י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024

מי ניצח מי הפסיד: סיכום הפריימריז

אדלשטיין הפתיע, ארדן ניצח ופייגלין עף • למה כל זה קרה • וגם: אח ואחות בכנסת ישראל? • סיכום היבול היומי

מי ניצח מי הפסיד: סיכום הפריימריז
פלאש 90

• החיסול עובד

לאחר השעות מורטות העצבים של ספירת קולות הפריימריז בליכוד, התברר שרשימות החיסול נגד מספר מועמדים בכירים, הצליחו להדיח לפחות שני חברי כנסת מכהנים למקום לא ריאלי.

הראשון שבהם הוא משה פייגלין - סגן יו"ר הכנסת ממנהיגות יהודית. פייגלין שזכה במקום ה-14 לפני שנתיים, חוסל פוליטית על ידי מספר שרים וחברי כנסת. לפי כמה דיווחים גם לראש הממשלה בנימין נתניהו חלק במהלך.

פייגלין שבכנסת האחרונה רשם על שמו מספר לא קטן של עימותים עם ראש הממשלה בנושאים מדיניים ובנושא הר בית, זכה לפעולת תגמול מכאיבה.

מהלך החיסול יצא לדרך ימים רבים לפני יום הפריימריז, כאשר בכירי הליכוד סגרו עמו דילים ולבסוף בגדו בו. כפי שהתברר, רק אנשיו הצביעו לו וזה לא הספיק כדי להביא לו ניצחון.

"הייתה אכזבה קשה מפייגלין", אמר ל'בחדרי חרדים' פעיל ליכוד. "בשנתיים האחרונות היחס שקיבלו ממנו חברי הליכוד היה קר. פייגלין נחשב תחילה לסחבק ואת זה איבד בכנסת", אומר הפעיל.

פייגלין כבר הבוקר הבין את מצבו וכתב בדף הפייסבוק שלו: "אני מחבק ומעריץ את כולכם ומבטיחכם נאמנה, כי למרות הצל המעיב על טוהר הבחירות - ותהינה אשר תהינה התוצאות - אנו לא מסירים לרגע את עיננו מן המטרה וממשיכים ומקימים ללא לאות ובשמחה, מנהיגות אמונית למדינת ישראל".

• ועוד מחוסלת: סגנית השר ציפי חוטובלי

עוד מאוכזבת שרשמה היום מכה אנושה, היא סגנית שר התחבורה, ציפי חוטובלי. היא זכתה לפני כשנתיים למקום ה-12 והייתה האשה הראשונה ברשימת הליכוד לכנסת. הפעם היא הדרדרה למקום ה-26.

ההערכה היא, שנפילתה באה לאחר שלא רשמה הישגים גדולים. הקרדיט לפעילות אותה קידמה, נלקח על ידי השר ישראל כץ. חוטובלי גם הזניחה את הפעילות הפוליטית שלה - כולל, מפגשים עם חברי מרכז.

בשבוע האחרון כתבה חוטבלי בפייסבוק: "סוף עידן ש"ס ואני קוראת לציבור הספרדי לחזור הביתה". אלא שמצביעי הליכוד הם אלה ששלחו אותה הביתה.

• המנצח: השר גלעד ארדן

המנצח הגדול של הפריימריז הוא שר הפנים גלעד ארדן שזכה במקום הראשון מבין המתמודדים. ארדן זכה מההפקר לאחר שידידו גדעון סער פרש. בעבר זכה סער במקום הראשון כאשר אחריו משתרך ארדן בפער ניכר. סביר להניח שלו סער היה רץ, היה שוב משאיר את אלה שאחריו הרחק מאחור.

לארדן זה לא היה קל: הוא נלחם עד לרגעים האחרונים על המקום הראשון מול יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. מאות קולות הפרידו בין אדלשטיין למקום הראשון אך ארדן גבר בסיומו של יום.

במהלך המאבק הצמוד, אדלשטיין סימס לארדן לינק לשיר ״נד נד״ של ביאליק. השניים פירגנו האחד לשני והסכימו שהמטרה היא נצחון הליכוד.

• המנצחת - ח"כ מירי רגב

המנצחת של הפריימריז, היא ללא ספק ח"כ מירי רגב שזכתה במקום הרביעי והאשה הראשונה ברשימת הליכוד. רגב שהגיעה בעבר למקום 13 עבדה קשה בשנתיים האחרונות והביאה נצחון.

רגב הובילה בקדנציה האחורנה את ועדת הפנים והסביבה של הכנסת ונלחמה נגד חברי הכנסת הערבים. כך הייתה מנושאי הדגל של החוק נגד המסתננים שהביא לה פופולריות גדולה בקרב ציבורים רבים ובפרט בקרב חברי מרכז הליכוד.

גורמים בליכוד העריכו שרגב לא תשודרג לתפקיד שרה - למרות מיקומה הגבוה ברשימת הליכוד, בשל יחסיה העכורים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. רגב נחשבת מקורבת לגדעון סער שכוחו גדול בקרב חברי הליכוד.

• מפתיע: יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין

מי שהפתיע וזכה במקום השני ברשימת הליכוד, הוא יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ששמר על קשר טוב ואישי עם כל חברי הכנסת של הליכוד. אדלשטיין נחשב בליכוד כדמות ממלכתית ומכובדת.

למרות כהונתו כיו"ר הכנסת, וההגבלות הכרוכות בכך, הצליח בדילים שקטים להביא נצחון מכובד ולא צפוי. אדלשטיין ניהל מערכת שקטה. באופן חריג ערך בחנוכה כנס בהשתתפות מאות פעילים ומספר שרים.

• הצליח: שר הביטחון משה בוגי יעלון

למרות שכיכב ברשימות החיסול של חברי הליכוד ביהודה ושומרון, הצליח בוגי יעלון להתברג במקום השישי ברשימת הליכוד לכנסת. יעלון למרות שלא עצר הריסות מאחזים, ולא נשמע לקריאות אנשי הימין הביא הישג מרשים.

• עוד הפתעה: ח"כ גילה גמליאל

מי שעוד הפתיעה היום היא ח"כ גילה גמליאל. היא עקפה את יו"ר הקואליציה יריב לוין - מנסיכי הליכוד - והתברגה במקום ה-13. לגמליאל קשר עם חברי הליכוד לא רק במהלך ימי הפריימריז.

גם מתפקדי המגזר החרדי זוכרים אותה לטובה. כמרכזת הקואליציה בוועדת הכספים, סייעה לא אחת למגזר. מי שפעל למענה היה היועץ האסטרטגי יוסי רוזנבוים, שגייס למענה מאות מתפקדים.

הערכה בליכוד היא, שלאחר ההצלחה בפריימריז, ראש הממשלה יעניק לה תפקיד שר למרות שנבחרה כאשה השניה ברשימת הליכוד.

• אח ואחות בכנסת?

האם אח ואחות יכהנו בכנסת? למחוז הגליל והעמקים המשוריין למקום 18 נבחר ז'קי לוי, בנו של שר החוץ לשעבר דוד לוי. כך גם אחותו ח"כ אורלי לוי צפוייה להכנס שוב לכנסת ברשימת ישראל ביתנו.
כנסת הליכוד בחירות סיכום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד