י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
נחשף בוועדת הפנים

נתונים מטרידים על ירידה בהתחלות בניה

יו"ר ועדת הפנים ח"כ יעקב אשר בביקורת קשה על משרד האוצר ובנק ישראל: "אנחנו במלחמה כלכלית ואתם לא מבינים את האירוע, כל אחד נותן לי עצות מה השני יעשה, אנחנו לא נקבל את זה!". מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל ינקי קווינט: "אם הבנקים ירצו – מחירי הדיור ירדו".

נתונים מטרידים על ירידה בהתחלות בניה
אתר בנייה. אילוסטרציה צילום: הדס פרוש, פלאש 90

בדיון שהתקיים הבוקר (שלישי) בוועדת הפנים בעקבות הנתונים על הירידה בעסקאות מקרקעין וההשלכות על מחירי הדירות מתח היו"ר יעקב אשר ביקורת קשה על משרדי הממשלה, ובעיקר על משרד האוצר ובנק ישראל, שבמקום להגיע עם פתרונות יצירתיים ליציאה ממשבר הדיור, הסתפקו בזריקת האחריות על גורמים אחרים. "אם לא נפעל עכשיו לתקן את הירידה בהתחלות הבניה ובעיות נוספות שמעיקות על ענף הנדל"ן", הזהיר אשר, "נתעורר אחרי המלחמה עם השלכות הרסניות. לא חושב שמישהו רוצה לתת לסינוואר לנצח אותנו במישור הכלכלי ושייגרם פה משבר דיור קשה. אנחנו במלחמה כלכלית ואתם לא מבינים את זה, כל אחד עסוק בלשמור על התחום שלו, הגיע הזמן שתגלו גמישות ותביאו פתרונות יצירתיים, אי אפשר להמשיך ככה".

שמואל אברמזון מ"מ הכלכלן הראשי במשרד האוצר, אמר כי בתחום עסקאות הנדל"ן נרשם שפל, וכי בחודש ספטמבר נרשמו רכישות של 6000 דירות בלבד, המהוות ירידה של 26% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד. "מדובר על עצירה של עסקאות לשוק הנדל"ן שמאוד מזכירה את הסגר בקורונה", אמר אברמזון. עוד אמר כי עד 2020 היתה עלייה יפה במחירים וברווחיות של 30 החברות הקבלניות הגדולות. אברמזון הציג שקף המתאר את כלל ההכנסות ממסי מקרקעין, על פיו ניתן לראות צניחה משמעותית בכלל ההכנסות בחודש אוקטובר לעומת החודש המקביל אשתקד.

רינת כהן מורנו נציגת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עדכנה כי בחודש אוקטובר נמכרו פחות מ-1000 דירות חדשות, וכי באוקטובר חלה ירידה של 30% בהתחלות הבניה לעומת ספטמבר. לשאלת היו"ר אשר מה צריך לעשות במצב זה, ענה אברמזון כי ברור שהסיטואציה של העובדים שלא מגיעים לעבוד היא הבעיה העיקרית בשוק הנדל"ן. עוד אמר "בעיות המימון הם דברים שאנחנו בוחנים – האם יש משהו שחוסם את התחלות הבניה ובזה בעיקר אנחנו עוסקים. אנחנו מאוד נזהרים ומציעים לוועדה להיזהר מלנקוט בצעדים שיפגעו בדינמיקה של ירידת מחירים", אמר אברמזון.

אסף וקסלר ממשרד האוצר ציין כי יש בשוק 60,000 דירות שיכולות להימכר מחר בבוקר. "הדירות האלה ימכרו בהיקף כזה או אחר אם יורידו מחירים. בסוף מדובר בשיווי משקל כלכלי. יש פתרונות שוק שיכולים לקרות ולזה אנחנו שואפים. היתה עליית מחירים ואנחנו לא רוצים לייצר מנגנונים שיעכבו ירידות מחירים", אמר וקסלר.

מנגד טענו נציגי החברות הקבלניות כי הדרישות של המדינה כגון מס רכישה על קרקע, היטלי השבחה ואגרות על עובדים זרים שנכנסים לא מאפשרות להוריד את המחירים. חיים פיגלין, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ אמר לוקסלר: "אתה מציע שענף הבניה יושיט את היד לצווארו ויתאבד. ענף הבניה יושב על 500 מיליארד ₪ חוב. אנחנו נלחמים על חיינו כרגע. יש קבלנים קטנים שמייצרים 80% מהיצע הדירות, ואין להם את היכולות שהאוצר חושב שיש להם. עם הרווחים הקבלן משלם מסים גבוהים ורוכש קרקעות להתחלות בניה חדשות".

ינקי קוינט, מנהל רשות מקרקעי ישראל, אמר כי הרבעון האחרון השנה של 2023 משקף את מצב המלחמה ואת הדחיה בבחירות. "בשבוע האחרון של דצמבר נסגור את המכרזים שהיו באוויר. אנחנו לא מפסיקים לפרסם מכרזים אבל לא סגרנו מכרזים מכל מיני סיבות", הסביר קוינט. לשאלת היו"ר מהו החסם העיקרי, ענה קוינט כי כשל השוק עשוי להיווצר בפריפריה שם ערך הקרקע אפסי, לדבריו, והוצאות הפיתוח גבוהות וצריך לתת לכך מענה. עוד אמר "אנחנו משחקים גם מול הבנקים וכשהם יקבלו את ההחלטה להוריד מחירים, המחירים ירדו. יש פה משחק פסיכולוגי כשגם הקבלנים וגם הבנקים משחקים אותו יפה". הוא סקר את הצעדים שנעשו לחיזוק שוק הדיור (מצ"ב מצגת).

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן סקר את פעילות משרדו (מצ"ב מצגת) ואמר: "ככל שיהיה יותר ביקוש - המחירים יעלו, ולכן עלינו לדאוג להגדלת ההיצע בכל הארץ. כשנייצר יחידות דיור במרכז הארץ זה ישפיע על מחירי הדיור בקרית שמונה ולהיפך. אנחנו בשיג ושיח מול האוצר לגבי סבסוד הפיתוח. אנחנו צריכים לסגור את זה היום. ההערכה שלנו היא שהעלות של התוכנית כמיליארד ₪ בשנה והיא תכניס הרבה כסף בעתיד".

נציג בנק ישראל, ד"ר איל ארגוב, אמר שהבעיה העיקרית היא המחסור בעובדים בתחום הבניין. "עצירת ענף הבניה מביאה לעליית מחירים בהמשך. צריך לדאוג שהתכנון ימשיך כדי לייצר באופן מלא להמשך", אמר ארגוב. היו"ר אשר קרא לבנק ישראל לגבש פתרונות למצב. "איפה המדיניות שלכם כבנק ישראל? איך אפשר להקל על מקבלי המשכנתאות? איפה ההמלצות שלכם? אנחנו במשבר אדיר ואתם נותנים עצות לכולם, אבל מה הבשורות והרעיונות היצירתיים שלכם לסייע ולהתקדם לפתרון? ברור שאם הבנקים יתנו יותר ביטחון ליזמים הם יעזו יותר", אמר היו"ר אשר והודיע כי יקיים ישיבה נוספת בנושא בשבוע הבא שאליה יוזמן גם הממונה על התקציבים במשרד האוצר.

יעקב אשר משרד האוצר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד