י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

סיכום שנת 2014: תכלה שנה וקללותיה

לפני שנה חשבנו שהמאבק בקטל בדרכים עלה על דרך המלך, בסיום השנה מתברר - המצב רק החמיר • טורו של שמואל אבואב

סיכום שנת 2014: תכלה שנה וקללותיה

לפני שנה בדיוק, כשסיכמנו את מצב הבטיחות בדרכים בשנת 2013, היינו אופטימיים נוכח המגמה החיובית יחסית שהסתמנה אשתקד. מלאי תקווה האצנו במדינה להוסיף משאבים ותקציבים למאבק בקטל בדרכים, במטרה להמשיך את מגמת הירידה ואת עקומת מספרי ההרוגים ולהשתלב בין חמש המדינות המובילות בעולם בתחום. האם גם היום, בבואנו לסכם את שנת 2014, עודנו אופטימיים ומלאי תקווה?

התשובה הטראגית היא שלא. אפילו להיפך, שנת 2014 היתה שנה כושלת ואבודה מבחינת המאבק הלאומי בתאונות הדרכים, ומה שמאפיין אותה הוא המהלך הבלתי נמנע, המשווע בבהירותו, של החטא ושל עונשו.

החטא של הממשלה היה החלטתה להעביר את המאבק בתאונות הדרכים לתחתית סדר העדיפויות. לכאורה יכולה הממשלה להתהדר בתקציב משרד התחבורה שהוגדל בחמש השנים האחרונות בשישה מיליארד שקלים, אך מנגד תקציבה הזעום של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שאמור לעמוד על 550 מיליון שקלים, פחות מעשירית מתקציב פיתוח התחבורה, קוצץ עוד יותר, ועומד על כ 240 מיליון שקלים בלבד. בערך אחד חלקי 25 מתקציב המשרד שאחראי על הבטיחות שלנו.

וזה לא הסתיים בקיצוץ תקציב הרשות לבטיחות בדרכים. מתוך 400 מיליוני השקלים אשר יועדו לשיפוץ תשתיות הבטיחות בכבישים 'אדומים', קרי, מרובי נפגעים, קוצצו כ-200 מיליון שקל, ויתרה מכך, גם תקציב משטרת התנועה, שאמור לעמוד על 160 מיליון קוצץ בשליש. וכך, אנו עומדים מול מצב שמשטרת התנועה נעדרת יכולת אכיפה אפקטיבית, משטרה שמבצעת פחות בדיקות אלכוהול ומפעילה פחות ניידות ופחות שוטרים. ואז לא יתפלא כי כאשר אנו רואים בריונות או חלילה אסונות בכבישים אנו תוהים 'לאן נעלמה משטרת ישראל'?

זה, בקווים כלליים, היה חטאה של הממשלה. בעונש נענשים כולנו: 32 ילדים נהרגו השנה, נכון לכתיבת שורות אלו. רק שליש מתוך הילדים הללו זוכים ללימודי בטיחות בדרכים במסגרת מערכת החינוך, במקום שיזכו לו כולם, כפי שאמור היה להיות. למה? כי הוחלט לקצץ.

124 הולכי רגל נהרגו השנה, נכון לשעת כתיבת שורות אלו, רובם בעת שחצו את הכביש במעברי חציה. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים ישנה תוכנית מוכנה להוספת תשתיות בטיחות בקרבת מעברי חציה מועדים לפורענות. היא לא יוצאת אל הפועל, כיוון שהתקציב הדרוש ליישומה קוצץ.
היעד שקבעה הממשלה לשנת 2014, היה לא לעבור את הקו האדום של 293 הרוגים. 2014 טרם הוציאה ימיה, וכבר ספרנו 317 הרוגים מתאונות דרכים, הרבה יותר מאשר היעד המקסימאלי.

בימים אלה אנו נמצאים בפאתי בחירות לממשלה, לתשומת ליבו של ראש הממשלה לעתיד, שר האוצר, שר התחבורה, ומקבלי ההחלטות, נשאלת השאלה באיזה אופן נסכם בעוד שנה את שנת 2015, כל החישובים מראים שההשקעה שתשקיע המדינה בבטיחות בדרכים, תוחזר לקופתה פי כמה וכמה בדמות הפחתה משמעותית בהוצאות המדינה על כל הפצועים וההרוגים הבאים שפגיעתם תימנע, גם אם נניח לרגע בצד את המחדל הכלכלי המשווע ונתרכז בדיון הערכי, התהפכות המגמה במספרי ההרוגים מירידה לעלייה, מחייבת את הממשלה בחשבון נפש נוקב. טוב ונכון תעשה, אם תחליט להשיב את התקציבים המקוצצים לאלתר. חיים רבים ינצלו הודות לכך.

*הכותב מכהן כמנכ"ל עמותת אור ירוק
קטל דרכים סיכום ;שנה הרוגים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד