כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
אכזריות החמאס

התחקיר חושף: התצפיתניות נחנקו למוות מגז רעיל

הורי התצפיתניות שנפלו ב-7 באוקטובר עודכנו מפי קצינת צה"ל בממצאי תחקיר שמספר על נסיבות מותן של 18 החיילות במוצב נחל עוז. התחקיר העלה כי החיילים ניסו לפלס את דרכם החוצה, אולם המסדרון היה אפוף בעשן סמיך כתוצאה מגז רעיל שהושלך לתוכו והוביל למותן תוך דקות | רק שישה חיילים ותצפיתנית אחת שרדו כדי לספר את הזוועה שהתחוללה במוצב

התחקיר חושף: התצפיתניות נחנקו למוות מגז רעיל
מוצב בנחל עוז צילום: משה שי, פלאש 90

משפחות התצפיתניות שנפלו ב-7 באוקטובר במוצב נחל עוז קיבלו בימים האחרונים פרטים חדשים ולא פחות ממדהימים מתחקיר צה"ל אותם מסרה להם קצינת צה"ל במילואים. התחקיר שאותו חושף העיתונאי ירון אברהם ב'חדשות 12' מגולל את הרגעים האחרונים שעברו החיילות הצעירות לפני מותן בתוך החמ"ל.

הממצא המרכזי, שעליו פירט מומחה הנדסה, מצביע על כך שאל תוך החמ"ל השליכו מחבלי חמאס חומר בערה קטלני שגורם לחנק ואובדן הכרה תוך דקות. 15 תצפיתניות ו-3 סמב"ציות נהרגו באותו הבוקר. רק שישה קצינים ותצפיתנית אחת הצליחו לשרוד את התופת לאחר שהצליחו להימלט דרך חלון.

הקצינה הציגה למשפחות השכולות את התחקיר הצה"לי שמראה כי המחבלים השליכו מדלת הכניסה לבניין את חומר הבערה הקטלני. "אחד הקצינים ניסה לכבות את האש עם מטף, אבל האש התפשטה במהרה", תיארה הקצינה והוסיפה, "החולירות השתמשו בגזים הרעילים גם ביישובים אזרחיים".

לדבריה, "על פי חוות דעת מקצועית של חוקר דלקות, ואני מקריאה לכם את זה: המחבלים הציתו חומרים שנדלקו והתפשטו. חומרים שמכילים גזים רעילים אשר עלולים לגרום לחנק תוך דקות בודדות ואפילו פחות מזה", ציינה הקצינה בפני משפחות התצפיתניות והוסיפה כי לדברי מומחה ההנדסה "הדגיש שדקות בודדות זה ביום טוב".

בתחקיר שכאמור נחשף ב'חדשות 12' צוין כי העשן נכנס גם מתחת לדלת כאשר החיילות והקצינים ספגו כמה ניירות במים והניחו אותם מתחת לדלת כדי למנוע מהחומר המחניק לחדור אולם זה לא עבד והחדר הפך למלכודת מוות. בתחקיר מצוין כי "היו 22 אנשים בחדר, וזה חדר קטן. אחד החיילים ניסה לפתוח את הדלת אבל החיילים הבינו שהמחבלים במסדרון".

הקצינה במילואים המשיכה לתאר בפני משפחות התצפיתניות כי "הייתה שם קטסטרופה אבל יצר החיים כנראה התפרץ" ולכן החיילים החלו לצאת מהחדר ולגשש את דרך היציאה משם תוך שהם משתעלים ומתקשים לנשום. חלק מאלה ששרדו סיפרו בתחקיר שהם הרגישו שהם דורכים על חלק מהאנשים. הם ניסו להרים אותם, ובשארית כוחותיהם הם ניסו לקרוא להם להצטרף אליהם. "הם היו פשוט בהישרדות וניסו להבין איך הם מעיפים את עצמם משם", תיארה את הסיטואציה הקשה.

עוד מדווח ירון אברהם מתוך התחקיר המטלטל כי החיילים ניסו לפתוח את דלת החמ"ל של אגף המבצעים אך זה כשל. "לא היה להם שום סיכוי, היד שלהם בערה. הם לא הצליחו לפתוח את הדלת, או אפילו להתקרב אליה", סיפרה הקצינה למשפחות. "חלק מהחיילות והקצינים ניסו לעלות על הבטון וניסו להתרומם ולפלס את דרכם. המסדרון היה אפוף בעשן סמיך, והם לא ראו כלום. חלקם כבר לא היו בהכרה".

אותה קצינה במילואים מספרת להורים כי כאשר הגיעו אותם חיילים בודדים שהצליחו לשרוד לתא שירותים קרוב, אחד הקצינים טיפס ושבר את החלון. הוא סייע לעוד חמישה מחבריו לצאת. "אותו קצין ניסה לשבור חלון נוסף, ומהפתח מצליח לצאת הניצול האחרון. אחד מהקצינים טיפס בחזרה פנימה לשירותים. הוא צעק אבל אין קול ואין עונה. הוא ירד למטה ושבעת הניצולים נצמדו לבטונדה". הקצינה ציינה עוד בפני ההורים "יש פה גם חללים שלא הצליחו לעשות את הטיפוס הזה".

חמאס מלחמת חרבות ברזל רימון חנק חיילים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד