ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
נערכים למתקפת מנע?

"צה"ל מכשיר את הקרקע לכפות על חיזבאללה לסגת"

אלוף (מיל') עמוס גלעד: "צה"ל מכשיר את הקרקע אם נצטרך לכפות על חזבאללה לסגת לליטני" | על הצפת מנהרות החמאס: "יכול להיות אמצעי ישים, צריך לבדוק שאין נזקים סביבתיים"

"צה"ל מכשיר את הקרקע לכפות על חיזבאללה לסגת"
התקיפות בלבנון צילום: דובר צה"ל

עמוס גלעד, אלוף מיל' ראש המכון למדיניות ואסטרטגיה, אוניברסיטת רייכמן, לשעבר ראש האגף הביטחוני מדיני משרד הביטחון שוחח עם יוסי מזרחי ברדיו צפון 104.5FM על הלחימה הרב זירתית ואי ההסכמה עם ארה"ב על 'היום שאחרי' בעזה.

ראשית התייחס לאירועים האחרונים ברצועת עזה ולנפילת החיילים: "זו לא טקטיקה, המשימות של המדינה כמו שהכתיבה לצה"ל הן בתוקף, שתי משימות על - שלילת היכולות של חמאס והחזרת החטופים. זה אירוע קשה, מיטב האנשים, אבל המטרות נשארות בעינן כי הן נכונות וצודקות ונובעות ממעשי הזוועה הנוראיים. תמיד צה"ל מפיק לקחים, זה גוף שאומנותו בהפקת לקחים מידיים בצורה היעילה ביותר מכל אירוע. זה לא קשור אם יפעילו את חיל האוויר או לא אלא באילו אמצעים ינקטו כדי להיזהר, כמה מודיעין עמד לרשותם וכמה הוא היה מדוייק, כל הדברים האלה מחייבים וגם עושים אותם באופן מיידי בשטח. פורסם שמפקד האוגדה כינס את המפקדים והפיק לקחים וזה מתורגם במעשים".

על הצפת מנהרות החמאס: "יכול להיות אמצעי ישים, צריך לבדוק שאין נזקים סביבתיים, אבל כל אמצעי חוקי שאתה יכול להשתמש כדי להביס את חמאס, ארגון הרשע הרצחני הזה הוא לגיטימי ונכון על פי מבחן היעילות מול המחיר - משיקולים סביבתיים ועד אנשים שנמצאים שם, זה נשק".

על אי הסכמה עם ארה"ב על דין עזה 'ביום שאחרי': "זו שאלת מפתח כי מצד אחד צה"ל נלחם בצורה מעוררת השתאות אבל מצד שני אין לנו אסטרטגיית יציאה שעל זה אחראי ראש הממשלה בעיקר, והדרג המדיני. נניח ניצחנו, מי ישלוט שם? אז אומרים 'מישהו ישלוט' - מי זה מישהו? אף אחד לא יבוא לשם. אין מישהו, זה ליקוי, אתה לא יכול להיפטר מאחריות שם, צה"ל יצטרך להמשיך לפעול שם עוד הרבה זמן, זו מערכה ממושכת לפחות לחודשים הקרובים, אתה חייב אסרטגיית יציאה ואתה חייב להתבונן הלאה, לצפון, חזבאללה וכל מה שקורה בגבול הצפוני, איראן שהתקרבה למדינת סף גרעינית, יש איומים הרבה יותר גדולים מחמאס.

אתה יכול לתת להם מענה על בסיס עוצמתו של צה"ל וחייב להיות תיאום אסטרטגי מדיני עם ארה"ב שגם מספקת לך את האמל"ח המדהים הזה שיש לחיל האוויר. אתה חייב לפתח אסטרטגיית יציאה מעזה. הוא רק אומר מה לא, הוא לא אומר מה כן, אין דבר כזה. מי שאומר מה יהיה זה הנשיא ביידן אבל הוא לא ראש ממשלת ישראל, הוא נשיא ארה"ב שתומך בצה"ל ובישראל, התייצב לצידנו ברגע קשה שהיה עלול להיות הרבה יותר חמור. צה"ל בגבורתו הצליח להעביר את המלחמה לשטחו של האויב אבל בלי ארה"ב בלי תכנון אסטרטגי שבנוי על מדינות ערב בהנהגת ארה"ב, שגשוג כלכלי. יש לנו אופק רציני. בלי אסטרטגיית יציאה, זו פגיעה קשה בביטחון הלאומי ובביטחון ישראל. אתה אומר שהרשות (הפלסטינית) לא וארה"ב אומרת שכן - אתה נכנס איתם לעימות פומבי, למה צריך להיכנס לעימות פומבי עם מי שהתייצב לצידך? ואם כבר נכנסת לעימות, יש לך חלופה? מי יבוא לשם? אף גורם לא יבוא לנהל את עזה, איזור מלא הריסות שצריך לשקם במליארדי דולרים. נדרשת חשיבה עמוקה ויסודית".

בנוסף התייחס לזירה בגבול הצפון מול החזבאללה וכוח רדואן: "מה שצה"ל עושה שם עכשיו שזו גם פעילות חסרת תקדים זה שהוא מכשיר את הקרקע למצב שבו נצטרך לכפות על חזבאללה לסגת מצפון לליטני, זו שאיפה כרגע, היא לא מעוגנת בשום הסכמה. בהחלטה 1701 יש גם הרבה מאוד חורים, לא בכדי קורה מה שקורה. אבל המצב שבו חיילי רדואן שזה כמו נוח'בה, מציצים לך לבתים ומאיימים לשחוט אותך, ברור שאף אחד לא יחזור לשם וישראל תצטרך לתת לזה פתרון. אז לפתרון יש שני מימדים שאחד הוא עימות מרחבי לאורך הגבול והשני הוא עימות כולל שיש לו מחירים כבדים מאוד. אני חושב שנכון היה להתמקד קודם בחמאס כי אחרי מה הוא עשה אין אפשרות שהוא יתקיים בשכנותינו ועוד ירצה לעבור ליהודה ושומרון".

על אפשרות הכנסת העובדים הפלסטינים: "אין לי שום ספק שצריך להכניס אותם. האינטרס שלנו היא שיהודה ושומרון תהיה שקטה, כי אם היא תתפרץ, היא תתפוצץ, ויש כל הזמן פעולות של סיכול ותפיסה ולכידת מחבלים נוראיים שבמובן הזה הצבא ושב"כ והמשטרה עושים עבודה נהדרת - מצד שני אתה צריך אסטרטגיה נוספת שתומכת את זה, ואם לאנשים עם כל המשפחות הגדולות שלהם אין יותר פרנסה ואתה גם מחליש את הרשות... וזה לא אותו הדבר כמו עזה, מפני שיהודה ושומרון גם בדקו אלף פעמים, אלה שעובדים פה רובם לא היו מעורבים בפיגועים ולא אכפת לי מה אומרים.

מה קשור עזה לזה? עזה זה אזור טרור רצחני שנשלט על ידי ארגון טרור. ביהודה שומרון צה"ל נוכח, השב"כ נוכח, יש לך אפשרות לבקר ולבדוק מי נכנס. אנחנו צריכים לבחור בין חלופות. בצד הבטחוני, אם יהודה ושומרון תתפוצץ הנטל על הצבא יגדל והפוטנציאל לסכסוכים בינלאומיים יגדל והסיכון שבו תותקף גם ממקומות אחרים יעלה, זה איזור מאוד רגיש ויש לזה חשיבות גם לירדן ולמצרים ולכן צריך לקבל את ההחלטה הנכונה".

עריכה: אריק ברח"ד, רדיו צפון

חיזבאללה לבנון מלחמת חרבות ברזל עזה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד