י' אייר התשפ"ד
18.05.2024
רחוקים מנקמה ישראלית

מספקת מודיעין: איראן מדרבנת את החות'ים להסלים התקיפות

החות'ים בתימן, מיליציה הנתמכת על ידי איראן פתחה בהתקפות מל"טים וטילים על מטרות ישראליות ואמריקניות מאז פרצה המלחמה. גורמים אמריקאים חוששים שהארגון עלול ללכת רחוק מדי ולגרום למלחמה נרחבת באזור. ה'ניו יורק טיימס' דיווח כי איראן לוחצת על המורדים להסלים את המצב

מספקת מודיעין: איראן מדרבנת את החות'ים להסלים התקיפות
המורדים החותים צילום: צילום מסך

המורדים החות'ים בתימן הנתמכים על ידי איראן, פתחו לאחרונה בתקיפות עם רחפנים וטילים על מטרות ישראליות ואמריקניות, הם פועלים בהכוונת איראן שרואה בהם כמתאימים להרחבת המלחמה עם ישראל.

אנליסטים המקורבים לממשלת איראן אמרו ל'ניו יורק טיימס' כי בסיסם של החות'ים בתימן ממוקמים באופן אידיאלי להסלים את הלחימה באזור, בתקווה ללחוץ על ישראל לסיים את מלחמתה עם חמאס בעזה.

העיתון מצטט אנליסטים ששוחחו עם שני גורמים איראנים המזוהים עם משמרות המהפכה.

"החות'ים", אמרו האנליסטים, "הם הנציגים של איראן שקרובים מספיק לנתיבי המים האסטרטגיים של הים האדום כדי לשבש את השיט העולמי, וגם רחוקים מספיק מישראל כדי להקשות על תקיפה ישראלית כנקמה. בניגוד לחיזבאללה מלבנון, החות'ים אינם מחויבים לפוליטיקה פנימית - מה שהופך אותם למעשה כמיליציה בלי אחריות שלא מחוייבת לתת דין וחשבון לאף אחד.

העיתון ציטט שני בכירים ישראלים שאמרו כי מנהיגי איראן דוחפים את המיליציות האזוריות להגביר את התקפותיהן נגד ישראל. לדבריהם, אנשי המודיעין בישראל חוששים מהתקיפות האחרונות של החות'ים ורואים את האיום רציני מספיק כדי שהמודיעין הצבאי בישראל יקדיש יחידה מיוחדת לאיומים המגיעים מתימן.

"אנחנו חושבים שהחות'ים בתימן יהפכו לאיום על ישראל בטווח הארוך יותר מאשר חמאס או אפילו חיזבאללה", אמר נאסר אימני, אנליסט פוליטי בטהראן המקורב למשטר. "איראן רואה בהם שחקן מרכזי וחלק מהאסטרטגיה הקולקטיבית של ציר ההתנגדות".

בנוסף מאז הכריזה ישראל מלחמה על חמאס ב-7 באוקטובר, מיליציות ציר ההתנגדות פתחו חזיתות משניות נגד ישראל בצורה מאופקת למדי, ומבלי להצית מלחמה כוללת. מיליציות בעיראק ובסוריה תקפו בסיסים צבאיים אמריקאים יותר מ-70 פעמים באמצעות מל"טים ורקטות.

התוכנית החדשה כוללת התקפות מצד החות'ים על כלי שיט בבעלות ישראל וארה"ב הפועלות בים האדום, כך לפי שני המקורות האיראנים, המיליציות הנתמכות על ידי איראן בעיראק ובסוריה גם יגבירו את התקפותיהן על בסיסי צבא אמריקאים במטרה לגרום נזק, הם אמרו.

מטרה נוספת, הם הוסיפו, היא לערער את הביטחון הימי, השילוח העולמי ואספקת האנרגיה, דבר שיביא לעליית מחירים בתחום השיט העולמי.

משמרות המהפכה של איראן מספקים לחות'ים מידע מודיעיני שיעזור לזהות כלי שיט בבעלות ישראלית בים האדום, אמרו שני האיראנים.

גורמים מערביים אמרו כי המודיעין נאסף על ידי ספינה המופעלת ליד חופי תימן. לאחרונה, גם פקיד הגנה מערבי בכיר וגם אחד האיראנים שמכיר את התכנון אמרו שאיראן גם הקימה בסיס מודיעין בדרום איראן כדי להעביר מידע על ספינות ישראליות לחות'ים.

שר החוץ של איראן, חוסיין אמיר עבדולהיאן, הכחיש, בפומבי ובראיון האחרון ל"ניו יורק טיימס", שאיראן שולטת בחות'ים ובקבוצות מיליציות אחרות. אבל בכירי הצבא האיראני אמרו בנאומים פומביים ובפוסטים ברשתות החברתיות שאיראן מחמשת ותומכת בחות'ים.

אסטרטגים צבאיים מישראל וארה"ב בודקים לבצע תקיפות בתימן כדי להגיב לתקיפות החות'ים, כך אמרו שני פקידים אמריקאים ובכיר הגנה מערבי.

בכירים אמריקאים הכינו יעדים ראשוניים של החות'ים בתימן למקרה שממשל ביידן יורה על תקיפות, כך אמרו שני הפקידים האמריקנים, אך עד כה, הוסיפו, וושינגטון אינה רוצה להסתכן במלחמה אזורית רחבה יותר. גם ישראל מיתנה את תגובתה להתקפות חיזבאללה והחות'ים.

בארה"ב אומרים שההגנה האווירית של ישראל מתוחכמת מספיק כדי להפיל טילים ומל"טים ששוגרו לעבר ישראל, אבל האיום על המים הבינלאומיים הוא אתגר גדול יותר.

גורם ביטחוני ישראלי בכיר אמר לעיתון כי אם טיל בליסטי חות'י יפגע בישראל ויגרום נזק משמעותי או יגרום למוות של אזרחים, יהיה קשה מאוד לישראל שלא להגיב.

איראן ארצות הברית מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד