י"ג אייר התשפ"ד
21.05.2024
התעלמה מהאזהרות

האם ישראל מימנה את הזרוע הצבאית של חמאס?

ישראל חשדה כי קטאר מממנת את הזרוע הצבאית של חמאס, אך המשיכה לאשר את המזוודות עם המזומנים. התרומות מקטאר אפשרו לחמאס להפנות חלק מהתקציב שלו לפעולות צבאיות

האם ישראל מימנה את הזרוע הצבאית של חמאס?
מחבלי חמאס בעזה צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90

שבועות ספורים לפני שחמאס פתח במתקפה הקטלנית ב-7 באוקטובר על ישראל, הגיע ראש המוסד לדוחא בירת קטאר, לפגישה עם גורמים קטארים.

במשך שנים, ממשלת קטאר שלחה מיליוני דולרים בחודש לרצועת עזה, שהיו אמורים להגיע לתושבים ולעובדי ממשלת חמאס. ראש הממשלה נתניהו תמך בכך.

ה'ניו יורק טיימס' חושף, כי במהלך פגישותיו בספטמבר האחרון עם הפקידים הקטארים, נשאל ראש המוסד, דדי ברנע, "האם ישראל רוצה שהתשלומים יימשכו". ממשלת נתניהו החליטה להמשיך במדיניות העברת הכספים, אז ברנע אמר שכן.

גם כשצה"ל השיג תוכניות קרב לפלישה של חמאס וחיילים מ-8200 צפו בתרגילי טרור משמעותיים ממש מעבר לגבול בעזה והעבירו את המידע לגורמים הרלוונטיים, התשלומים מקטאר נמשכו. במשך שנים, ישראל אף ליוותה פקיד קטארי לתוך עזה, שם הוא חילק כסף ממזוודות מלאות במיליוני דולרים.

לכסף מקטאר היו מטרות הומניטריות כמו תשלום משכורות לעובדי ממשלה בעזה וקניית סולר לבתי חולים וכו'. אבל ה'ניו יורק טיימס' חושף כי אנשי מודיעין ישראלים מאמינים שלכסף היה תפקיד בהצלחת הפיגועים ב-7 באוקטובר, התרומות אפשרו לחמאס להפנות חלק מהתקציב שלו לפעולות צבאיות.

עוד דווח, כי בישראל העריכו שקטאר משתמשת בערוצים אחרים כדי לממן בחשאי את הזרוע הצבאית של חמאס, האשמה שממשלת קטאר הכחישה.

תפקידה של קטאר בעיניים ישראליות היה לא שגרתי. ה'ניו יורק טיימס' דיווח ב-2017, כשהרפובליקנים לחצו להטיל סנקציות על קטאר בגלל תמיכתה בחמאס, נתניהו שיגר בכירים ישראלים לוושינגטון. הישראלים אמרו לאמריקאים שקטאר ממלאה תפקיד חיובי ברצועת עזה, כך לפי שלושה אנשים שמכירים את הנסיעה ששוחחו עם כתבי העיתון.

עוד דווח, כי נפתלי בנט כראש ממשלה החליט שהתשלומים הם "מבוכה חודשית" עבור ממשלתו. במהלך פגישות עם גורמי ביטחון הביע ראש המוסד ברנע, התנגדות להמשך התשלומים, כשהוא בטוח שחלק מהכסף מופנה לפעילות הצבאית של חמאס.

מנגד גורמים קטארים רצו דרך אמינה יותר להביא כסף לעזה, כל הצדדים הגיעו לפשרה: האו"ם יחלק את הכסף הקטארי, וכך חלק מהכסף הלך ישירות לקניית דלק לתחנת הכוח בעזה.

על פי הדיווח, ישראל תמכה בתשלומים הקטאריים, גם כאשר הערכות המודיעין של המוסד הגיעו למסקנה שקטאר משתמשת בערוצים אחרים כדי לממן בחשאי את הזרוע הצבאית של חמאס. "קשה היה לעצור את התשלומים האלה", אמר אייל חולתה, היועץ לביטחון לאומי של בנט, "כשישראל נעשתה תלויה כל כך בקטאר".

ביוני 2021 נשא ראש המוסד היוצא יוסי כהן את נאומו הראשון לאחר שפרש מתפקידו. הוא אמר כי הכסף הקטארי לרצועת עזה "יצא משליטה".

את הסוף כולנו מכירים.

 

חמאס עזה מלחמת חרבות ברזל קטאר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד