י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
דורש יותר אגרסיביות

צבי יחזקאלי: אולי נצטרך שלא יהיו תושבים בעזה

צבי יחזקאלי ('חדשות 13') על הלחימה: "המטרה עמומה - יכול להיות שתצטרך בסוף שלא יהיו תושבים בעזה" • הוסיף: "אנו בסוג של בעיה עם חיזבאללה"

צבי יחזקאלי: אולי נצטרך שלא יהיו תושבים בעזה
צבי יחזקאלי צילום: צילום מסך ערוץ 13

על רקע יום הלחימה ה־62 והפעילות הקרקעת ההולכת וגוברת בשטחי הרצועה, עולה השאלה מהו הלך הרוח בחמאס. ראש הדסק לענייני ערבים צבי יחזקאלי ('חדשות 13') הביא פרטים נוספים על המתרחש במסגרת הלחימה בריאיון לינון מגל ובן כספית ברדיו 103.

"באמת הפכנו שולחן? אנחנו עם כל הסד"כ שם? אני ראיתי קרבות פנים מול פנים של טיהור בית. למה הבית לא נופל? ראיתי פיר מנהרה שחמאס מצלמים בו, למה זה אמור לקרות ככה? הייתי יותר אגרסיבי. אם אפשר עוד? אני לא יודע, כי אם יש מפקדים שאומרים 'תמחקו גרפיטי מקירות ויש אמריקנים שמכניסים דלק', אז אולי מגבילים את החיילים שלי באיזשהו מקום. אני לא יודע, אני רק שואל את השאלה הזאת, ואם אתה אומר לי שלא מגבילים אותם, אז נחה דעתי", אמר יחזקאלי.

עם זאת, ציין: "אני מדבר עם חברים שלי שיצאו למילואים, הם אומרים לי, 'אין מצב שאני מבקש להוריד בית והוא לא יורד'. באמת, יחסית למה שהכרנו מכל ההכלה וכפפות המשי של יו"ש, שם אנחנו במשחק אחר לגמרי. אבל עדיין, ברור שזה משחק אחר לגמרי כי שיחקו איתך אחרת ויש לך פה סיפור אחר לגמרי. למה אני מתעכב על זה? כי מפה תיגזר גם מה המטרה. המטרה שלנו היא עמומה, להכרית את חמאס ברצועת עזה. יכול להיות שאתה תצטרך בסופו של דבר שלא יצטרכו להיות תושבים ברצועת עזה, מה לעשות? כי אחרת כל ישות שתהיה לך שם, תהיה ישות שתתקוף אותך, כי מה לעשות? אלה אנשים פליטים, אתה יושב על האדמות שלהם".

לדבריו, "הפעולה שנעשתה בצפון הרצועה צריכה להיות ממש מועתקת לתוך חאן יונס באותה אגרסיביות ולתת לתושבים לרדת החוצה ולעשות בחאן יונס את אותה צריבה תודעתית שבעזרת השם עוד שבוע-שבועיים נגמור את צפון הרצועה, ואז אתה תראה את זה".

בהמשך התייחס למחאה המתפתחת ברצועת עזה נגד חמאס, והדגיש: "יש לך כרגע 1.4 מיליון שהם עכשיו לא בבתים שלהם ויכול להיות שהבתים שלהם כבר לא קיימים והם רואים את זה. תראה איך הם בוזזים אוכל. יש מצב שעזה תהיה על סף אסון הומניטרי, זה ברור לי, עם המחלות, עם האוהלים, עם הגשם, זה ברור לכולם, לכל מי שינהל את הדבר הזה".

"עזה היא על סף אסון הומניטרי כי זה חלק ממלחמה. עכשיו יש תושבים שאומרים 'יחיא סינוואר הרס לנו את החיים'. לנו בעין הדמוקרטית זה מדליק שיש ביקורת, אולי זה יכול לעשות הפיכה, אבל במוח החמאסי זה לא מעניין, זה אפילו לא שיקול, זה לא מזיז. אתמול שמעתי בכיר חמאס אומר 'נעשה עוד אחד, עוד 7 באוקטובר'", הוסיף.

"תנו למי שרוצה לצאת מרצועת עזה, לצאת"

בהמשך הסביר יחזקאלי את המצב המורכב בין מצרים לתושבי עזה בגבול. "המצרים הרימו שם מחפורות בשבוע האחרון, למה? הם יודעים שבסופו של דבר זה יתנקז לשם. כשהכול ירוכז לשם, אתה תתחיל לראות את קווי סיום המלחמה. אתמול יצאו 1,500 פלסטינים לקטאר דרך מצרים. המעבר עובד ברפיח. תנו למי שרוצה לצאת מרצועת עזה, לצאת. אתה תראה גם יחס אחר של האוכלוסייה. חמאס ילך עד הסוף, עד הסוף", הוסיף.

מה זה עד הסוף?
"ייכנע או שימות. אבל אתה יודע איך אתה תדע אם אתה באמת בכוח צבאי אמיתי? מתי שיגיע הטלפון של העסקה ותנאיה, כך אתה תדע אם הכאבת לו מספיק, ויגיע טלפון כזה. זה הדבר הבא. פה, בקטע הזה, צריך ללכת עד הסוף. ישראל לא צריכה להתחשב, לא בארה"ב, והעולם הערבי, הסעודים והמפרציות נותנים לנו אחלה קלף".

"עם חיזבאללה אנחנו בסוג של בעיה"

במהלך השיחה, התייחס יחזקאלי גם למצב בצפון, וטען: "אנחנו בסוג של בעיה עם חיזבאללה. אני מתחיל את הסיפור עם חיזבאללה ב־'Don't' של ביידן, ואתה יודע, בזליגה כזו או אחרת, מה הם גרמו לנו? הם גרמו לנו לזה שאתה תפנה את היישובים בצפון. הצפון הוא בסוג של מלחמה, מלחמה ארוכה, אפילו כבר עוברת לדעתי את המלחמה שהייתה שם ב־2006".

"חיזבאללה הגיע לרמת אש שהיא מטרידה אותך והיא לא נותנת לתושבים שלך לחזור לבתים. עכשיו, אתה עומד בפני דילמה. מצד אחד אתה רוצה שהוא יעוף מעבר לגבול, לליטני, ואתה מתפתה גם לעשות משהו מדיני. אתה אומר להם, 'תקשיבו חבר'ה, אם אתה לא עובר את הגבול מעבר לליטני, אני אכנס במבצע צבאי'", הוסיף.

איך אתה יכול לעשות את זה?
"רק מלחמה. זה בדיוק אותו דיון שהיה לפני 4 שנים על עזה, שאני אמרתי 'יגיע יום שתצטרך להפיל את שלטון חמאס'. יגיע יום שאתה תצטרך להילחם בדרום לבנון ולמגר כל בית שגרים בו רדואן או לא משנה מה, כדי שאנשים בדובב יישנו בשקט, ולא לבנות שם גדר גדולה, אלא לבנות שם מציאות מעבר לגדר. מה זה אומר? שספק אם זה יקרה ביוזמה מדינית וזה יקרה רק במלחמה. אני חושב שהצבא חייב לשחרר את עצמו ולא לשמוע כל הזמן את ה-'Don't' הזה של האמריקנים. אתה בגבול הצפון תצטרך ותאלץ לעשות מבצע".

איך האוכלוסייה בדרום לבנון מגיבה?
"הם בבעיה. כולם אומרים לנסראללה 'אתה הולך להחזיר אותנו אחורה'. אתה חושב שאכפת לו? הוא יקבל את ההחלטה האיראנית. אתה בשחמט איראני שזז אליך 15 שנה עם המון המון חיילים ואתה ישנת על הערסלים שלך והיה לך טוב, ועכשיו ההחלטה האיראנית לא תתחשב בלבנון. עכשיו, מה תעשה לנסראללה? תעשה לו מרד בלבנון? הצבא שלו יכול לבלוע את לבנון, הוא בולע את הצבא הלבנוני. אתה בעסק עם מיליציה איראנית שהשתלטה על לבנון. אם אתה תשחרר אותם מנסראללה? אתה זכית בשלום, אבל זה לא. אנחנו לא שם".

עריכה: אמיתי דואק

צבי יחזקאלי עזה מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד