ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

צפו: הפרשת תרומות ומעשרות ביקבי ברקן

במעמד מרגש של הפרשת תרומות ומעשרות ביקבי ברקן הופרשו ונשפכו למעלה מ-100 אלף ליטר יין • סיקור ותיעוד

צילום: משה גולדשטיין
צילום: משה גולדשטיין

במעמד מרגש בו נטלו חלק עשרות רבני קהילות ורבנים אזוריים, מורי הוראה וציבור מוזמנים, התקיימה על ידי רבני בד"צ חוג חתם סופר פתח-תקוה בראשות הרב חיים יהודה דייטש מצוות הפרשת תרומות ומעשרות ליבול המבורך של היינות האיכותיים של יקבי ברקן ויינות סגל. מדובר בהפרשה ליבול של כ-10 מיליון ליטר של יין איכותי מהגפנים שגדלו בשנה השישית במאות הכרמים שכולם בבעלות היקב הפרושים באזורים שונים ברחבי הארץ, בכרמי חולדה, בשפלת יהודה, בהרי ירושלים, בגליל העליון וברמת הגולן.

האירוע נפתח במשרדי היקב בדברים שנשא הגאון רבי יואל טוביאס, רב ואב"ד שיכון ו' בני ברק ומרבני הכשרות, בפני הבעלים ומורשי החתימה ר' ז'ק בר, אמיר בורנשטיין והמנכ"ל שמואל בוקסר לפני חתימתם על שטר ייפוי כח המסמיך אותו לבצע עבורם את מצוות הפרשת התרומות והמעשרות.

אחריו נשא דברי ברכה הראשון לציון הגר"י יוסף, במהלכן שיבח את ההידור בכשרות של יינות יקבי ברקן, כאשר בניגוד לכאורה ליינות של יקבים אחרים, הרי על יינות יקבי ברקן ושל יינות סגל ניתן לברך את ברכת בורא פרי הגפן ללא פקפוק, לכל הדעות והשיטות.

מכאן פנו הרבנים לעבר חוות מכלי היין לקיום מצוות הפרשת תרומות ומעשרות. לאחר שנאמרה ברכת "הפרשת תרומות ומעשרות" על ידי הגר"י טוביאס רב היקב, נשפכו בעזרת עשרות המשתתפים מאות בקבוקים של יין שנאספו ממאות מיכלי היין הפרושים בחווה והופרשו כ'תרומה גדולה'. במעמד זה היקנו הבעלים להגר"י טוביאס המשמש כ'יד עניים' את כמות המעשר עני של השנה השישית, בכדי לחלקם בפועל לעניים לקראת פסח ולקראת חגי תשרי הבעל"ט.

לאחר מכן פתחו הרבנים את ברז המיכל הענק המכיל כמאה אלף ליטר יין, ובבת אחת פרצה ממנו בזרם אדיר ובמשך שעה ארוכה כל תכולתו, יין אדום צעיר ותוסס, אל בור האיסוף וממנו אל מערכת הביוב, כשניחוח אדי האלכוהול של היין מתפזר באוויר לתדהמת ובהתרגשות עשרות הרבות מהנוכחים.

מכאן המשיכו המשתתפים אל האולם רחב הידיים והמפואר שבמתחם מרכז המבקרים והוזמנו אחר כבוד לסעודה כיד המלך, לאות ולמופת על קיום המצווה בשמחה ובטוב לבב. במהלך הסעודה נשא דברים מבעלי היקב ומבעלי השמחה, ר' ז'ק בר.

אחריו נשא דברים רבה הראשי החדש של נתניה הרב קלמן בר, ששיבח בסיום דבריו את משפחת בורנשטיין, ממשיכי דרכו של אב המשפחה ר' משה ז"ל, וציין לשבח איך הם יודעים לרומם ולפאר גם את הנושאים החומריים לכאורה, לצד של הקדושה והטהרה. ואף כשהם מקיימים את מצוות הפרשת תרומות ומעשרות, הם עושים זאת בשמחה ובשלמות תוך כדי סעודה ברון שיר ושבח. "אין ספק", סיים הרב בר את דבריו ואיחל, "כי חפץ ד' בידם יצלח ובעזרתו ית' יפרישו בשנים הבאות לתרומות ומעשרות בכפל כפליים".

במעמד הנרגש נטלו עוד חלק הרבנים, רבי חיים יהודה דייטש, גאב"ד חוג חת"ם סופר פ"ת; רבי צבי הירש ויז'ניצר – רבם של חסידי ויז'ניץ בבני ברק; רבי שלמה פולק, רב ואב"ד בית חלקיה; רבי אברהם אליהו וואזנר, בן הגר"ש ורב קהילת 'שבט הלוי' במודיעין עילית; רבי שלמה לעמבערגער, רב קהילת מאקאווא באשדוד; רבי יצחק מאיר ליברמן, מו"צ בבני ברק; רבי נתן אורטנר, רב העיר לוד; רבי דוד אבוחצירא, רב העיר יבנה; רבי משה נחשוני, מרבני ראשון לציון; רבי מרדכי זקבך, מרבני שטרסבורג וממומחי הכשרות בתחום היין ועוד.











תרומות טוביאס ראשלצ הפרשה גלריה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד