כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
להודות ולהלל בצל המלחמה

הגבלות בגור: החידושים בחצרות הקודש בימי החנוכה

החסידים שלא היו בראש השנה בחצר קרלין יזכו להגיע לשבת חנוכה | בכמה הדלקות יהיה מותר לחסידי גור להשתתף?| האדמו"רים ששוחררו מבית החולים | שורת מעמדים אצל המשפיע רבי מיילך בידרמן | הנהירה לאומן לשבת חנוכה | 'בחדרי חרדים' עם החידושים לשנה זו בחצרות החסידים

הגבלות בגור: החידושים בחצרות הקודש בימי החנוכה
המקהלה בגור בהדלקת נר חנוכה צילום: באדיבות המצלם

את ימי חנוכה תשפ"ד יחגגו השנה בצל המלחמה שפרצה בשמחת תורה, החג נתן את אותותיו על כמה מחצרות הקודש, אך ברוב החצרות יקיימו את ההדלקות כרגיל.

'בחדרי חרדים' עם כמה חידושים מהחצרות בחג החנוכה. 

בחצר חסידות גור הוחלט לצמצם את מספר המשתתפים ולהימנע מאירועים המוניים ונסיעות הוגבלה האפשרות להשתתף במעמדי ההדלקה אצל האדמו"ר לפעמיים או לחילופין הגעה לשבת ומעמד הדלקה אחת.

בהודעה טלפונית שהועברה לחסידים בקולו של הגבאי הרב יצחק מאיר טאומן נאמר כאמור כי הציבור המגיע לשבת לירושלים מתבקש להשתתף בהדלקה אחת בלבד ואלו שלא ישהו בשבת בצל הקודש יוכלו להשתתף בשני מעמדים, עם זאת צויין כי האפשרות לעבור אצל האדמו"ר תהיה רק לאחר מעמד ההדלקה ולא בשבת. בהודעה נוספת שהעביר רכז גבאי בתי המדרש של חסידות גור הרב מרדכי דריימן התבקשו הגבאים לנהל את הגעת המתפללים בבית החסידים באופן שלא יבואו כולם באותו יום.

תושבי ירושלים השוהים בשבת בכל מקרה בבית המדרש יוכלו להשתתף בשני הדלקות כאשר היום הראשון (היום, חמישי) יועד רק עבורם וביתר הימים לשהות בהיכל הישן של בית המדרש ולצפות במעמד בשידור חי. גם נשות החסידות יוכלו לבוא לשתי הדלקות כמו הגברים ותושבות ירושלים יוכלו להשתתף בכל יום ללא הגבלה.

המטרה בהגבלות הוא הרצון שלא לערוך אירועים המוניים חגיגיים כאשר עם ישראל שרוי בצרה ומאות אלפים שרויים בפחד וחשש או מתאבלות על יקיריהם וכן במטרה להימנע ככל הניתן מנסיעות שאינן הכרחיות כאשר הדרכים בחזקת סכנה מירי טילים.

בחצר חסידות קרלין סטולין שם נרתמו החסידים למלחמה, לא תתקיים שבת חנוכה מרכזית לכלל החסידים במרכז החסידות בגבעת זאב, אלא רק למי שמעל גיל 40, ובנוסף, כל החסידים שנשארו במקומות מושבותיהם בראש השנה האחרון, כזכור וכפי שדווח ב'בחדרי חרדים' בערב ראש השנה, כי על פי הוראת הרבי בכל בית מדרש של החסידות היו שני מניינים לפחות בראש השנה שבתוכם גם חזנים ורב. כעת, אלו שלא זכו להגיע לראש השנה קיבלו פיצוי בשבת חנוכה. 

השנה לא תתקיים הדלקה של האדמו"ר בציבור, והרבי יגיע לאמירת המזמורים בכל ריכוזי החסידות בירושלים, ביתר, מודיעין עילית וכן לישיבות של החסידות 'בית אהרן וישראל'.  

בחצר חסידות פינסק קרלין יקיימו מעמד הכנסת ספר תורה ביום שני הבא נר ה' של חנוכה, במסגרת הדלקת נרות חנוכה של האדמו"ר, ספר התורה יוכנס להיכל בית המדרש הוותיק 'בית ישראל' לעילוי נשמת הרה"ח רבי אברהם אלימלך רוזנר ז"ל, הטיש יתקיים בשילוב סעודת המצווה.

המודעה בחצר פינסק קרלין

בחצר חסידות תולדות אברהם יצחק נושאים תפילה לרפואת האדמו"ר שאושפז אתמול (רביעי) בבית החולים 'הדסה עין כרם' בירושלים עקב דלקת ריאות וקוצר נשימה, האדמו"ר החיה צפוי לערוך את מעמד הדלקת נר ראשון של חנוכה בבית החולים אך הרבי שוחרר והוא ידליק בשעה 19:00 בבית מדרשו במאה שערים. שמו לתפילה: רבי שמואל יעקב בן יענטא.

הרבי מתוא"י מחלק שמן לנדיבים שתרמו לבניית בית המדרש החדש

בחצר חסידות מודז'יץ השנה לראשונה יערוך האדמו"ר את מעמד ההדלקה בהיכל בית המדרש החדש ברחוב חבקוק שהוכשר לצורך כך, ההדלקה תיערך ביום ראשון נר רביעי של חנוכה. בליל זאת חנוכה ייערך מעמד חנוכת הבית והכנסת ספר תורה לבית החסידים דחסידי מודז'יץ בעיר ביתר עילית.

אלפי חסידי ברסלב ממשיכים לעשות דרכם לשבת חנוכה באומן, למרות המלחמה בישראל ובאוקראינה תושבי הקהילה היהודית באומן וביניהם גבאי ציון רבי נחמן הרב נתן צמח מספרים כי אין שום השפעה על תחושת הביטחון האישית של תושבי הקהילה ובאופן כללי רמת האנטישמיות באוקראינה פחתה, כשלהיפך, לדברי הרב נתן צמח מתחילת המלחמה תוגבר משמעותית התיאום הביטחוני מול 'איחוד ברסלב' והאבטחה סביב האזור היהודי באומן בפרט ובאזורים יהודיים נוספים באוקראינה בכלל תוגברה משמעותית.

במשך ימי החנוכה צפויים להגיע לאומן אלפים רבים של מתפללים, כשבשבת הקרובה לבד נערכים לקראת הגעת למעלה מ-2500 חסידים וזאת חוץ מקבוצות נשים גדולות, משפחות ועוד הצפויות לבקר בקברו של הצדיק בימי חג החנוכה.

החסידים בתפילה באומן בערב חנוכה

המשפיע המפורסם הגאון הצדיק רבי אלימלך בידרמן יערוך בחנוכה שישה מעמדים של מעמדי חיזוק ושמחה בבית שמש, אלעד, מודיעין עילית, ביתר עילית, ירושלים ובני ברק. 

המיקומים של המעמדים אצל רבי מיילך

מארה"ב מגיע לישראל האדמו"ר מויז'ניץ ירושלים שיגיע להדלקת נר חנוכה בקרב חסידיו בבית המדרש של החסידות ברחוב אדוניהו הכהן בירושלים. 

בחצר חסידות זוועהיל האדמו"ר יחלק את מעמדי ההדלקה בין בית מדרשו בביתר עיר מגוריו לבית מדרשו בשכונת בית ישראל בירושלים, כששבת חנוכה תתקיים בבית המדרש המרכזי בעיר ביתר. 

בחצר חסידות לעלוב ירושלים יקיימו הערב (חמישי, נר ראשון) מעמד הכנסת ספר תורה שנתרם לעילוי נשמתו של האדמו"ר מלעלוב ירושלים זצ"ל והרבנית הצדקנית ע"ה, אשר נסתלקה לבית עולמה לפני כשש שנים. תהלוכת ספר התורה תצא מביתו של האדמו"ר זצ"ל בשכונת בתי ורשא ויוכנס ברוב פאר והדר לבית המדרש בשכונת בית ישראל בירושלים בראשות האדמו"ר מלעלוב ירושלים והחסידים.

הרבי משאץ ויז'ניץ שאושפז בקנדה לאחר שעבר אירוע מוחי מתאושש בחסדי שמים, הרבי אמור לנחות בארץ ביום שישי בשעות הבוקר המוקדמות משם יגיע לבית גיסו הרה"ג רבי אהרן אליהו פלדמן בקרית ויז'ניץ בבני ברק שם יש ביהמ"ד צמוד ומקווה שם ידליק את הנר השני בערב שבת. את השבת יערוך האדמו"ר בקרב בני המשפחה ובמשך השבוע יחזור למעונו בחיפה ולמעמד הדלקת נרות בבית מדרשו וקבלת פנים שתתקיים ברוב עם.

הרבי משאץ ויז'ניץ בבית האכסניא עם המרא דאתרא של טורונטו הגר"י סופר

בשמחה עצומה התקבלה הבשורה המרנינה בכל ריכוזי היהדות החרדית בכלל, ובקרב שוחרי תורה והוגי החסידות בפרט, על הופעה מחודשת של הספר הקדוש "דברי חיים" לימי החנוכה, מאוצרות קודשו של הרבי הקדוש בעל ה'דברי חיים' מצאנז זי"ע, הספר יצא בתוספות ביאורים מראי מקומות מהגאון רבי מיכל זילבר ראש ישיבת זוועהיל. את הספר שהוא הכנה גדולה לימי החנוכה, ניתן להשיג בחנויות הספרים המובחרות.

הספר החדש שהופיע של בעל ה'דברי חיים'

חנוכה הדלקת נרות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד