כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
אושרה להפקדה

מאות דונמים: אושרה התוכנית להרחבת המסדרון האקולוגי

התוכנית, שיזמה רשות מקרקעי ישראל להרחבת המסדרון האקולוגי, ממוקמת בסמוך לכביש 652 בגבול בין זכרון יעקב לבנימינה-גבעת עדה, ומתפרשת על שטח כולל של כ-464 דונם

מאות דונמים: אושרה התוכנית להרחבת המסדרון האקולוגי
מסדרון אקולוגי צילום: זאן מארק, יועץ סביבה, עבור "רונאל אדריכלים

תוכנית רשות מקרקעי ישראל – מסדרון אקולוגי בקעת הנדיב ברמת הנדיב – אושרה להפקדה בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה. 

התוכנית להרחבת המסדרון האקולוגי, המחבר בין יער אלונה לרמת הנדיב, נועדה להבטיח את רציפות השטח הפתוח ולאפשר מעבר מינים של חי וצומח. במסגרת התוכנית מוצע תכנון מחדש לחלקה המזרחי של שכונת פארק היין בזכרון יעקב וכן הסדרת מגרשי התעסוקה המאושרים בבנימינה-גבעת עדה.

התוכנית, שיזמה רשות מקרקעי ישראל להרחבת המסדרון האקולוגי, ממוקמת בסמוך לכביש 652 בגבול בין זכרון יעקב לבנימינה-גבעת עדה, ומתפרשת על שטח כולל של כ-464 דונם.

התוכנית מרחיבה את המסדרון האקולוגי המחבר בין יער אלונה לרמת הנדיב בגבול השטח המוניציפלי שבין זכרון יעקב לבנימינה-גבעת עדה. המסדרון האקולוגי נועד לחבר בין בתי גידול טבעיים קטועים ולאפשר מעבר של אוכלוסיות בעלי חיים בין שני מרחבי מחיה מוגנים.

גודלו של המסדרון האקולוגי ואיכות השטחים שהוא מחבר הוא חסר תקדים בישראל, כאשר הצלחתו מהווה אתגר ברמה בינלאומית, ותפקודו היעיל ישמש כמודל לתכנון מסדרונות אקולוגיים עתידיים בחבל הים התיכוני בישראל. בכוונתם של גופים רבים, ובהם יד הנדיב, המגוייסים לפרויקט, לבחון את תפקודו השוטף של המקום ולסייע בשמירה על אוכלוסיות בעלי החיים המקומיות.

במסגרת התוכנית מוצעים שטחים לשימושים שונים, ובהם: שטחים פתוחים (כ-222 דונם), שטח ציבורי פתוח (כ-23 דונם), תיירות (כ-50 דונם), תעשייה (כ-46 דונם), תעשייה קלה ומלאכה (כ-17 דונם), מסחר (כ-1 דונם), תשתיות דרכים (כ-76 דונם), מבנים ומוסדות ציבור (כ-5 דונם) וכן שביל מטיילים (כ-11 דונם).

התוכנית מגדירה הוראות לשיקום ולשימור השטחים הפתוחים בתחום המסדרון האקולוגי המוצע, וזאת במטרה לאפשר מעבר בטוח והמשכיות בתי גידול של חיות הבר המקומיות. במסגרת התוכנית מוצעת גם הסדרה מחודשת של מערך הכבישים הקיימים, תוך הצבת שטחים פתוחים נרחבים ללא תנועת רכבים. 

בתחום זכרון יעקב, התוכנית מעדכנת את שימושי התיירות, התעשייה הקלה והמלאכה, וכן מוסיפה זכויות בנייה בתחום שכונת פארק היין, תוך התחשבות במגבלות סביבתיות ונופיות. לצד זה, מסדירה התוכנית את מגרשי התעסוקה המאושרים כיום בבנימינה-גבעת עדה.

ניר בן סימון, מתכנן מרחב חיפה ברשות מקרקעי ישראל, בירך על מתן אישור להפקדה לתוכנית מסדרון אקולוגי בקעת הנדיב ברמת הנדיב, וציין כי "מדובר בתוכנית חדשנית ופורצת דרך, המתווה את התכנון הראוי למסדרונות אקולוגיים בניסיון להבטיח שמירה על בתי גידול טבעיים ותפקוד מיטבי שלהם באמצעות הרחבת השטח המוצע כמסדרון אקולוגי. התוכנית מוסיפה זכויות ושימושי תיירות, תעשייה קלה ומלאכה, וכן מאפשרת פיתוח תשתיות דרכים ושבילי מטיילים בד בבד עם שימור שטחים פתוחים".

 

נדל"ן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד