ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
תוך כדי הלחימה

נחשף: מטוס 'אל על' טס מעל מדינה עוינת

טייס 'אל על' נכנס למשך כמה דקות לשטח האווירי של לבנון ביום השני למלחמה • אל על קיימה תחקיר מעמיק בעקבות המקרה וציינה: "בשום שלב לא נשקפה סכנה"

נחשף: מטוס 'אל על' טס מעל מדינה עוינת
מטוס אל על צילום: יח"צ

מטוס נוסעים של חברת 'אל על' נכנס לשמי לבנון בזמן המלחמה. מדובר במטוס מסוג 'דרימליינר' שהמריא צפונה, אל עבר פורט לודרדייל שבמדינת פלורידה בארה"ב. כך נחשף ב'ישראל היום'. הסיבה היא כי הטייס הבחין בענני סערה והבין שיצטרך לעקוף אותם ושלא יוכל לטוס דרכם.

לפי הדיווח של שמעון יעיש, הטייס, שהיה בקשר כל העת עם בקרי חיל האוויר והבקרים האזרחיים, קיבל הנחיה לעקוף את ענני הסערה, ובעת העקיפה, ככל הנראה לא ידע לאן הוא נכנס - לשטח דרום לבנון בזמן שביצע סיבוב מסביב לאותו ענן סערה. כך יצא שמטוס נוסעים ישראלי חג בשטח מדינת אויב במשך כמה דקות, בזמן שבקרי הטיסה קראו לו לחזור מערבה במהרה ולצאת משם, לאחר שככל הנראה הם אלו שכיוונו אותו לשם בשוגג.

מטוס דרימליינר של 'אל על'. (יח"צ)

הכתב מדגיש כי טייסים מונחים על ידי בקרי טיסה שבדרך כלל מנחים אותם במהלך הטיסה ומכוונים אותם למסלולים שנקבעים על ידם. בנוסף, עם פרוץ מלחמת 'חרבות ברזל', שונו נתיבי הטיסה לישראל ומישראל.

עוד דווח ב'ישראל היום' כי בחברת 'אל על' ביצעו תחקיר מעמיק בעקבות המקרה, שהתרחש ב-9 באוקטובר, יומיים בלבד לתוך מתקפת הפתע וחידדו את הנהלים בין אנשי הצוות.

בכתבה מצויין כי הנתיב היה חדש ועדיין לא מוכר לגמרי לגורמי המקצוע, ושרר לחץ כבד בנתיבי האוויר השונים ובקרב צוותי הפיקוח האווירי. האירוע הסתיים ללא נפגעים וללא ניסיונות לפגוע במטוס הנוסעים הישראלי.

מטוס דרימליינר של 'אל על'.

עוד מציין הכתב שכאשר מטוס נוסעים נכנס למדינה כלשהי, הרשויות באותה המדינה יכולים להבחין בקלות שמדובר במטוס נוסעים ולא במטוס קרב. בשיחות עם גורמי מקצוע, הם מסבירים שייתכן שהיה ניתן למנוע את האירוע, במידה שהנתיב היה נלמד כראוי על ידי כלל הגורמים מבעוד מועד.

מ'אל על' נמסר בתגובה ל'ישראל היום': "בימי הלחימה הראשונים נוצר צורך מבצעי לשנות את הנתיבים הקיימים, מטעמים ביטחוניים לא נוכל לפרט מעבר. נדגיש כי בשום שלב לא נשקפה סכנה לביטחון הנוסעים והצוות, וכי אל על שמה בראש סדר העדיפות את בטיחות הנוסעים ובטחונם".

אל על לבנון מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד