ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
"שכחו אותנו מאחור"

ראשי המועצות בדיון בוועדת חו"ב: "תחושה שהתושבים שקופים"

ועדת חוץ וביטחון קיימה דיון בנושא מענה ליישובי קו העימות בצפון שלא פונו. ראש המועצה האזורית מרום הגליל: "התחושה שלנו היא שמישהו שכח אותנו מאחור"

ראשי המועצות בדיון בוועדת חו"ב: "תחושה שהתושבים שקופים"
גבול לבנון צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

ועדת החוץ והביטחון קיימה היום (שני) דיון בנושא מענה ליישובי קו העימות בצפון שלא פונו.

ראש המועצה האזורית מרום הגליל, עמית סופר אמר בדיון: "הלכה למעשה בחזית הצפון מתנהלת מלחמה של ממש. התחושה שלנו היא שמישהו שכח אותנו מאחור, שיש תושבים שקופים בקו העימות. אני מבקש למצוא את הפתרון הנכון עבור התושבים האלה. גם החוסן של התושבים נפגע. צריך למצוא מענה בדמות מענק או פיצוי".

ראש המועצה האזורית גליל עליון, גיורא זלץ אמר: "כל מי שתושב קו עימות והתפנה – המדינה חייבת לתת לו את אותו פיצוי של 500 ₪ למבוגר ו-200 ₪ לילד. לא יכול להיות שאושר פטור מארנונה רק למי שמפונה ורק למגורים. לצד זה שהמדינה בנתה רצועת ביטחון בתוך המדינה, המדינה הסירה את האחריות שלה מהתושבים שחיים ברצועת הביטחון הזו ומאלו שהתפנו ממנה".

ח"כ נסים ואטורי אמר בדיון: "יש אזורים בצפון שאף על פי שלא פונו הם מאוימים מאוד. חייב לתת פתרון לדבר הזה. צריכים להקים מנהלת תקומה גם לצפון. כדי להרים את העם שלנו, צריך לטפל בכולם ולתת להם את ההבנה שישראל תומכת בהם".

סגן ראש רח"ל, יוסי שפירא הגיב לטענות ואמר: "המשרד מקים מנהלת אופק צפון שרלוונטית ליישובים של 0-9 ק"מ מהגבול. כרגע עובדים כמה שיותר מהר. המנכ"ל הנחה לתקצב מיידית 10 מיליון ₪ לבניית המנהלת. מעבר לכך המשרד רואה לנכון להקים מנהלת תקומה צפונית. בסוף צריך תקומה צפונית ובסוף צריך טיפול אמיתי לדבר הזה".

סגן מנכ"ל משרד האוצר, יוראי מיצלאוי פירט על המענים האזרחיים שניתנו: "בסוגייה האזרחית נתנו מענה דרך תקנות מס רכוש. הלכנו לפי הנחיות פיקוד צפון, והתייחסנו לחסימת הכבישים ולשהייה של כוחות צבאיים בתוך היישובים. המענה הזה נותן פיצוי מלא בשכר עבודה, פיצוי מלא במחזורי עסקים. בנוסף לכל אלה, הבנו שיש גם צורך ברמה המוניציפאלית ולכן הוקצו בהחלטת ממשלה ראשונה 35 מיליון שקלים לרשויות שבתחומן פונו יישובים".

יו"ר הוועדה, ח"כ יולי אדלשטיין סיכם את הדיון ואמר: "על דעת חברי הוועדה, אפנה לשר הפנים בבקשה להטיל על המנכ"ל שלו לתת מענה מידי לגבי אותם יישובים שנדונו. מדובר במספר סופי של יישובים. אנחנו נבקש לקבל כאן תשובות כי חלק מהעניין הוא שילוב בין צרכים מבצעיים ביטחוניים. גם לסוגיות האלו נקבל התייחסות, לרבות עניין המיגון".

לבנון חיזבאללה מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד