כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
מהלך ממשלתי רחב היקף

פינוי בינוי לעשרות מתחמים: עשרות אלפי דירות חדשות ייבנו

הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית איתרה 110 מתחמים המתאימים לפינוי בינוי וכוללים למעלה מ-1000 מבנים, בשטחם ייבנו כ-37,000 דירות חדשות | המתחמים דורשים סבסוד ממשלתי בהיקף של כ-10 מיליארד ₪ בתכנית רב-שנתית | תכנון של עשרות מהמתחמים החל השבוע, ויקודם בהליך ייחודי מואץ

פינוי בינוי לעשרות מתחמים: עשרות אלפי דירות חדשות ייבנו
פינוי בינוי צילום: pixsabay

בהתאם למסקנות הוועדה הממשלתית לקידום התחדשות עירונית בפריפריה, אשר אומצו על ידי קבינט הדיור, יוצא לדרך מהלך ממשלתי רחב היקף שמטרתו לאפשר התחדשות עירונית בערי הפריפריה. במסגרת מהלך זה יחודשו מאות מבנים ישנים בערים אלה, ויוחלפו בבניה חדשה לפי תקן רעידות אדמה ומיגון דירתי. 

עם השלמת עבודה מקיפה שביצעה הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית לאיתור כלל המתחמים המתאימים לפינוי בינוי בערים אלה, היא החלה השבוע בתכנון מפורט של עשרות מתחמים מתוכם, בהליך מואץ. בהתאם לניתוח הכלכלי שביצעה הרשות ביחס למתחמים שנבחרו, סבסוד כלל המתחמים שאותרו יהיה כרוך בתקציב של כ-10 מיליארד ₪, בתכנית רב שנתית, שתובא לדיון בממשלה.  

הליך האיתור בוצע בכל הערים המוגדרות כבעלות סיכון סייסמי גבוה, בשל מיקומן לאורך קו השבר הסורי אפריקני - קריית שמונה, חצור הגלילית, צפת, טבריה, בית שאן, עפולה, מגדל העמק ואילת. ממצאי עבודה זו הביאו לאיתור של 110 מתחמים המתאימים לביצוע מיזמי פינוי בינוי, הכוללים כ-1,000 מבנים, בהם כ-14,300 יחידות דיור, אשר יוחלפו בכ-37,000 יחידות דיור חדשות בתום ביצוע הליך ההתחדשות.

במסגרת הליך האיתור, שנערך על ידי צוותי תכנון של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית בשיתוף עם מפ"י ופיקוד העורף, ובתיאום עם מחוז צפון במינהל התכנון ועם מהנדסי הרשויות המקומיות, אותרו תחילה כל המבנים שנבנו שלא לפי תקן רעידות אדמה. לאחר ניתוח המאפיינים של כל מתחם, סומנו מתוכם המתחמים המתאימים לפינוי בינוי, במטרה להביא לחידוש מתחמים רחבים ככל הניתן בערים אלה.

התכנון והביצוע של המתחמים המתאימים לפינוי בינוי יחל באופן מיידי, ויתבצע באופן מדורג, שיאפשר לרשויות המקומיות להתמודד עם ההשפעות של מיזמים בהיקף זה. תעדוף העבודה על המתחמים נקבע על פי מספר שיקולים ובהם חשיבות המתחם בעיר, עצימות הסיכון הסייסמי, קיומם של מבנים מסוכנים במתחם, מספר יחידות הדיור המתווספות והמחודשות, המימון הממשלתי הנדרש לצורך מימוש המתחם ועוד. 

בהתאם לדירוג זה, החלה השבוע הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית בתכנונם של 25 מתחמים מתוך 110 המתחמים שהוגדרו, הכוללים סה"כ 4,241 יחידות דיור, אשר יוחלפו ב-14,946 יחידות דיור חדשות בתום ביצוע הליך ההתחדשות. עם תחילת שנת 2024 תחל הרשות בתכנונם של 30 מתחמים נוספים, וכל זאת לצד 12 מהמתחמים אשר תכנונם מקודם כבר היום, באמצעות יזמים פרטיים. 

בנוסף, בהתאם לסיכום בין הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ולמינהל תכנון, לאור החשיבות האסטרטגית של המהלך, יקים מינהל התכנון צוות ייחודי לקידומם של מתחמים אלה במחוז צפון, ויקדם את אישור התכניות בהליך תכנון מקוצר.  

 

 

נדל"ן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד