י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
הצמח המבריא?

שומר נפשו: קנאביס רפואי והנפש שלך

איפה שלא נסתכל בפסיפס המרכיב את החברה הישראלית, נראה עוד ועוד אנשים שבוחרים לפנות לטיפול רפואי בקנאביס. עם זאת, מתחת לפרקטיקה השגורה הזו מסתתר דיון מורכב על השפעתו של הצמח על בריאות הנפש. אז בואו ננסה להאיר קצת אור ולענות על השאלה: האם קנאביס רפואי באמת מהווה סיכון לנפש שלנו?

שומר נפשו: קנאביס רפואי והנפש שלך
קנאביס צילום: Michael Giladi/ Flash90

בישראל כמו בכל מקום בעולם בו השימוש בקנאביס רפואי מותר על פי החוק, עדיין קיימים ויכוחים על השפעתו על בריאות הנפש. ככל שהגישה והחקיקה מתפתחות, האומה מתמודדת עם משחק גומלין בין מתן גישה חופשית לטיפול בטוח בקנאביס לבין השפעתו הפוטנציאלית על הרווחה הנפשית של האדם.

במאמר נבחן את הנוף המורכב הזה תוך התעמקות במחקר המדעי העוסק בתחום, נפענח את הסיכונים והיתרונות הקשורים לאימוץ פרקטיקות טיפול בקנאביס רפואי, ובכך נציע לכם בחינה תמציתית של נושא רב-גוני זה. אבל קודם כל -

להפריד בין עובדות ומיתוסים

בתוך צמח הקנאביס יש רכיבים פסיכואקטיביים שהעירו דיונים רבים על  השפעותיו האפשריות על בריאות הנפש. החל מקביעות לא מוכחות על יכולתו לגרום להפרעות, התמכרות ומחלה ועד לתפיסה כי יש בו פוטנציאל רפואי אמיתי - בין היתר למתמודדי נפש - הטיפול בקנאביס מעסיק חולים ומטפלים רבים ברחבי העולם. הדבר מחייב בדיקה של השלכותיו, לרבות שיטות הצריכה המגוונות שלו והמרכיבים השונים שהוא מכיל.

​​ניפוץ המיתוסים הנפוצים לגבי קנאביס ובריאות הנפש מחייב בחינה מדוקדקת של הנתונים הזמינים ותוצאות המחקרים שנערכו בתחום. וכאן, למרות האמונה הרווחת כי קנאביס יכול לפגוע בבריאות הנפש - המחקרים הראו מערכת יחסים מורכבת וממש לא חד משמעית בין השניים.

לדוגמה, בעוד ששימוש מופרז ולא אחראי בקנאביס עשוי להתלוות לסיכונים מסוימים לבריאות הנפש, הדבר לא תקף לשימוש בטוח במסגרת טיפולית. יתר על כן, לא נמצא מעולם קשר סיבתי ברור בין השניים.

ביותר ממקרה אחד, כשמשלבים תוצאות מחקר ספציפיות, ניתן בקלות לקרוא תיגר על נרטיבים פשטניים ולעודד הבנה מגוונת יותר של האופן שבו קנאביס מתקשר עם בריאות הנפש, תוך טיפוח נקודות מבט מושכלות בנושא מורכב זה.

היתרונות הפוטנציאליים של קנאביס לבריאות הנפש

כשמסתכלים על נתונים ממחקרים, הפוטנציאל הרפואי של קנאביס ממש קופץ מהתמונה. מחקרים פורצי דרך שפורסמו בכתבי העת המובילים בתחום (למשל: Journal of Clinical Psychiatry) מדגישים את ההשפעה החיובית הפוטנציאלית על בריאות הנפש, וליתר דיוק על הפוטנציאל של קנבינואידים לסייע בהפחתת תסמינים של הפרעות חרדה ו-PTSD.

בנוסף, מחקרים כמו אלה שנערכו על ידי האקדמיות הלאומיות למדעים בארה״ב מדגישים את היעילות הפוטנציאלית של קנאביס רפואי בניהול כאבים כרוניים, מה שעלול לשפר את בריאות הנפש באופן עקיף. הכרה והסתמכות על ראיות בולטות אלה היא חלק בלתי נפרד מטיפוח ההבנה המגוונת של היישומים הרפואיים של קנאביס בהקשרים של בריאות הנפש.

בנוסף, מספר מחקרים תורמים לגוף ההולך וגדל של העדויות התומכות בהשפעות הטיפוליות הפוטנציאליות של התרכובות שמופקות בצמח הקנאביס. לדוגמה, מחקר ב-Journal of Neuroscience חושף את התכונות הנוירו-פרוטקטיביות של קנבינואידים -  מה שמצביע על הבטחה מסוימת גם בטיפול בהפרעות ניווניות.

מאמר מחקר מרכזי נוסף ב-JAMA Psychiatry מצביע על כך שלקנבידיול (CBD) עשויות להיות השפעות על קולטנים עצביים המספקות דרך פוטנציאלית לטיפול בהפרעות חרדה. הממצאים הספציפיים הללו, יחד עם מגמות מחקר רחבות יותר, מדגישים את הקשר המורכב בין קנאביס לבריאות הנפש, ומנווטים את השיח לעבר נקודת מבט מקיפה יותר.

כל מקרה לגופו, ולנפשו

עוד נקודה שחשוב להתייחס אליה היא קיומם של הבדלים אינדיבידואליים בין מטופל למטופל בהשפעות קנאביס על בריאות הנפש. קנאביס מווסת פעילות של אין ספור קולטנים שנוכחותם וזמינותם משתנה בין אדם לאדם ואפילו בין אזור לאזור בגוף. בהתאם, מחקר שפורסם ב-Addiction Biology מדגיש את המשמעות של גורמים גנטיים בוויסות תגובות אינדיבידואליות לקנאביס.

בנוסף, מחקר ב-Journal of Abnormal Psychology מציג שוני במניפת התגובות העצביות שניתן להפיק מקנאביס, ומדגיש את הצורך בגישות מותאמות אישית בהערכת ההשפעות על בריאות הנפש. על ידי הכרה בהבדלים האינדיבידואליים הללו, נוכל לפתח התערבות ומדיניות ממוקדות יותר המתחשבות בדרכים המגוונות שבהן אנשים עשויים לקבל תועלת מטיפול בקנאביס רפואי.

חשוב לציין ששימוש אחראי במסגרות טיפוליות בקנאביס רפואי נתמך אפילו על ידי מחקרים כמו זה של International Journal of Drug Policy. בנוסף, מחקר בנושא טיפול, מניעה ומדיניות שימוש לרעה בסמים מדגיש את התוצאות החיוביות הקשורות דווקא לקנאביס. ההכרה במשמעות של ממצאים אלה מעודדת שיח מאוזן המשלב נקודות מבט של שיפור איכות חיים תוך הפחתת נזקים, ומניעה של סיכונים פוטנציאליים לבריאות הנפש.

הסיכונים והחששות

בתוך השיח הפסיכיאטרי על קנאביס, מחקר ספציפי מדגיש סיכונים פסיכולוגיים פוטנציאליים הקשורים לשימוש בצמח. מחקר מקיף שפורסם ב-The Lancet Psychiatry קובע מתאם בין שימוש קבוע ולא רפואי בקנאביס לבין סיכון מוגבר לפתח דיכאון והפרעות חרדה.  בנוסף, ממצאים ממטה-אנליזה ב-JAMA Psychiatry מצביעים על קשר בין שימוש בקנאביס לסיכון מוגבר לפסיכוזה. תוצאות מחקר ספציפיות כמו אלו מדגישות את החשיבות של התחשבות בהיבטים טיפוליים ופוטנציאליים כאחד בעת הערכת ההשפעה של קנאביס על בריאות הנפש.

המחקרים בוחנים גם את הפוטנציאל לתלות והתמכרות לקנאביס, ושופכים אור על גורמי סיכון ספציפיים. למרות שלא נמצאו מסקנות הרלוונטיות למטופלים מבוגרים שמקבלים טיפול רפואי אחראי בקנאביס, מחקר שפורסם ב-American Journal of Psychiatry מדגיש שאנשים שיוזמים שימוש בקנאביס בגיל צעיר יותר מתמודדים עם סיכון מוגבר לפתח הפרעת שימוש בקנאביס בשלב מאוחר יותר בחיים. הכרה בממצאים כאלה חיונית בטיפוח הבנה מגוונת של הקשר המורכב בין שימוש בקנאביס, תלות והתמכרות.

לסיכום

לסיכום, מחקרים מגוונים מצביעים על יתרונות פוטנציאליים אדירים לצד סיכונים מסוימים שקנאביס מציב לבריאות הנפש. בעוד שמחקרים מסוימים מצביעים על השפעות טיפוליות ניכרות במצבים מסוימים, אחרים מדגישים קשרים עם חרדה, דיכאון ופסיכוזה. כאן משתלבת ההכרה בהבדלים האינדיבידואליים בין אדם לאדם.

קנאביס רפואי משפיע על אינספור קולטנים במערכת עצבים, וקיים שוני מהותי בתגובות העצביות של כל מטופל ומטופל. הכרה בעובדה זו חיונית, אם כי היא לא מבטלת את הצורך המתמיד בשימוש אחראי במסגרת טיפולית כדי לקדם הפחתת נזקים.

לחצו כאן למעבר לאתר פיס נטוראל ותלמדו עוד על קנאביס רפואי>>>

קנאביס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד