

לאחר מכן הוסיף והפתיע הרב זילברשטיין בפסק הלכה חדש, ואמר: "האמת היא, לי נראה שהנמצא שם בעזה, בשעה שאינו יודע מהיכן יזחלו לו מחבלים, הוא פטור מנר חנוכה, זה הרי לא נחשב בית, הוא יושן שם אבל יושן על גחלים, אמרתי לו שאני חושב שלא יוצאים ידי חובה, רק אשתו בבית או שליח בביתו שידליקו עליו, והוא אינו יכול להדליק שם, הוא נמצא במצב מלחמה, ואין לו את היישוב הדעת להדליק שם וכל הזמן שקוע ומפחד במלחמה, כל רגע לשהות שם זה סכנת נפשות, הם זוחלים שם מתחת לאדמה המחבלים הללו, הם חיות רעות, לעניות דעתי צע"ג אם אתה יכול להדליק נרות אם אתה גר בחדר בעזה, נר חנוכה נעשה להודות להלל ולשבח, וכשהוא נמצא שם אינו במצב של להודות ולשבח אלא במצב של סכנה, מבקש רחמים שהוא וחבריו ישארו בחיים. אם רוצה יכול להדליק בלי ברכה, אבל לברך אינו יכול משום שהוא במקום סכנה".

את דבריו סיים עמוד ההוראה ואמר שאנו צריכים לנצל את הזמן הזה, זה זמן של ניסים, הרבה ניסים יכולים להיות, וכמבואר בפוסקים שבימי החנוכה מותר להתפלל על ניסים גלויים, כשם שזכו אבותינו בימים ההם, כך הקב"ה יעשה לנו ניסים ונפלאות בימים האלה.

מלחמת חרבות ברזל הרב יצחק זילברשטיין עזה חנוכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד